اهانت به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع است/ تلقی غلط از معنای جوان‌گرایی
کد خبر: 3795758
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
آیت‌الله مکارم شیرازی:

اهانت به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع است/ تلقی غلط از معنای جوان‌گرایی

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است و اهانت به آن اهانت به مراجع و رهبری است؛ زیرا رهبری و مراجع اعضا را انتخاب و امضاء کرده‌اند.

اهانت به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز، 15 اسفند، در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) با بیان اینکه ایشان فرمود عبادتی که از همه آسان‌تر و زحمت آن برای بدن انسان کم است سکوت و حسن خلق است، گفت: مراد از سکوت، فضول‌الکلام است و گناهان در میان این سخنان اضافه پنهان می‌شوند و سبب می‌شود تا فرد دچار غیبت، تهمت و ... شود.

وی افزود: حُسن خلق هم همان خوش‌رفتاری نسبت به مردم است؛ یعنی تا حادثه کوچکی پیش آمد نباید داد و فریاد کنیم، زیرا زندگی خالی از حوادث نبوده و نخواهد بود. از طرفی سوءخلق برروی اعصاب انسان آثار منفی زیادی دارد و برخی اطباء می‌گویند که 90 درصد بیماری‌ها مانند قلبی و سرطان و ... ناشی از استرس است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه همین سکوت اگر با قصد قربت باشد عبادت محسوب می‌شود، بیان کرد: مراد از سکوت، پرهیز از بیان لغویات و جایی است که ممکن است گناه رخ دهد وگرنه در امر به معروف و نهی از منکر باید سکوت نشود؛ در روایتی آمده که انبیاء مبعوث به کلام و نه سکوت شده‌اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حُسن خلق در محیط خانه مورد تأکید زیاد است، اظهار کرد: حُسن خلق در خانه از عبادات بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه 20 گناه است که تنها با زبان انجام می‌شود، افزود: بنده احصاء کرده و معتقدم که 30 گناه با زبان انجام می‌شود که هیچ عضوی نیست که این مقدار نقش داشته باشد؛ لذا زبان را باید بیش از اعضای دیگر مراقبت کنیم.

این مفسر قرآن همچنین با اشاره به مسائل روز گفت: شنیده شده که در جلساتی، برخی افراد کم‌اطلاع به شورای عالی حوزه اهانت کرده‌اند؛ شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است و اهانت به آن اهانت به مراجع و رهبری است، زیرا رهبری و مراجع اعضاء را انتخاب و امضاء کرده‌اند.

وی افزود: امام خمینی(ره) می‌فرمود کسانی که به مراجع اهانت کنند از ولایت خدا خارج و به ولایت شیطان وارد می‌شوند؛ اعضای شورا، افرادی دارای حُسن سابقه و تجربه هستند و کسانی که اهانت می‌کنند باید مراقب باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این روزها سخن از جوان‌گرایی زیاد است، ولی برخی معنای آن را نمی‌دانند؛ معنای جوان‌گرایی این نیست که به یک فرد بی‌تجربه و کم‌تجربه پست کلیدی بدهیم بلکه ابتدا باید مدیریت‌های کوچکتر به آنان بدهیم و آنان برای مدیریت‌های بالاتر آماده شوند.

وی تاکید کرد: جوانان در منطق اسلام دارای اهمیت زیادی هستند و در قرآن هم موارد فراوانی وجود دارد که از جمله اصحاب کهف هستند.

انتهای پیام 

captcha