گردهمایی مدیران سازمان اوقاف در نشستی صمیمی با چاشنی نقد مسابقات قرآن
کد خبر: 3795896
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
امروز صورت گرفت؛

گردهمایی مدیران سازمان اوقاف در نشستی صمیمی با چاشنی نقد مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ مدیران برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای انقلاب تاکنون، امروز گرد هم جمع شدند تا ضمن مرور خاطرات سال‌ها مدیریت برگزاری این رقابت‌ها، نگاهی نقادانه به مسابقات طی سال‌های اخیر داشته باشند و البته گوشه‌هایی از دستاوردهای خود را نیز بیان کنند.

به گزارش ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای برگزاری این مسابقات تاکنون، صبح امروز 15 اسفندماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های مختلف برگزار شد.

درخشش فعالیت‌های قرآنی اوقاف در گذشته
در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنانی پرداخت و گفت: به برکت زحماتی که از ابتدا تاکنون کشیده شده، اقدامات ارزشمند قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه فراوان است و روز به روز نیز گسترش پیدا کرده است.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی
وی با تأکید بر اینکه آنچه امروز به عنوان فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شناخته می‌شود، حاصل زحمات این جمع بوده است، به بیان بخشی از فعالیت‌هایی که در دوران مسئولیت خود انجام داده است، پرداخت و گفت: اعتقاد من این است که در دهه‌های گذشته عظمت کارهای قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از این دوران تلألؤ داشت. یک دلیل این بود که هنوز ساختارهای قرآنی زیاد نشده بود و هنوز نه نمایشگاهی وجود داشت و نه اینکه بسیاری از دستگاه‌های دیگر فعالیت قرآنی داشتند. از این جهت، سازمان اوقاف به خصوص در دهه شصت پرچمدار فعالیت‌های قرآنی بوده است.
حسینی با اشاره به اینکه امیدواریم فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف به دوران تلألو خود برگردد، بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی در همین راستا خواهد بود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیشینه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود و مسئولیت‌هایی که از ابتدا تاکنون داشته است، پرداخت و گفت: در سال 1391 و در دوران مسئولیت «ولی یاراحمدی» ساختار فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف به یک مرکز مستقل ارتقاء پیدا کرد و ساختمان مستقلی در اختیار آن قرار گرفت. اما کماکان یک بخش از فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف یعنی ستاد حفظ قرآن کریم در معاونت فرهنگی باقی مانده بود.
حسینی به تدوین سند فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بعد از ورود خود به این سازمان اشاره و اظهار کرد: این سند باعث شد که ساختار ارتقاء بیشتری پیدا کرد. ما که تا آن زمان اداره امور قرآنی در هیچ استانی نداشتیم، بعد از آن در تمامی استان‌ها اداره امور قرآنی به ساختارها اضافه شد. شهرستان‌های بزرگ هم صاحب کارشناس قرآنی مستقل شدند.
وی همچنین به دایر شدن مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در استان قم اشاره و بیان کرد: در طول سال‌های گذشته، 13 هزار نفر مربی حفظ قرآن کریم آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در کنار آن 29 مرکز مجازی حفظ قرآن و 12 مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن نیز زیر نظر این مرکز در قم فعالیت دارد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به دستاوردهایی که در عرصه مسابقات به دست آمده است، اشاره و اظهار کرد: در عرصه مسابقات نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است. مسابقاتی که در گذشته تنها در بخش آقایان برگزار می‌شد، در حال حاضر گسترش پیدا کرده و بخش بانوان نیز به آن اضافه شده است. مسابقات قرآن طلاب علوم دینی، روشن‌دلان و دانش‌آموزان از دیگر مسابقاتی است که به مسابقات آقایان اضافه شده است. دستگاه‌ها درخواست داشتند مسابقات مجزا برگزار شود، اما خواست این بود که مسابقات به صورت یک المپیاد برگزار شود تا موازی‌کاری‌ها از بین برود. این باعث شد هزینه‌ها کاهش پیدا کند و بیشتر نیز دیده شود.
وی به ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز اشاره کرد و گفت: این ستاد از سال 1375 به سازمان اوقاف سپرده شد و تلاش شد در این چند سال جایگاه ستاد تثبیت شود. این کار نیز صورت گرفت و وزیر ارشاد ابلاغ کرد که هر رقابت قرآنی در کشور برگزار شود، باید از سازمان اوقاف و امور خیریه مجوز بگیرد. این ستاد دارای پنج کمیته و یک شورای معین است که تا کنون جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف 30 شناسه قرآنی دارد، بیان کرد: این شناسه‌ها به مرور اضافه شده است. به عنوان مثال، یکی از این شناسه‌ها که چند سالی می‌شود اضافه شده است، بحث اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان است. امسال سه و نیم میلیارد به حافظان و قاریان اهدا شده است. محافل قرآنی ماه رمضان و در مناسبت‌های دیگر، ساماندهی داوران، برگزاری نشست‌های هم‌فکری و هم‌اندیشی و ... از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با 900 هزار تومان
در ادامه این جلسه محمدجواد چراغچی، اولین برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان برخی مطالب پرداخت و گفت: از سال 1359 تا سال 1363 مسئول برگزاری مسابقات قرآن بودم. در آن زمان اداره‌ای به نام قرآن وجود نداشت و ادارات اوقاف مسابقات را برگزار می‌کردند که به مسابقات سراسری منتهی می‌شد. در سال 1360، رئیس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد تأسیس دفتر خدمات دینی را دادند تا فعالیت‌های قرآنی انجام بگیرد. اولین کاری که کردیم، این بود که از تمامی قاریان و اساتید و جلسه‌داران دعوت کنیم تا با رئیس سازمان جلسه‌ای داشته باشند که ساعت‌ها به طول انجامید.
وی افزود: در ادامه، فکر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به ذهن رسید و پیشنهاد آن را به رئیس سازمان ارائه دادم که ایشان نیز موافقت کردند. زمانی دو نیرو در این دفتر حضور داشتند و پیگیری‌ها و اقدمات لازم را انجام می‌دادند. آن زمان با کمک قاریان و داوران و همکاران سازمان اوقاف که بسیار کمک کردند، اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در دهه فجر با ستاد دهه فجر ادغام شد. در آن سال نمایندگانی از 19 کشور حضور داشتند. حسینیه ارشاد که میزبان مسابقات بود، مرکز ثقلی شده بود و به یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران تبدیل شده بود.

رقابت قاری نوجوان ایرانی با «علی‌البناء»
چراغچی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در این سال‌ها تعداد حافظان و قاریان قرآن در کشور رشد بسیار زیادی یافته است، به ذکر خاطره‌ای از دوران مسئولیت خود پرداخت و گفت: یک زمان اعزام نمایندگان ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور لیبی مسابقه انتخابی برگزار کردیم. در آن سال، فراخوان دادیم تا قاریان و حافظان زیر 20 سال در این رقابت انتخابی حضور داشته باشند. حدود سه حافظ و چهار قاری زیر 20 سال اعلام آمادگی کردند که حفاظ ما حافظ کل قرآن نبودند و «شهریار پرهیزکار» نیز حافظ نصف قرآن کریم بود. در نهایت، شهریار پرهیزکار به عنوان نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم و «رمضانعلی توحیدی» که تنها 9 سال داشت، به عنوان نماینده رشته قرائت به لیبی اعزام شدند. در آن مسابقات «علی‌ البناء» قاری برجسته مصری که نزدیک به هفتاد سال داشت نیز حاضر شده بود، ما در مورد زیر 20 ساله بودن متسابقان اعتراض کردیم که متوجه شدیم فراخوان اشتباه ترجمه شده است. در این مسابقات، نماینده قرائت ما رتبه اول را کسب کرد، اما نماینده حفظ رتبه‌ای به دست نیاورد. 
وی در پایان با اشاره به اینکه رشد مسابقات سال به سال بیشتر شده است، گفت: در حال حاضر اگر فراخوانی برای حضور در مسابقات داده شود، هزاران نفر اعلام آمادگی می‌کنند. نکته دیگری که باید به آن اذعان کنم، این است که در آن زمان برای اولین بار بودجه‌ای برای مسابقات قرآن در نظر گرفته شد. اولین سالی که مسابقات بین‌المللی قرآن را در سال 1360 برگزار کردیم، نهصد هزار تومان هزینه مسابقات بود.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

14 سال انتظار برای برگزاری این جلسه‌
در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله گیوی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه هفتاد و از برگزارکنند‌گان مسابقات قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه 14 سال است منتظر برگزاری چنین جلسه‌ای بوده‌ام، گفت: از آن سالی که مسابقات بین‌المللی شروع شد، داورها از شهر قم به تهران می‌آمدند. در آن سال من مدیر کل اوقاف استان قم بود، در همان سال‌ها در مسابقات و جلسات آن فعالانه حضور داشتم. در همان مسابقات شخصاً مسئولیت جابجایی داوران از قم به تهران وبالعکس را با وسیله شخصی خودم بر عهده داشتم.
وی افزود: در دوران مسئولیت چند کار انجام دادم که یکی از آنها دعوت از افرادی همچون حجج‌ اسلام «نقدی»، «تجلی» و «خسروی» برای همکاری بود. یکی دیگر از فعالیت‌ها اضافه کردن بخش مفاهیم به مسابقات بود. تا دوره دهم مسابقات را که برگزار کردیم، به این فکر افتادیم که از متن به محتوا برسیم. لذا از دوره دهم مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاش کردیم تا از سال به بعد از مرحله شهرستانی بخش مفاهیم به مسابقات اضافه شود که البته افراد زیادی مخالفت کردند.
گیوی تصریح کرد: مخالفت‌ها به حدی بود که در زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات داوران در آخرین لحظه از حضور در مسابقات منصرف شدند و من یک ساعت مانده به رقابت‌ها افرادی همچون «غلامرضا شاه‌میوه» را برای داوری آماده کردم. آن دوره از مسابقات که استان سمنان میزبان رقابت‌ها بود، بدون یک ساعت تأخیر برگزار کردیم. در همان سال بخش مفاهیم به رقابت‌های بین‌المللی نیز اضافه شد. در پایان مسابقات، مقام معظم رهبری در دیداری که شرکت‌کنندگان با معظم‌له داشتند، از تلاش سازمان اوقاف برای اضافه کردن بخش مفاهیم تشکر کردند و آن را ورود از ظاهر به بطن قرآن معرفی کردند.
گیوی با تأکید بر اینکه از 30 سال خدمت 20 سال را در سازمان اوقاف و امور خیریه مشغول خدمت بوده است، به بیان برخی گلایه‌ها و بی‌توجهی به پیشکسوتان پرداخت و گفت: انتظارم من این بود تا در ادوار دیگر مسابقات نیز حضور داشته باشم، اما این‌گونه نشد. چه اشکالی دارد یک نسخه از نشریه «وقف میراث جاودان» که نام آن را و مسئول آن را من انتخاب کرده بودم، برای من ارسال شود. همیشه برای فرزندان من سؤال است که چرا تا دوره بیست و هفتم در تمام مراحل مسابقات حضور داشته‌ام اما از دوره بیست و هفتم به بعد هیچ حضوری ندارم. من پاسخی برای این سوال فرزندانم ندارم. لذا برگزاری این جلسه را اقدام بسیار پسندیده‌ای می‌دانم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و گفت: اگرچه احساس می‌شود حضور مردم در مسابقات پررنگ است، اما این حضور خودجوش نیست. پیشنهاد اول من این است که جنبه مردمی مسابقات پررنگ‌تر شود، باید تبلیغات مسابقات به گونه‌ای باشد که مردم خودشان برای حضور در سالن مسابقات ترغیب شوند. پیشنهاد دوم این است که رئیس سازمان تا لحظه آخر در مسابقات حضور داشته باشند. چرا که دعوت‌کننده اصلی رئیس سازمان هستند.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

حضور مردم در مسابقات را پررنگ کنیم
در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی، از دیگر مسئولان برگزار کننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف در دهه‌های گذشته، با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی پایه‌گذاری شده است و این گستره‌ای که فعالیت‌های قرآنی پیدا کرده است، در آینده می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد، گفت: اگر در زمینه فعالیت‌های قرآنی تعامل جدی با آموزش و پرورش وجود داشته باشد و حتی قبل از سن مدرسه بچه‌ها با قرآن مأنوس شوند، بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی در ادامه به اجرای طرحی در مدارس سطح شهر تهران که باعث شد تا بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها با قرآن مأنوس شوند، اشاره کرد و افزود: به راحتی می‌توان قرآن را به دل‌ها نفوذ داد و آن را وارد خانه‌ها کرد، اما ما برنامه‌ریزی نداریم. بردن قرآن به منازل و به دل‌های کودکان و نوجوانان نیاز به تعامل دارد. متأسفانه آموزش و پرورش دقت لازم و انگیزه لازم که باید وجود داشته باشد را ندارد. با همین مسابقات قرآن شکوفه‌ها و رشد دادن آن و به روز کردن جوایز آن می‌توان قرآن را نفوذ داد و کارهای ارزشمندی را انجام داد.
تجلی در ادامه به گوشه‌ای از اقداماتی که در زمان مسئولیت او در امر برگزاری مسابقات قرآن انجام گرفته است پرداخت و تصریح کرد: در آن سال‌هایی که شورایی با نام شورای عالی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را تشکیل دادیم، خروجی‌های آن جلسه تصمیماتی در مورد مسابقات را به دنبال داشت. تا قبل از حضور من در مسابقات، رقابت‌های بین‌المللی در روز 12 فروردین‌ماه و روز جمهوری اسلامی برگزار می‌شد، اما تلاش کردیم تا زمان برگزاری مسابقات در زمان نزول قرآن «روز 27 رجب» برگزار شود و این مناسبت حفظ شود.
وی برگزاری مسابقات قرآن در مکانی همچون مصلی که متعلق به قرآن است را بسیار ارزشمند بیان کرد و گفت: مسابقات در جایی که متعلق به قرآن باشد، برگزار شود، بسیار خوب است. نکته دیگر نیز حضور پررنگ مردم در صحن مسابقات است که باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

گریه رئیس سازمان اوقاف برای تفرقه‌ای که بین قرآنی‌ها بود
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا نظری، یکی دیگر از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه‌های گذشته نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه بعد از حضور حجت‌الاسلام تجلی در مسابقات قرآن و دعوت از قاریان برجسته مصری همچون «غلوش» شور و هیجان خوبی در کشور ایجاد شد، گفت: در زمانی که مسئول برگزاری مسابقات را بر عهده داشتم، جلسات هفتگی با داوران و اساتید مسابقات قرآن برگزار می‌شد. در آن زمان آیین‌نامه مسابقات با کاستی‌هایی همراه بود و روزهای سه‌شنبه هر هفته را به به‌روزرسانی آیین‌نامه اختصاص داده بودم.
نظری به اختلافات پیش آمده بین مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم و برخی از فعالان و اساتید قرآنی در آن زمان اشاره و اظهار کرد: چندین جلسه برای رفع کدورت‌ها برگزار شد و در یکی از جلسات حتی آقای «نظام‌زاده»، رئیس وقت سازمان اوقاف بابات اینکه زیر سایه قرآن چنین تفرقه‌هایی وجود دارد، به گریه افتاد.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن باید مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که می‌توان آن را بهتر برگزار کرد یا خیر، گفت: یکی از ایرادهایی که به مسابقات وارد بوده است، حضور قاریان و حافظان سطح پایین بوده است. در این قضایا اگر مقداری بازنگری بشود و اصراری بر بالا بردن آمار نداشته باشیم، سطح مسابقات بالاتر می‌رود. مقداری گذشته را بینیم تا ببینیم آیا می‌شود مسابقات را بهتر برگزار کرد.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

نقش مدیران در توفیقات مسابقات قرآن
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، یکی دیگر از مسئولان برگزارکننده مسابقات در دهه‌های گذشته، طی سخنانی به بیان پیشینه‌ای از سابقه فعالیت خود در سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: سال 1369 وارد کار اجرایی شدم و از تابستان سال 1381 تا اواخر سال 1384 مسئول برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بودم. یک ماه قبل از نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، مسئولیت را بر عهده گرفتم.
وی با اشاره به اینکه در زمان مسئولیت برگزاری مسابقات، اقدامات خوبی پایه‌ریزی شد، افزود: ابتکاراتی که صورت می‌گرفت با نظارت و پیشنهاد «نظام‌زاده» و «خسروی»، رئیس وقت سازمان اوقاف و معاون فرهنگی این سازمان بود. در این دوران با پیگیری شورای عالی قرآن سازمان اوقاف، مسابقات قرآن بانوان گسترش داده شد. همچنین برای کم کردن فشار مرحله کشوری مسابقات قرآن مرحله منطقه‌ای به رقابت‌ها اضافه شد. اینها را گفتم تا بر این نکته تأکید کنم که نقش رئیس سازمان در توفیقات مسابقات قرآن بسیار اثرگذار است.
قبادی اضافه شدن بخش تفسیر به مسابقات قرآن را یکی دیگر از دستاوردهای آن دوران بیان و اظهار کرد: مسابقات تفسیر که رسماً به اسم تفسیر بود، راه‌اندازی شد و از نکات جالب آن کسب رتبه اول توسط یک بانو بود. در همان سال اول که مسئولیت برگزاری مسابقات را بر عهده گرفتم، پیشنهادی دریافت شد مبنی بر اینکه جشنواره نخبگان مسابقات قرآن برگزار شود. تا آن سال ما 84 نخبه قرآنی که دارای رتبه بین‌المللی بودند را داشتیم.
وی با تأکید بر اینکه در طول سال با پنج یا شش نیرو کارهای مربوط به مسابقات کشوری انجام می‌شد، بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای آن دوره چاپ کتاب تاریخچه 20 ساله مسابقات قرآن از سال 1360 تا 1380 بود که شامل تمامی اطلاعات مسابقات بود، این کتاب بعدها به یک کتاب مرجع تبدیل شد. این کار به حدی جامع و کامل بود که بعدها پیشنهاد انتشار چنین کتابی در مورد تمامی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بر عهده بنده گذاشته شد.
قبادی در بخش پایانی صحبت‌های خود گردآوری سخنرانی‌های تمامی مسئولان بلندپایه دعوت شده به مسابقات را یکی دیگر از اقدامات انجام شده بیان کرد و گفت: در حال حاضر امکانات و بودجه‌ها بسیار بیشتر است و اقدامات ارزشمندی‌تری را می‌توان در این راستا انجام داد. در آخرین سالی که مسئولیت برگزاری مسابقات را در سال 1384 بر عهده داشتم، حدود 340 میلیون تومان هزینه مسابقات بود، در حالی که هزینه برگزاری مسابقات در سال 1385 به بیش از یک میلیارد تومان رسید.

فوری///////نقدهای مدیران سازمان اوقاف به مسابقات قرآن در نشستی صمیمی

نگاهی نقادانه به کارکرد ستاد عالی مسابقات 
در بخش دیگری از این نشست، ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی مسابقات قرآن به عنوان یک شجره طیبه به رشد خود ادامه داده و امروز نیز به عنوان ماندگارترین و قدیمی‌ترین فعالیت قرآنی باقی مانده است. مسابقات قرآن یکی از دستاوردهای انقلاب است. زمانی که دستاورهای قرآنی بعد از انقلاب را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که این دو بخش قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. قبل از انقلاب عده محدودی قاری و حافظ قرآن کریم داشتیم اما بعد از انقلاب رشد بسیار قابل توجهی شکل گرفت.
وی به موفقیت مسابقات در معرفی جهانی توجه شیعه ایران به قرآن، اشاره کرد و افزود: همین مسابقات باعث رفع اتهام از شیعه در زمینه بی‌توجهی به قرآن کریم شده است. همه ما از سخت بودن برگزاری مسابقات قرآن اطلاع داریم و امیدواریم در ادامه راه توفیق خدمت به قرآن نصیب همه برگزارکنندگان مسابقات شود.
یاراحمدی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمان مدیریت خود پرداخت و گفت: قبل از اینکه ساختار رشد کند، شکل رشدیافته آن را بدون پشتیبانی به خودمان گرفته بودیم. توسعه ساختاری در آن دوران یکی از اهداف جدی بود که باید مورد پیگیری قرار می‌گرفت. همین توسعه ساختاری باعث تأثیرگذاری تصمیمات بدنه سازمان اوقاف در برگزار مسابقات و تبدیل کردن مسابقات به یک فرایند در طول سال کمک می‌کرد. همین باعث شد تا مسابقات شکل حرفه‌ای‌تری متناسب با شرایط آن روزها به خود بگیرد. شاید در سال‌های ابتدایی در حسینیه ارشاد شور و شوق مردم و سادگی فعالیت‌ها لازمه آن همان ساختار و تشکیلات بود، اما در شرایط امروز و گستردگی دستگاه‌ها توسعه ساختار کار موفقی بود که بعدها ادامه پیدا کرد.
رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: مسابقات کشوری نیز در جایگاه متفاوتی دنبال شد، گاهی یک رویداد عنوان ملی را دارد، اما کیفیت آن یا اجزای در سطح ملی نیست، اما مسابقات این‌گونه نبود و واقعاً درجه ملی را با خود یدک می‌کشید. مستندسازی و مدون‌سازی و استانداردسازی فعالیت‌ها نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.
یاراحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه برخی مأموریت‌ها مأموریت یک سازمان و یک دستگاه نیست، اظهار کرد: شاید در گفت‌وگو گفته شود مسابقات متعلق به نظام است، اما در برنامه‌ریزی و اجرا باید توجه جدی‌تری داشته باشیم و با رویکرد ملی و بین‌المللی به آن نگاه کنیم. در این مورد باید جلسات هم‌اندیشی برگزار شود و افراد نظرات خود را ارائه دهند. شاید در ظاهر جلسات هم‌اندیشی برگزار شود، اما بیشتر شبیه به جلسات تودیع و معارفه یا ... باشد. در جلسات هم‌اندیشی باید بحث‌های کارشناسی و تحلیل‌ها و پیوست‌های اطلاعاتی و آماری صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه باید این رویکرد تقویت شود، گفت: ستاد عالی مسابقات شکل گرفت تا هم‌افزایی دستگاه‌ها برای برگزاری بهتر مسابقات بین‌المللی قرآن بهتر شود یا در مورد برگزاری مسابقات توسط دستگاه‌های دیگر تصمیم‌گیری کند، اما این ستاد می‌بایست پل ارتباطی بین نخبگان فعال و برگزارکنندگان مسابقات باشد. پیشنهاد من این است رویکرد و نگرش ستاد بازمهندسی شود و باعث مخدوش شدن این رویداد در درون خود نشود.
یاراحمدی به بالا رفتن سهم تبلیغات شکلی در این مسابقات نیز اشاره و اظهار کرد: مأموریت اصلی مسابقات قرآن ترویج قرآن کریم است و شاید یکی از دلایل موفقیت مسابقات در گذشته این بود که همه متوجه بودند که قرار است یک جلسه قرآن برای به نمایش گذاشتن هنر تلاوت قرآن برپا شود. ما باید مأموریت مسابقات بین‌المللی قرآن را یک جلسه قرآن تأثیرگذار در نظر بگیریم. برای همین است که اعتقاد دارم متوسل شدن به آرایه‌های هنری و ... نیاز به مرز مشخصی دارد. همه اینها نافی زحماتی که دوستان متحمل شده‌اند، نیست.
در پایان این نشست برگزارکنندگان مسابقات قرآن از ابتدای انقلاب تاکنون به پاس سال‌ها تلاش در راه اعتلای قرآن کریم، تجلیل شدند.

انتهای پیام 

captcha