روحانیون خود را در خدمت مردم قرار دهند
کد خبر: 3796105
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
آیت‌الله نوری همدانی:

روحانیون خود را در خدمت مردم قرار دهند

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت الله نوری همدانی با اشاره به سیره علمای بزرگ در خدمت به مردم و تواضع در برابر آنان تاکید کرد: علما و طلاب باید خود را برای خدمت به مردم تجهیز کنند.

روحانیون خود را در خدمت مردم قرار دهندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله حسین نوری همدانی شامگاه پنجشنبه 16 اسفند در همایش نقش کانون‌های مساجد در گام دوم انقلاب در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: در اسلام هیچ قشری به اندازه علما دارای ارزش و جایگاه نیستند تا جایی که فرموده‌اند نظر به عالم عبادت است و این مسئله به واسطه خدماتی است که علما به جامعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتابی بسیار پرمحتواست افزود: امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود فرمودند ما افتخارمی‌کنیم که بعد از قرآن نهج‌البلاغه داریم که پر از مطالب سیاسی و اجتماعی و دریایی از معارف است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: امام علی در خطبه اول نهج البلاغه در مورد انبیاء فرموده‌اند که علما ورثه انبیاء هستند؛ خداوند پیامبرانی را به صورت مستمر فرستاد تا براساس فطرت مردم با آنان صحبت و احیاء کنند؛ نعمت‌های داده شده به آنان را یادآوری کنند که شکرگزار باشند.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: پیامبران همواره با دلیل و برهان برای مردم احتجاج می‌کردند و عالمان دینی هم باید با برهان با مردم صحبت کنند و دفینه‌ها و گنج‌های عقل آنان را به فعلیت برسانند و آیات آفرینش را به آنان نشان دهند تا بدانند سقفی در بالای سر آنان وجود دارد که میلیاردها شی ء نورانی در آن است و حرکت آنان طوری است که هرگز با هم برخورد نمی‌کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علما باید به معیشت مردم توجه داشته باشند تصریح کرد: مسئولیت علما در برابر مردم خیلی زیاد است؛ علما باید مردم را نسبت به حفظ سنگر مساجد ترغیب کنند تا جایگاهی را که در صدر اسلام داشت احیاء شود.

این استاد حوزه افزود: هر عالمی که در مسجدی نماز می‌خواند نباید به خواندن صرف نماز اکتفا کند بلکه باید با مردم در محله و منطقه خود مرتبط باشد و به مشکلات اقتصادی و خانوادگی و اجتماعی آنان رسیدگی کند و با مردم و در کنار آنان و رفتار متواضع با آنان داشته باشند.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: در گذشته برخی علما، همه نیازمندی‌ها و احتیاجات اقشار مستضعف در منطقه و محله خود را می‌نوشتند و برای رفع آن گام بر می‌داشتند؛ بنابراین وظیفه امام جماعت تنها خواندن نماز نیست و باید همه افرادی را که در قلمرو مسجد هستند شناسایی و به رفع حاجات آنان بپردازد و نگاه کریمانه به مردم داشته باشد.

وی افزود: برخی ممکن است که سطح علمی بالائی دارند تصور کنند فقط درس دادن برای آنان کافی است ولی عالمانی بوده‌اند که دارای سطح بالای علمی بالایی بودند و به دردهای مردم رسیدگی می‌کردند که یکی از آنان آیت الله داماد بود که بنده 12 سال در درس ایشان شرکت کردم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ایشان برخوردی بسیار متواضعانه با شاگردان خود و با مردم داشتند اظهار کرد: ایشان مسجدی داشتند که در آن اقامه نماز و موعظه و نصیحت می‌کردند و منبر می‌رفتند؛ همچنین آیت‌الله بروجرودی، آیت الله آخوند و ... هم این رویه و سیره را داشتند و از صبح درب منزل آنان باز بود و استخاره می‌گرفتند و حتی شهریه را خودشان به طلاب می‌دادند و رعایت حال آنان را می‌کردند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه به تعبیر خطبه اول نهج‌البلاغه ما طلاب و فضلا باید خود را برای خدمت به مردم مجهز کنیم بیان کرد: همچنین امام فرمودند که خدا از علما پیمان گرفته که در برابر ظالمان بایستند و از مظلومان حمایت و در برابر ظلم ظالم سکوت نکنند.

وی با اشاره به کلمات قصار نهج‌البلاغه افزود: امام فرمودند که کسی که می‌خواهد معلم دیگران باشد و آنان را تادیب کند ابتدا باید نفس خود را تادیب کرده باشد؛ امام همچنین در توصیف علم و مال فرمودند که مال کم می‌شود ولی علم تمام شدنی نیست و زوال ندارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وجود علما بعد از انبیاء و ائمه حجت بر مردم هستند تصریح کرد: چقدر عالم مانند شیخ مفیدها و طوسی‌ها و ... داریم که زحمات زیادی کشیدند و ما هم باید تلاش کنیم تا مانند آنان باشیم. زیرا خداوند دین خود را به واسطه آنان حفظ می‌کند.

وی افزود: آیت‌الله بروجردی یک فقیه بسیار بزرگ بود که تحول علمی در حوزه ایجاد کرد؛ قبل از ایشان فقه جواهر بود؛ ایشان هر مسئله‌ای از مسائل را از جهت سیر تاریخی بیان می‌کرد و نظرات فقهای عامه را هم به صورت تطبیقی بررسی می‌کرد که باعث تحول در فقه شد.

نوری همدانی اظهار کرد: همچنین تقوا و معنویت ایشان در سطح بسیار بالائی بود و دعای ابوحمزه را هرشب تا سحر در ماه رمضان  کلمه به کلمه می‌خواند و چندین سال تنها مرجعیت عالم تشیع را در ایران و غیرایران عهده‌دار بود.

وی با اشاره به شخصیت امام خمینی اظهار کرد: ایشان طوری سخن می‌گفت که انسان کلمات امام علی(ع) را مجسم می‌کرد همچنین از استادان ما علامه طباطبایی بود که تفسیر وی جامع و کامل از همه جهت است؛ ایشان وقتی به ایات جهنم که می‌رسید اشک زیادی از چشمانش جاری می‌شد.

انتهای پیام

captcha