مدار قیمت‌ها در بازار شب عید به وقت گرانی
کد خبر: 3796119
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰

مدار قیمت‌ها در بازار شب عید به وقت گرانی

گروه اجتماعی ــ بهار ۹۸ در حال نزدیک شدن است و عقربه ساعت دقیقه‌ها را به تندی به لحظه تحویل سال نزدیک می‌کند، اینجا بازار شب عید و مدار قیمت‌ها به وقت‌گرانی آن هم با ارقامی عجیب و غریب و رقم‌هایی که نشانگر از اوضاع قیمت‌ها در بازار است، این روز‌ها حال قیمت‌ها مساعد نیست.

بدون معطلی به سراغ قیمت‌های بازار شب عید می‌رویم، بدون کارشناسی هم با ملاحظه قیمت‌ها هر بیننده‌ای خود می‌داند که اوضاع قیمت‌ها در بازار مساعد نیست و هر محصول با گرانی عجیب و غریبی مواجه است، از محصولات غذایی گرفته تا پوشاک و آجیل و جالب اینجاست این گرانی‌ها در کمتر از یکسال اتفاق افتاده و معلوم نیست تاکی ادامه دارد و نیازی هم نیست که بیشتر راجع به آن چیزی گفت و یا نوشت تنها ذکر این ضرب‌المثل کافی است «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است» که امیدواریم بخوانند و اگر گوش شنوایی بود تصمیماتی اتخاذ شود تا شاید قسمتی از بار سنگین بر دوش مردم کاسته شود.
رشته کلام از دستمان خارج نشود چرا که در این گزارش نمی‌خواهیم گلایه کنیم که چرا کسی نیست تا براین آشفته بازار قیمت‌ها نظارت کند، موضوع اصلی که می‌خواهیم بدان بپردازیم «قیمت‌ها» است.
چیزی به پایان سال باقی نمانده و همچنان افزایش قیمت‌ها ادامه دارد، امروز دغدغه مردم دیگر چالش در قیمت خودرو و ارز نیست بلکه امروز مردم دغدغه نان دارند تا چیز دیگری، مواد غذایی از گوشت گرفته تا قند و شکر دغدغه مردم شده.
بهار سال 98 درحال نزدیک شدن است و عقربه ساعت به تندی دقیقه‌ها را به لحظات تحویل سال نو نزدیک می‌کند اما هنوز شخص خاصی نیست تا از کاهش فشار بر روی مردم حرفی بزند، اینجا اقدام نیاز است و از حرف زدن تا عمل زمین تا آسمان توفیر، حساب و کتاب زندگی امروز عجیب شده و هرکسی به میزانی دچار انواع فشارهای مالی، اینجاست که باید آرزو کنیم که ای کاش لحظه‌ای به عقب بازگردیم تا شاید دوباره آرامش را در حیطه اقتصاد لمس کنیم چراکه امروز ویترین بازار را که نگاه می‌کنیم چیزی جز گرانی و قیمت‌های سرسام آور نمی‌بینیم و مردمی که فقط در حسرت خرید به قیمت اجناس نظاره می‌کنند و خبری از خرید نیست.

مدار قیمت‌ها در بازار شب عید به وقت گرانی/ حال قیمت‌ها مساعد نیست
محسن کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این مورد در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در فضای اقتصادی امروز بازار مایحتاج مردم با درصد تورم و افزایش قیمت‌های بسیار افسار گسیخته مواجه است.
وی افزود: مسئولان باید با نظارت بیشتری در باب قیمت بازارهای شب عید به فکر افراد متوسط و فقیر جامعه باشند.
کرمی تصریح کرد: امروز گرانی و تورم موجود در بازار و برخی از اقلام برای مردم دشوار شده و نیاز است مسئولان در این باب چاره‌اندیشی کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با اشاره به برخی از روایات اقتصادی با نکوهش وضع موجود قیمت‌ها در بازار، اظهار کرد: مراعات حق دیگران در واقع استقرار عدالت است و بین این دو واژه پیوند و ارتباطی است بر مصداق عدالت.
وی درادامه با اشاره به بازبینی وضعیت قیمت‌ها و گرانی افسارگسیخته بازار و حق اقتصادی فقیران و ضعیفان در جامعه گفت: هر فردی در جامعه اسلامی دارای حقی است که افراد ضعیف از این قاعده خارج نیستند.
کرمی تصریح کرد: باید برای کاهش قیمت‌ها بیش از گذشته تمهیدات لازم اندیشیده شود و بر این اساس اقشار مختلف توان تأمین مایحتاج زندگی خود را داشته باشند و با مشکل مواجه نشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه افزود: مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای استقبال از بهار مجبور به پنجه انداختن با قیمت‌های بعضا غیر متعارف در بازار هستند.
وی تأکید کرد: در باب یاد شده سازگاری عدل ذهن هر فردی رابه خود مشغول می‌کند و امیرالمؤمنین علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «بالعدل تتضاعف البرکات؛ با عدل برکات چند برابر می‌شود» و آیا نباید در این فرمایشات اندکی تأمل کرد و به نفس ماجرا پرداخت. گرانی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکی.
در ادامه با دانشجوی اقتصاد دانشگاه کرمانشاه به بحث درخصوص وضعیت اقتصادی به ویژه از دریچه قیمت‌ها و قیمت اجناس در بازار پرداختیم، حسین سنج، دانشجوی اقتصاد در این رابطه گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات طی ماه‌های اخیر نقطه‌ای است در دایره پرگار.
وی افزود: حداقل با نگاهی به گزارش اتاق بازرگانی در مقایسه عملکرد اقتصادی بازار در 10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در تمام بازار هستیم.
این دانشجوی اقتصاد تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد معیشت مردم براساس آشفتگی‌های اخیر در بازار است و به شکلی ملموس بر زندگی روزمره مردم تأثیر گذاشته است.
سنج با اشاره به بازار و قیمت‌ها به ویژه در بازارهای شب عید اظهار کرد: افزایش روزانه قیمت‌ها موجب سردرگمی مردم شده، البته دولت تلاش می‌کند تا جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد اما در بسیاری از بخش‌ها با افزایش بی‌رویه مواجه بوده‌ایم.
وی اظهار کرد: اگر برای خرید کالایی امروز به بازار مراجعه کنیم و تصمیم به خرید را به روز بعد موکول کنید دیگر آن جنس به نرخ روز قبل فروخته نمی‌شود، بلکه قیمت‌ها به روز و براساس پایه‌ای که فروشنده برای فروش آن جنس در نظر گرفته معامله می‌شود.
این دانشجوی اقتصاد با اشاره به مشخص شدن اولویت‌های بودجه‌ای دولت برای سال 98 افزود: امیدواریم تا تدابیر دولت برای بهبود شرایط اقتصادی مردم حول محور عدالت‌طلبی تحقق یابد.

مدار قیمت‌ها در بازار شب عید به وقت گرانی/ حال قیمت‌ها مساعد نیست
حجت‌الاسلام رهبر محمدی، کارشناس ارشد علوم و معارف قرآن درادامه با اشاره به نابسامانی‌های اخیر به ویژه در حیطه اقتصادی و به طبع آن گرانی و قیمت‌های سرسام آور اظهار کرد: امروز تنها راه‌حل نجات از وضعیت موجود کار جهادی و همت در این وادی است.
وی به وضع معیشتی مردم نیز اشاره کرد و افزود: توزیع عادلانه ثروت برپایه سلسله اصول اعتقادی و زیرساخت‌های معرفتی استوار است که شایسته است به آن توجه شود که اگر گریزی به بازارها بزنیم و وضع فعلی را ببینیم اصل یاد شده باید مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس ارشد علوم و معارف قرآنی به دریافت سود عادلانه از دیدگاه دین اشاره و اظهار کرد: با نگاهی به نرخ افسارگسیخته قیمت‌ها باید گفت از دیدگاه دینی نرخ سود براساس قانون عرضه و تقاضا و به اندازه هزینه‌ها و کارهایی است که در تولید و توزیع کالا انجام می‌شود و از این رو سود عادلانه سودی است که به هیچ یک از دو طرف معامله زیان و اجحافی وارد نکند اما آیا خرید در بازارهای امروز و نرخ قیمت‌ها و سود حاصله از آن را می‌توان پایه موضوع گفته شده بدانیم یا خیر.
اینجا سؤالی ذهن را درگیر خود می‌کند که این گرانی و قیمت‌های بالای بازار شب عید که با قدری قدم زدن در خیابان‌ها آن را ملموس لمس خواهید کرد با چه تدبیری کنترل می‌شود و آیا سال 98 نیز داستان گرانی و افزایش قیمت‌ها ادامه دارد، پاسخ این سوال در کمتر از 13 روز آینده و با ورق خوردن تقویم به سال 98 روشن خواهد شد، باشد که سال جدید سالی سرشار از برکت و پربار از هرلحاظ برای مردم به دور از تنش بوده تا مدار زندگیشان حول محور عدالت رقم بخورد.
انتهای پیام

captcha