کد خبر: 3796156
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
گروه اجتماعی ــ رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با بیان اینکه مکتب امام باقر(ع) از شکاف طبقاتی متنفر است، افزود: اگر امام باقر(ع) میان ما بود، اخذ سود بانکی را ممنوع می‌کرد.

مکتب امام محمد باقر(ع) از شکاف طبقاتی بیزار است

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از خبرگزاری مرات حجت‌الاسلام شمس‌الدین، رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان امروز 17 اسفند به مناسبت ولادت امام محمد باقر(ع) با بیان اینکه این امام همام در دوره‌ای می‌زیستند که پرانتزی در دوران سیاسی آن زمان باز شده بود اظهار کرد: شرایط زمان ایشان با زمان دیگر ائمه(ع) متفاوت بود زیرا امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در خفقان مطلق زندگی می‌کردند اما در حدفاصل انقراض بنی‌امیه تا روی کار آمدن بنی‌عباس، فراخی و مجالی پدید آمد. دوران امامت امام باقر(ع) در ابتدای این دوره واقع شده بود.

وی ادامه داد: درس نخستی که می‌توان از زندگی امام باقر(ع) گرفت، استفاده از فرصت‌هاست. گاهی از اوقات، مومن از حداقل فرصت‌ها برای بروز حداکثر توانمندی‌های خود بهره می‌گیرد. با توجه به گرفتاری‌هایی که شیعیان در زمان امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) بدان دچار شده بودند، اگر امام باقر(ع) دست روی دست می‌گذاشت، اوضاع شیعه بد و بدتر می‌شد. امام(ع) می‌توانست از این مجال، راحتی و آسایش بجوید اما این کار را نکرد؛ بنابراین درس دوم، دوری از هرگونه راحت‌طلبی است.

شمس‌الدین با تاکید بر اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) راحت‌طلبی را کنار گذاشتند و در عصر خود دانشگاهی برای مشتاقان علم تأسیس کردند. اذعان کرد: امروز هم اگر راحت‌طلبی را کنار بگذاریم، اتفاقات بسیار مطلوبی رخ می‌دهد که در زمان ما، بیش از آن که تحریم ما را در تنگنا قرار دهد، واژه تحریم ما را در تنگنا قرار داده است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه ترس از تحریم بود که موجب شد ما گاف‌هایی بدهیم که نباید می‌دادیم اضافه کرد: حرف من این است که حتی اگر یک روز فرصت داشتیم که به جای فکر کردن به «ترس از تحریم» به آبادانی فکر کنیم، خیانت کرده‌ایم اگر به آبادانی فکر نکرده باشیم. مومن کَیس و فِتن است زیرا از یک‌سو می‌داند که باید «چو فردا شود فکر فردا کنیم» و از یک‌سو می‌داند که «عاقل آن است که اندیشه کند فردا را» اما افراط و تفریط نمی‌کند.

به گفته وی؛ بخشی از تبعات اقتصاد برجامی ناشی از افراط در واهمه از فردا بود. ممکن است اکنون متوجه این مسأله نباشیم اما تحلیل‌های 20 تا 30 سال آینده نشان خواهد داد که ما جورچین را بد چیدیم، از فرصت‌ها استفاده نکردیم و به دنبال راحت‌طلبی بودیم. بسیاری از خسارت‌هایی که به ما وارد شد، ارتباطی با بیرون از کشور نداشت.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان نکته برجسته سوم در زندگی امام باقر(ع) را «کار» دانست و متذکر شد: محمد‌بن‌منکدر به منزل امام باقر(ع) مراجعه می‌کند اما به او می‌گویند امام(ع) در باغ مشغول زراعت هستند. محمد نزد امام(ع) می‌رود و می‌بیند که عرق از سر و روی امام(ع)-که قدری هم جسیم‌الجثه بودند- جاری است. به تعریض به امام(ع) می‌گوید اگر در این حال از دنیا بروید چه جوابی به خدا می‌دهید؟ امام(ع) می‌فرماید:« الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل‌الله: کسی که برای معاش خانواده‌اش بکوشد، همچون مجاهد در راه خداست.»

وی تاکید کرد: خود این مسأله یک درس است که هرکس در هر لباس و جایگاهی، باید کار کند. می‌پرسند شغل شما چیست؟ می‌گوید مداح اهل‌بیت(ع) هستم. باید گفت مداحی که شغل نیست. این که برای یک شب مداحی فلان قیمت را تعیین کنند، بر خلاف منش اهل‌بیت(ع) است. منش و ذائقه‌ ما را تغییر داده‌اند. ما کارهایی را که باید انجام بدهیم، انجام نمی‌دهیم و بالعکس! و همین رفتار گاه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

شمس‌الدین با اشاره به اینکه درون‌زاییِ مورد تأکید رهبر انقلاب دقیقا ناظر بر همین مسأله کار است اذعان کرد: در همین شرایط اقتصادی هم گاه پنج محله یا پنج روستا می‌توانند نیازهای یکدیگر را پوشش دهند. آیا اندیشیده‌ایم که چرا سال‌هاست رهبر انقلاب نام سال‌ها را اقتصادی انتخاب می‌کنند؟زیرا ایشان بر جدی گرفتن مسائل اقتصادی و اشتغال تأکید دارند چون ایران یک جهان کوچک است و ظرفیت‌های تولید در آن بسیار بالاست؛ باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی یاداور شد:یکی نکاتی که از اندیشه امام باقر(ع) قابل بهره‌برداری است اختلاط و جوشش با مردم است:«خالطوا الناس مخالطه» امروز مردم برای دیدن یک مدیر باید از ده فیلتر رد شوند! مردم زمان امام باقر(ع) هر زمان اراده می‌کردند می‌توانستند ایشان را ببینند. ابوهارون مکفوف، از نزدیکان امام باقر(ع) و فردی نابینا و روشن‌دل بود. افرادی که می‌خواستند امام(ع) را ببینند از ابوهارون می‌پرسیدند که ایشان کجا هستند و او هم نشانی امام(ع) را می‌داد که در این راستا علمای دین و مراجع تقلید باید در دسترس مردم باشند؛ و همینطور مدیران. مدیری که در شرایط بد اقتصادی بیل به دست نگیرد، چندان نمی‌توان به مدیریتش امیدوار بود. چرا رهبر انقلاب با وجود کهولت سن، در روز درختکاری خودشان درخت می‌کارند؟ این، یک اقدام نمادین نیست. معنی این اقدام آن است که همه باید پا به کار باشند.

به گفته شمس‌الدین ما امروز به شهید همت‌ِ اقتصادی و شهید باکریِ اقتصادی نیاز داریم؛ فرماندهانی که شب‌ها وقتی رزمنده‌ها خواب بودند، پوتین آن‌ها را واکس می‌زدند. مسأله‌ای که در زندگی تمامی اهل‌بیت(ع) موج می‌زند، دوری از هرگونه تبعیض است. امام باقر(ع) می‌فرماید سخنران خوب کسی است که در هنگام سخنرانی حتی نگاه‌هایش را به عدالت تقسیم می‌کند و به همه جمعیت نگاه می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با تاکید بر اینکه اگر گرانی و تورم برای همه باشد، کسی ناراحت نمی‌شود اظهار کرد: اگر فشارها علی‌السویه بین همه تقسیم شود، کسی احساس تبعیض نمی‌کند. در زمان پیامبر(ص) وقتی ایشان و یارانشان در محاصره اقتصادی قرار گرفتند، پیامبر(ص) از همان غذایی می‌خوردند که یارانشان می‌خوردند. اگر می‌خواستند غذا بخورند می‌پرسیدند که آیا دیگران از این غذا خورده‌اند؟ اگر می‌گفتند این غذاها را مخصوصا برای شما تهیه کرده‌ایم، پیامبر(ص) غذا را نمی‌خوردند اما در زمان ما اما در شرایط تحریم، به عده‌ای خوش می‌گذرد! در سخت‌ترین شرایط برای مردم، برخی میهمانی‌های تجملاتی برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای به علت کار کردن زیاد، فکر اقتصادی و شب‌بیداری‌های فراوان پولدار شده‌اند افزود: این دسته از افراد نباید مورد نفرت جامعه قرار بگیرند؛ اما عده‌ای بدون این که کار کنند پولدار شده‌اند. گوشی تلفن همراه برخی، برایشان لبخندساز است چراکه دائما پیامک واریز پول برای آن‌ها ارسال می‌شود؛ بدون این که کاری کرده باشند. اگر امام باقر(ع) در میان ما بودند نسبت به این رویه واکنش نشان می‌دادند و اجازه نمی‌دادند کسی بدون هیچ تلاشی، از بانک سود بگیرد و درآمد کسب کند

به گفته این مدرس حوزه در حوزه‌های فرهنگی هم اگر امام باقر(ع) در میان ما بودند به بسیاری از مسائل از جمله مساجد ما خرده می‌گرفتند. مساجد در شرایط تحریم باید به قطب‌های اقتصادی تبدیل شوند. رهبری دو سال قبل فرمودند که درِ مساجد باید باز بماند. نفرموده‌اند درها را باز بگذارید که هوا آمد و شد کند! مساجد ما عمدتا در بهترین موقعیت مکانی شهرها قرار دارند و برخی از آن‌ها چند ده میلیارد تومان قیمت دارند؛ قطعا باید از این بناها استفاده مفید شود.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه «ژن خوب» ترکیب بسیار زشتی است ادامه داد: خدا هر حلقومی را که این واژه از آن تردد کرده، چاره کند. ژن‌های خوب کار می‌کنند؟ تخصص دارند؟ اگر ژن‌های خوب با مسئولان نسبت فامیلی نداشتند، به این‌جا می‌رسیدند؟ در دوران خلیفه سوم فاجعه‌ها و رانتخواری‌هایی بوجود آمد که به واقعه کربلا انجامید. در آن زمان، عده‌ای به دلیل نسبت داشتن با افرادی که در رأس حکومت بودند، به جایگاهی دست پیدا کردند؛ این افراد بعضا از بدترین افراد بودند؛ کما این که تکلیف یزید روشن است زیرا چنین کسانی بر منابع حاکم شدند و نسل آن‌ها امروز در لباس سعودی‌ها بر عربستان حکومت می‌کنند. عده‌ای با پول‌های کثیف و بادآورده به جایگاه‌هایی می‌رسند که نباید. کسی ناگهان با پول کثیف به جایی می‌رسد و می‌گوید من ژن خوبم!

انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: