تشکیل کمیته حل بحران مسجد «بابری» در هند
کد خبر: 3796245
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
دادگاه خواستار شد؛

تشکیل کمیته حل بحران مسجد «بابری» در هند

گروه بین‌الملل ـ دادگاه عالی هند با صدور حکمی تشکیل یک کمیته میانجیگری 3 نفره برای حل بحران طولانی‌مدت میان مسلمانان و هندوها در خصوص مسجد «باربری» را خواستار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره؛ دادگاه عالی هند دیروز(17 اسفندماه) خواستار تشکیل کمیته میانجی‌گری متشکل از سه عضو با ریاست «ابراهیم خلیفة الله»، قاضی بازنشسته دادگاه عالی هند برای حل بحران مسجد بابری شد.
 
سری سری رافی شانکار، معلم معنوی هندوها و سریرام بانتشو، وکیل بلندپایه و کارشناس میانجی‌گری، دیگر اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند. این میانجی‌گری کاملا محرمانه بوده و انتشار گزارش آن توسط رسانه‌ها ممنوع است. 

مسجد بابری بر فراز تپه‌ای به نام «رام کوت» در شهر «آیودیا» در ایالت «اوتار پرادش» قرار دارد، این مسجد در سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) به دست گروهی از هندوهای افراطی ویران شد. تخریب مسجد بابری در آن زمان منجر به بروز خشونت‌های مذهبی در سراسر هند شد که در جریان آن حدود ۲ هزار نفر کشته شدند.

مسجد بابری  یکی از پر تنش‌ترین مسائل میان هندوها و مسلمان هند در دهه‌های اخیر است که تنها پایین‌ترین دادگاه قضایی به بررسی آن می‌پرداخت، اما از سال 2011 میلادی دادگاه عالی هند به این مسئله ورود پیدا کرد.
 
بحث بر سر ساخت معبد هندوها در محل مسجد ویران شده در هند طی سال‌های اخیر ادامه داشته و بنا به برخی روایت‌های اساطیری، محل مسجد بابری در شهر «ایودیا» زادگاه «راما» است که در متون مقدس آئین هندو از او یاد شده است.
 
ساخت معبد به جای مسجد بابری یکی از خواسته‌های متحدان محافظه کار نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند است. هندوهای محافظه‌کار با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی هند بیش از پیش بر خواسته خود برای ساخت معبد در محل مسجد ویران شده بابری پافشاری می کنند. انتخابات سراسری هند قرار است در ماه می سال جاری میلادی برگزار شود.

انتهای پیام
captcha