اعتکاف، انسان را خاضع و متواضع می‌کند
کد خبر: 3796303
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

اعتکاف، انسان را خاضع و متواضع می‌کند

گروه معارف ــ استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان گفت: اعتکاف باعث خودسازی، خودباوری و خودنگهداری انسان می‌شود، یعنی فرد از هوس‌ها، امیال و ایده‌آل‌های نابه‌جایش دور شده و صفت خضوع را در خود تقویت می‌کند.

اعتکاف انسان را از امیال و ایده‌آل‌های نامطلوبش دور می‌کندحسن حکمیون، استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع)‌ در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه اعتکاف نوعی روش خودسازی است، اظهار کرد: در اعتکاف، افراد در زمانی مشخص همه قیود مادی خود را فراموش کرده و به عبادت مشغول می‌شوند که حاصل آن در خودسازی عبادی بسیار مؤثر و مهم است. هر چه تفکر باطنی اعتکاف بیشتر در جامعه رواج پیدا کند، می‌تواند در رفع مفاسد تأثیرگذارتر باشد.
وی ادامه داد: اعتکاف فعالیتی مبتنی بر خودسازی فردی تلقی می‌شود، ولی چون ممکن است فراهم کردن وسایل و شرایط آن برای هر فرد قدری مشکل باشد، این مراسم به‌صورت جمعی اجرا می‌شود، یعنی هر کس خودش نیز می‌تواند به‌صورت انفرادی به اعتکاف بپردازد.
استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند در رواج فرهنگ اعتکاف نقش مهمی داشته باشند، افزود: بهتر است در حاشیه بعضی از برنامه‌های تلویزیونی که جوانان بیننده آن هستند، مانند برنامه‌های ورزشی، به نوعی درباره اعتکاف و فضایل آن صحبت شود تا قشر جوان بتواند با این مراسم آشنا شده و در آن شرکت کند.
حکمیون بیان کرد: اعتکاف باعث خودسازی، خودباوری و خودنگهداری انسان می‌شود، یعنی فرد از هوس‌ها، امیال و ایده‌آل‌های نابه‌جایش دور شده و صفت خضوع را در خود تقویت می‌کند.
انتهای پیام

captcha