نقش استاد قرآنی در زندگی شاگردان/ حفظ قرآن قابل مقایسه با کار دیگری نیست
کد خبر: 3796400
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳

نقش استاد قرآنی در زندگی شاگردان/ حفظ قرآن قابل مقایسه با کار دیگری نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مؤسسه قرآنی اعتصام بحبل‌الله دیواندره با اشاره به اهمیت و نقش استاد قرآنی در زندگی و ادامه راه کار شاگردانش گفت: کار حفظ قرآن قابل مقایسه با هیچ کار دیگری نیست و همین امر وظیفه مربی حفظ را سنگین‌تر کرده است.

گفتگو با حفاظ قرآن کریم هرکدام درسی به یادماندنی برای من داشته است از حافظ نابینایی که تمام آرزویش حفظ کامل قرآن بوده تا حافظی که سختی‌های زیادی را برای رسیدن به کلاس‌های قرآن کریم متحمل شده و زندگی‌هایی که به دور از هرگونه رنگ و ریای دنیای دارند. برای یادگیری جدید این بار به سراغ ماموستا امجدغفوری از حافظان کل قرآن کریم رفته‌ایم تا در مورد چگونگی آشنایی‌اش با قرآن برایمان بگوید.
ماموستا امجد غفوری، مدیرعامل مؤسسه قرآنی اعتصام بحبل‌الله شهرستان دیواندره و حافظ سی جزء قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: متواد سال 1363 و در خانواده مذهبی متولد شده‌ام. ما سه خواهر و سه برادر هستیم که همگی به دلیل مذهبی بودن خانواده از قرآن کریم و مباحث دینی و قرآنی به نوعی بهره‌مند هستیم و من نیز توفیق حافظ کل قرآن شدن را دارم که پس از آن تمام زندگی را صرف آموزش قرآن و انجام امورات خیر کرده‌ام.
ماموستا غفوری بیان کرد: در سال 77 در مدرسه علوم دینی جلالی‌زاده زیر نظر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ثبت‌نام کرده و در این مدرسه تحصیلات خود را ادامه دادم.
وی بیان کرد: در سال 79 با همکاری دوستم در یک مدرسه حفظ قرآن در سیستان و بلوچستان ثبت‌نام کردیم که به دلیل دوری راه سختی زیادی کشیدیم اما در سال 82 به کمک اساتید این مدرسه موفق به حفظ کل قرآن شدم.
این حافظ قرآن کریم اعلام کرد: بعد از حفظ قرآن کریم در یک مدرسه علوم دینی امام محمد غزالی در خدمت اساتید این مدرسه علوم دینی تا سال 84 مشغول یادگیری علوم حوزوی شدم و در سال 84 نزد ماموستا عبدالله ایرانی کار یادگیری علوم حوزوی را ادامه دادم و در نزد ماموستا عبدالله جوان‌پور اجازه‌نامه ماموستایی را دریافت کردم.
وی بیان کرد: بعد از آن برای تبلیغ و ترویج دین به عنوان امام جماعت روستای سروالان دیواندره کار خود را آغاز کردم که تا سال 88 با برگزاری برنامه‌های دینی و قرآنی توانستم زمینه آشنایی کودکان نوجوانان و جوانان این روستا با قرآن را فراهم کنم و در سال 88 تا 90 نیز در روستای تازه‌آباد کار تبلیغ علوم دینی خود را ادامه دادم.
ماموستا غفوری اعلام کرد: در سال 90 تا به امروز در مسجد خلفای راشدین دیواندره مشغول فعالیت هستم و با راه‌اندازی مؤسسه قرآنی اعتصام بحبل‌الله و خیریه احسان دیواندره کارهای دینی و قرآنی خود را پیگیری کرده‌ام.
وی به یکی از خاطرات دوران حفظ قرآن خود اشاره کرد و گفت: زمانی که من در مدرسه قرآن کار حفظ را انجام می‌دادم زیر نظر یکی از اساتید دلسوز قرآنی که حافظ ابراهیم نام داشت هر روز 300 نفر شاگرد در کنار هم حفظیات خود را انجام می‌دادیم که این استاد قرآنی حتی شب‌ها هم در کنار ما بودند و چهار نفر چهار نفر باهم حفظیات خود را برای وی تلاوت می‌کردیم که اشکالات تک تک ما را می‍دید و گوشزد می‌کرد و همین امر تبدیل به خاطر خوبی برای ما شاگردان شده بود.
مدیر مؤسسه قرآنی اعتصام بحبل‌الله دیواندره با اشاره به اهمیت و نقش یک استاد قرآنی در زندگی و ادامه راه کار شاگردانش گفت: کار حفظ قرآن قابل مقایسه با هیچ کار دیگری نیست و همین امر وظیفه مربی حفظ را سنگین‌تر کرده است چراکه اعمال و رفتار یک استاد قرآن مانند بذری است که در دل انسان بگذارید و آن بذر روزی در دل آن فرد ثمر می‌دهد و فرد به قرآن رو می‌آورد.
وی افزود: ما از طریق آموزش قرآن و مفاهیم انسان‌ساز آن می‌توانیم جامعه را تغییر دهیم و با تابیدن نور قرآن بر زندگی افراد، زمینه رشد اخلاق خوب، عبادت خالصانه و زندگی قرآنی را در فرد فراهم کنیم.
ماموستا غفوری با اشاره به اینکه در حال حاضر سه فرزند دارد، افزود: فرزند اولم دختر و کلاس دوم و تاکنون دو جزء قرآن را حفظ کرده و دختر دیگرم شش ساله و تازه کار حفظ قرآن را شروع کرده و پسرم هم نوزاد است.
وی به فعالیت مهد قرآن این مؤسسه قرآنی اشاره و بیان کرد: ما در این مدرسه سعی کرده‌ایم تا قبل از مدرسه نیم جزء قرآن را حفظ کنند و تا کلاس دوم دو جزء و در تابستان هم جزء سوم را حفظ کنند.
وی با اشاره به اینکه در مهد قرآن از سه سال تا شش سال تحت آموزش قران قرار می‌گیردند، افزود: در این بخش 15 سوره از سوره های کوتاه قرآن را حفظ می‌کنند و در کلاس‌های قرآنی مهد قرآن سوره‌های خاصی را به صوت اشاره و مفهوم کودکانه و یا در قالب شعر و داستان برای کودکان بازگو می‌کنیم.
ماموستا غفوری در پایان یادآور شد: در این دوره آموزشی 20 نفر هفته‌ای سه روز کلاس حفظ قرآن را برگزار می‌کنیم که استقبال بسیار خوب بوده است ولی به دلیل کمبود فضا نمی‌توان افراد بیشتری را تحت آموزش قرار دهیم.
انتهای پیام

captcha