برگزاری همایش سبک زندگی اسلامی با محوریت «صله رحم» در کردستان
کد خبر: 3796512
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶

برگزاری همایش سبک زندگی اسلامی با محوریت «صله رحم» در کردستان

گروه فرهنگی – همایش سبک زندگی اسلامی با محوریت «صله ارحام» به مناسبت گرامیداشت 18 اسفندماه سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی – هنری مساجد امروز، 18 اسفندماه در مجتمع فرهنگی – هنری فجر سنندج برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، جلال قلعه‌شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان امروز، 18 اسفندماه در همایش سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت «صله ارحام» اظهار کرد: کانون ها فرهنگی – هنری مساجد از مراکز فرهنگی بوده که بسیار مورد استقبال گرم جوانان و نوجوانان قرار گرفته و این رشد کمی و کیفی در حال ارتقا است.
وی با اشاره به اینکه مساجد از زمان آغاز تاریخ اسلام تاکنون محلی برای مناسبت‌های فرهنگی و سیاسی بوده‌اند، افزود: در این راستا و به منظور توسعه و ساماندهی این فعالیت‌های فرهنگی، کانون‌های مساجد با تأکید بر محور فرهنگی و هنری شکل گرفتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستاناز فعالیت 572 کانون فرهنگی - هنری در سطح مساجد استان کردستان خبر داد و بیان کرد: این کانون‌های فرهنگی می‌توانند نقش ویژه ای در ارتقای سطح فرهنگ جامعه داشته باشند.
وی با اعلام اینکه هر انسانی دارای فلسفه و هدفی است و بر اساس ایدئولوژی خاص خود مهارت و سبک زندگی خود را انتخاب می‌کند، اعلام کرد: سبک زندگی اسلامی بهترین روش برای داشتن زندگی توام با آرامش و امنیت است.
قلعه شاخانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه صله رحم در اسلام اعلام کرد: اسلام، انسان را موجودی فرد محور، تنها و جدای از جماعت نمی‌داند، بلکه او را به طور فطری اجتماعی می‌شناسد که باید در کنش‌های متقابل با دیگران، بخش مهمی از نیازهای خویش را برطرف کند و به رشد و کمال دست یابد.
وی افزود: بر اساس فرهنگ ایرانی – اسلامی نیز پیوند و ‌خویشاوندی به نام صله رحم شکل گرفته است که این مهم در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد.
احمد امانی، استاد دانشگاه کردستان هم در این همایش اظهار کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان گفتگوی خانواده‌ها در شرایط کنونی جامعه به 20 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
وی سبک زندگی را مجموعه ای از افکار، عقاید، نگرش، رفتار، ساختار محله و قوم در هر منطقه‌ای دانست و عنوان کرد: در سرزمین ایرانی اسلامی باید زیرساخت سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد.
این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه دلبستگی اجتماعی و ارتباطات و تعاملات در گذشته‌های دور بیشتر بود، یادآور شد: در عمق صله رحم نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن بوده و این جزء نیازهای اصلی هر فرد است.
حجت‌الاسلام مهدی فرزی، مشاور عالی و رییس دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان در ادامه این همایش اظهار کرد: فعالیت کانون های فرهنگی هنری در سطح مساجد از کارهای ارزشمند و ماندگار مجموعه دبیرخانه کانون های مساجد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
وی با بیان اینکه در طول ٢٦ سال فعالیت این کانون‌ها شاهد روند رو به رشدی بوده‌ایم، افزود: امیدواریم روزی شاهد فعال شدن این کانون‌ها در سطح تمام مساجد استان باشیم.
حجت‌الاسلام مهدی فرزی، تاسیس بالغ بر ٥٠٠ کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد مزید افتخار فعالیت‌های فرهنگی دانست و یادآور شد: توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد بایستی همواره در دستور کار مسئولان این حوزه باشد.

captcha