همکاری ایران و روسیه؛ الگوی موفق برای تعاملات منطقه‌ای
کد خبر: 3796533
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
سفیر ایران در روسیه اعلام کرد؛

همکاری ایران و روسیه؛ الگوی موفق برای تعاملات منطقه‌ای

گروه بین‌الملل ــ مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه با اشاره به همکاری ایران و روسیه برای بازگشت ثبات و آرامش در منطقه گفت: همکاری ایران و سوریه می‌تواند الگوی موفقی برای تعاملات منطقه‌ای باشد.

به گزارش ایکنا ؛ بخش رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو نوشت: مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در دیدار خود از آکادمی علوم روسیه در جمع دانشجویان و اساتید این مرکز به تحلیل روندهای موجود و ساختار جامعه بین‌المللی پرداخت و گفت: تعامل ایران و روسیه برای بازگشت ثبات و آرامش الگویی موفق برای همکاری منطقه‌ای است.

وی افزود: تلاش‌های آمریکا در دهه‌های اخیر برای حفظ نظام تک‌قطبی در جهان بر مشکلات بین‌المللی افزوده و منجر به بحران‌های بسیاری از جمله جنگ بوسنی، عراق، افغانستان، لیبی و سوریه شده است.

سنایی گفت: در نتیجه استانداردهای دوگانه غرب در 30 سال اخیر و اقدام آمریکا به خروج یکجانبه از پیمان­‌هایش با سایر کشورها، شرایط خطرناکی پدید آمده و مشخصاً شاهد تضعیف قوانین و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل هستیم.

وی تأکید کرد: در همین راستا باید بر همکاری منطقه‌ای معطوف شویم و سازمان‌های منطقه‌ای همچون همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو در این رویکرد نقشی سازنده دارند و البته این لزوما به معنی نفی و عدم توجه به قدرت‌های فرا منطقه‌ای نیست.

سفیر ایران در روسیه  همچنین گفت: از این رو روابط ایران و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. دو کشور نماینده دو تمدن اوراسیایی و آسیایی هستند و به عنوان دو قدرت، نقشی مهم در پیوند این ظرفیت‌ها دارند. نمونه‌ای از اهمیت این همکاری را در سوریه می‌بینیم که به تضعیف تروریسم و برقراری صلح در بیشتر مناطق این کشور منجر شد.

وی افزود: ایران و روسیه مصمم هستند تا تجارت دوجانبه دلار را کنار بگذارند و از ارزهای ملی استفاده کنند. ما هنوز به حالت ایده آل نرسیده‌ایم، اما در حال تکمیل این رویه هستیم. اگر سیاست فعلی آمریکا ادامه داشته باشد، کشورهای دیگر هم راهی جز روی آوردن به ارزهای ملی نخواهند داشت.

سنایی اظهار کرد: با وجود ساختاری چندقطبی و چندسطحی در روابط بین‌المللی، حل و فصل مسائل منطقه‌ای دیگر تنها به اراده ابرقدرت‌ها نیست و بسیاری از این مسائل با ایفای نقش قدرت‌های منطقه‌ای و دیگر فرآیندهای غیر دولتی حل می‌شوند و ما اهمیت این منطقه‌گرایی را در همکاری ایران و روسیه در سوریه دیده‌ایم. امیدواریم کشورهای دیگر همچون عربستان سعودی که برای امنیت چشم به کمک خارج از منطقه دارند نیز به روندهای منطقه‌ای بپیوندند.

انتهای پیام

captcha