تازه‌های نشر/ از «سیری در ملکوت» تا «آبشار معرفت»
کد خبر: 3796599
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

تازه‌های نشر/ از «سیری در ملکوت» تا «آبشار معرفت»

گروه ادب ــ تازه‌های نشر دینی و قرآنی در ۱۰ روز نخست اسفند به آثاری همچون «وحی و افعال گفتاری: نظریه وحی گفتاری»، «محبت خدا در دعا‌های اهل بیت(ع)»، «بوم‌شناسی تاریخی جریان‌های فکری اصحاب ائمه(ع)»، «آبشار معرفت» و «گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن» اختصاص داشت.

تازه‌های نشر/از «سیری در ملکوت» تا «آبشار معرفت»به گزارش ایکنا؛ تازه‌های نشر قرآنی و دینی ۱۰ روز نخست اسفند به آثار مهمی اختصاص داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به آثار نویسندگانی مانند علیرضا قائمی‌نیا، محمدمهدی آصفی، عبدالهادی مسعودی و سیدمحمدباقر صدر اشاره کرد. یکی از نکات مهم در فهرست تازه‌های نشر، کاهش شمارگان آثار به کمتر از ۵۰۰ نسخه است و این نوید خبر‌های خوبی در روز‌های پایانی سال نیست. در ادامه اهم این آثار با معرفی مختصر از آن‌ها از نظر مخاطبان می‌گذرد.

کیفر و عقاب بدحجابی و بی‌حجابی

کتاب «کیفر و عقاب بدحجابی و بی‌حجابی» نوشته عباس عزیزی است که انتشارات صلاة آن را با شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر کرده است. این کتاب شامل هشت فصل است که آثار بدحجابی، ارزش حیا و هفت و عقاب بی‌عفتی، آفت بدحجابی، حدود حجاب در روایات، لباس زن در روایات، الگو‌های حجاب برای زن مسلمان، بی‌غیرتی مردان و حجاب در وصیت‌نامه شهدا عناوین فصل‌ها را دربرمی‌گیرد. در این کتاب با بهره‌گیری از آیات و روایات به مسائل و مباحث مورد نظر پرداخته شده است.

کمال‌الدین و تمام النعمه

کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» اثر محمدبن‌علی ابن‌بابویه است که حسین خسروی آن را ترجمه و به همت انتشارات طوبای محبت با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده است. این کتاب به موضوعات و روایاتی در زمینه اثبات امامت و غیبت حضرت حجت(ع) به صورت روشمند پرداخته است، برخی از عناوین مهم این کتاب شامل روایاتی در آفرینش حجت خدا قبل از آفرینش دیگر انسان‌ها، خداوند حق انتخاب خلیفه و جانشین خود را دارد، ذکر نمونه‌های فراوانی از غیبت پیامبران الهی مانند ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف و موسی(ع)، بیان و معرفی اشخاصی که عمر طولانی داشته‌اند، بررسی کامل امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ضرورت وجود همیشگی امام در روی زمین، روایاتی درباره وجود قطعی ائمه و پیشگویی تولد امام عصر(عج)، اثبات غیبت و حکمت آن، نامه‌های آن حضرت، علامات ظهور، چرایی غیبت، ثواب انتظار و... است.

کار تشکیلاتی: گفتاری پیرامون کار تشکیلاتی، اهداف و ارکان آن

کتاب «کار تشکیلاتی» نوشته حسین عرب اسدی است که انتشارات شهید کاظمی آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۷ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ تشکیلات یکی از فرایض هر گروه مردمی است که یک هدف را دنبال می‌کنند. یکی از ضعف‌ها و نواقص نیرو‌های حزب‌اللهی منسجم نبودن و نداشتن تشکیلاتی منسجم برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.

همان طور که در کلام مقام معظم رهبری این مطلب روشن است کار تشکیلاتی و سازمانی بسیار مهم است و البته باید این نکته را خاطرنشان کرد که ایجاد تشکیلات نه به معنای گم شدن و سرگشتگی در یک نظم مکانیکی و بروکراسی اداری و دیوان‌سالاری است، بلکه ایجاد تشکیلات به معنای متحد شدن همه اعضا در رسیدن به آن هدف متعالی به همراه یک رهبر و داشتن یک فکر مرکزی تا راه از بیراهه تشخیص داده شود و اعضای آن در میان را به سرگشتگی دچار نشوند. حال در این گفتار سعی شده است تا با نگاهی دقیق به ضرورت ارکان و اهداف کار تشکیلاتی پرداخته شود و با نگاهی دقیق به این مسئله بپردازیم.

ولایت الهیه: جایگاه امام در نظام پرستش

کتاب «ولایت الهیه: جایگاه امام در نظام پرستش» نوشته سیدمحمدمهدی میرباقری است و به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است. کتاب پیش رو نخستین حلقه از مباحث اعتقادی و فکری استاد سیدمحمدمهدی میرباقری در موضوع توحید و امامت است با عنوان «ولایت الهیه؛ جایگاه امام در نظام آفرینش».

در بخش اول کتاب، حقیقت پرستش، تحلیل و توضیح داده می‌شود که ولایت اولیا الهی(ع) مجرای تحقق توحید و عبودیت و باطن دین و شریعت است. در بخش دوم کتاب نیز، مقیاس پرستش مطرح و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیا الهی تبیین می‌شود. ضرورت اقامه پرستش، مسئولیت‌های اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصل‌های این بخش است.

وحی و افعال گفتاری: نظریه وحی گفتاری

کتاب «وحی و افعال گفتاری» نوشته علیرضا قائمی‌نیا است که با ویرایش جدید به همت انتشارات کتاب طه با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ «به راستی وحی چیست؟ آیا امری دانستنی است؟ آیا حجیت معرفت‌شناختی آن قابل اثبات است؟ آیا وضع و حال درونی پیامبر(ص) و محیط اجتماعی بیرونی او بر مفاد وحی تأثیرگذار بوده است؟ قرآن به مثابه خروجی وحی چه ربط و نسبتی با خود این پدیده دارد؟ هر تبیینی از وحی باید پاسخی برای این‌گونه پرسش‌ها فراهم آورد.»

این اثر در دوازده فصل با عناوین «وحی تجربه دینی نیست»، «تجربه وحیانی و تجربه عرفانی»، «سرشت وحی از دیدگاه چهار متفکر مسلمان»، «وحی اسلامی گامی فراز از وحی گزاره‌ای»، «بسط ناپذیری تجربه نبوی»، «بحث خاتمیت در کلام جدید»، «هرمنوتیک وحی» و «وحی در خانه عنکبوت» به نگارش درآمده است.

نقد و بررسی شبهات ربا در قانون بانکداری اسلامی

کتاب «نقد و بررسی شبهات ربا در قانون بانکداری اسلامی» نوشته روزان علایی‌نوین و تکتم ارفعی است که به همت انتشارات آستان مهر با شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در پی آن است تا با توجه به اهدافی که در قانون بانکداری بدون ربا در ایران (بانکداری اسلامی) برای نظام بانکی کشور در نظر گرفته شده، که در رأس آن اهداف، حذف ربا از سیستم بانکی کشور است، به ارزیابی عملکرد این نهاد اقتصادی در راستای تحقق این هدف مهم بپردازد. از این رو نویسنده با طرح دیدگاه‌ها و نظرایان مدافعان و مخالفان عملکرد نظام بانکی در پی پاسخگویی به سؤالات مورد نظر برآییم.

مقایسه هوش معنوی و سلامت روان (بیماران دیابتی، سرطانی و افراد عادی)

کتاب «مقایسه هوش معنوی و سلامت روان» نوشته فاطمه پیراسته و فاطمه شیبانی است که انتشارات شواتیر آن را با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است. هوش معنوی از مقوله‌هایی است که در دهه اخیر بر آن تأکید شده و حجمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. در این کتاب بررسی وضعیت سلامت روان و هوش معنوی این افراد در کنار آمدن با بیماری اهمیت می‌یابد.

محبت خدا در دعا‌های اهل بیت(ع)

کتاب «محبت خدا در دعا‌های اهل بیت(ع)» نوشته محمدمهدی آصفی و ترجمه تقی متقی است که انتشارات باهوش آن را با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است. در مقدمه کتاب آمده است: ارتباط صحیح با خداوند از مجموعه‌ای از عناصر هماهنگ و منظم شکل می‌گیرد. این عناصر هنگامی که در یک جا جمع شوند، شیوه صحیح ارتباط با خدای متعال را پدید می‌آورند. آموزه‌های صریح اسلامی؛ ارتباط با خدا را براساس عناصر واحدی مانند خوف، رجا، دوستی و خشوع، رد می‌کنند و ارتباطی را که براساس عنصر واحدی شکل گرفته باشد، فاقد تعادل و هماهنگی می‌دانند.

سیری در ملکوت

کتاب «سیری در ملکوت» نوشته عباس اسکندری است و انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم (ع) آن را با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است. در این کتاب به یکی از مؤثرترین و دل‌نشین‌ترین عبادات پرداخته شده و تنها دلدادگان عرش الهی و عاشقان دیدار ربوبی و عارفان جذبه رحمانی به آن پایبندند و با انجام آن می‌کوشند تا از مقربان درگاه الهی باشند و آن نماز شب است.

سفینه بحرالمصائب

کتاب «سفینه بحرالمصائب» نوشته محمدجعفر روضه‌خوان‌تبریزی است که به تحقیق مجتبی خورشیدی و به همت انتشارات طوبای محبت با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده است. نویسنده اثر، از خطبا و محققان قرن سیزدهم است و در چندین مجلد و به صورت جامع پیرامون حضرت سیدالشهدا(ع) نگاشته است. با توجه به جایگاه این کتاب در نزد علاقه‌مندان به ساحت نورانی امام حسین(ع) و به دلیل اهمیت آن برای پژوهشگران مقاتل حسینی(ع)، اقدام به بازنگری، و ذکر منبع و روان‌سازی کتاب شد.

بخش‌های مهم این کتاب در جلد اول عبارتند از؛ خلقت نورانی و کیفیت تولد سیدالشهدا(ع)، شرفیاب شدن زوار سماوی و کیفیت شفایافتن بعضی از ملائکه، سبب تسمیه و کیفیت شیر خوردن آن حضرت، در بیان اثبات وجوب وجود امام و اثبات وصایت و خلافت خامس آل عبا، بعضی معجزات باهرات و خارق عادات آن وجود شریف، برخی احتجاجات آن جناب، در بیان فضایل و مناقب امام شهید، و سایر نکات نورانی منبعث از آیات و روایات پیرامون حضرت سیدالشهدا(ع).

آبشار معرفت

کتاب «آبشار معرفت» نوشته عبدالهادی مسعودی است که زیر نظر محمدتقی سبحانی‌نیا به نگارش درآمده و انتشارات دارالحدیث آن را با شمارگان ۴۰۰۰ نسخه منتشر کرده است. در مقدمه کتاب آمده است: سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای عمل به حدیث شریف نبوی ثقلین وهمچنین ترویج معارف نورانی پیامبر خاتم(ص) و اهل بیت(ع) در تعامل با موسسه دارالحدیث اقدام به چاپ سه جلد کتاب حدیث با عنوان «آبشار معرفت» برای سه گروه مخاطبان کارکنان پایور، خواهران شاغل و همسران کارکنان، جوانان شامل دانشجویان و دانش آموزان مقطع دبیرستان و سربازان کرده است.

وجه مشترک هر سه جلد کتاب، احادیث مربوط به مبحث(خداشناسی) است که در بخش نخست آن‌ها درج شده و در ادامه با توجه به نیاز مخاطبان هر کتاب، سرفصل‌های متفاوتی قرار داده شده است. محتوای جلد اول، احادیثی است که برای (کارکنان پایور) در تعالی مسیر زندگی و مسولیتشان نسبت به همسر، فرزندان و حفظ و حراست از نظام مقدس اسلامی، بسیار مفید است.

جلد دوم برای بانوان است و شیوه صحیح همسرداری و تربیت فرزندان و وظایفشان در فعالیت‌های اجتماعی را به آنان یادآوری کرده است. در جلد سوم نیز روی سخن آن با(جوانان) است و آن‌ها را در شناخت وظایفشان نسبت به پدر و مادر، جامعه و محیط کار راهنمایی می‌کند. ویژگی بارز این کتاب‌ها این است که احادیث انتخاب شده برای افراد مختلف در طول دوران زندگی یا در روابط اجتماعی‌شان مفید است و شرح وتفسیر ساده و مختصری که در ذیل احادیث آورده شده، مخاطب را به درک اصل معنی حدیث رهنمون می‌کند.

از دعا بیشتر بدانیم

کتاب «از دعا بیشتر بدانیم» نوشته سیدمحسن موسوی است که انتشارات باهوش آن را با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است. این کتاب برگرفته و برگزیده‌ای از کتاب نهج الدعا است، حضرت آیت الله ری شهری نویسنده این اثر کوشیده است همه آنجه را در قرآن و روایات درباره دعا آمده است، گردآوری کنند. ثمره تلاش آن‌ها در دو جلد ارائه شده است. سیدمحسن موسوی‌آملی، برای بهره‌گیری بیشتر و بهتر مخاطبان، برگزیده این کتاب را به شیوه‌ای نو به سامان رسانده تا مهم‌ترین پرسش‌های نسل کنونی را درباره دعا پاسخ گوید. کوتاهی نوشته‌ها، روان بودن قلم، نثر معیار، کاربردی بودن و مستند بودن از ویژگی‌های این کتاب است.

امیرگلها: نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام علی (ع)

کتاب «امیر گل‌ها: نگاهی به زندگی و شخصیت امام علی(ع)» نوشته حسین سیدی است که دفتر نشر معارف آن را با شمارگان سه هزار نسخه روانه بازار نشر کرده است. این اثر نگاهی نو به زندگی امام علی(ع) و شخصیت آن حضرت دارد و با ویرایش و طرح جلد نو منتشر شده است.

«امیر گل‌ها» جلد دوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم» است که جلد اول آن با نام «هم نام گل‌های بهاری» برنده جایزه کتاب سال حوزه شد. در این مجموعه سعی شده مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت می‌توانند الگو باشند و چگونه آن‌ها می‌توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل محیط زیست و حقوق مخالفان را شامل می‌شود، برای نوجوانان نوشته شده است.

تحلیل گفتمان دینی: مبانی نظری

کتاب «تحلیل گفتمان دینی: مبانی نظری» نوشته حسن بشیر است که انتشارات لوگوس آن را با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است. نظریه و روش تحلیل گفتمان، حوزه‌ای جدید در علوم انسانی و اجتماعی است که با ظهور خود در فهم متن، زمینه، فرامتن و روابط آن‌ها با هم تحول شگرف ایجاد کرده است. در این کتاب، «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» ارائه شده است که شیوه جدیدی برای مطالعه متون دینی ارائه می‌کند. کتاب علاوه بر تبیین مبانی نظری این روش در تحلیل متون دینی، گفتمان ولایتعهدی امام رضا (ع) میان دو رویکرد «زیست-قدرت» و «زیست-سیاست» را به عنوان نمونه تحلیل می‌کند. این کتاب برای کلیه علاقه‌مندان مطالعات دینی و تحلیل گفتمانی مفید است.

در مقدمه کتاب به قلم نویسنده آمده است: از جمله معضلات فکری ایجادشده به دست ایرانی‌ها دربارۀ تحلیل گفتمان، می‌توان به این موارد اشاره کرد: ترجمه‌های گوناگون، تفسیر‌های متنوع، برداشت‌های درست و نادرست، برخی تألیف‌هایی که همان ترجمه‌های دیگران با چاشنی توضیحات غیرضروری است، و بدتر از همه اجرای روش‌های تحلیلی به شکل‌های گوناگون که واقعاً بخشی از آن‌ها نه منطبق بر آن روش‌ها و نه تحلیل گفتمان است، بلکه نوعی تحلیل ضمنی است.

نگارنده تلاش جدی کرده است که نوعی از دیدگاه نظری و روشی متفاوت را با آن‌چه در ادبیات غربی وجود دارد، پیشنهاد کند. این رویکرد اصلاً به معنای این نیست که همۀ آن‌چه در این زمینه وجود دارد، قابل قبول نیست. به‌هیچ‌وجه چنین نیست، اتفاقاً در همین زمینۀ گفتمان و تحلیل گفتمان که بحث آن در این کتاب آمده است، از دیدگاه‌ها و نظریات غربی استفاده شده است. آن‌چه در این خصوص اتفاق افتاده، تغییر در شیوۀ روش‌شناسی و پیشنهاد روش جدید در زمینه‌های تحلیل است.

کتاب بوم‌شناسی تاریخی جریان‌های فکری اصحاب ائمه

کتاب «بوم‌شناسی تاریخی جریان‌های فکری اصحاب ائمه (ع)» با شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. رسالت اصلی این نوشتار، نه ورود به ارزش گذاری‌های کلامی، بلکه شناسایی تاریخی ماهیت جریان‌های کلامی است، به همین دلیل تلاش شده تا به جای پرداختن به عقل‌گرایی و نص‌گرایی؛ جریان‌های عقل‌گرا و عقل‌گرایان و همچنین جریان‌های نص‌گرا و نص‌گرایان بررسی و مطالعه شوند. به بیان دیگر نگاه غالب در این نوشتار نگاهی تاریخی است و نه کلامی و به همین دلیل تحلیل تاریخی گزارش‌ها نقطه هدف قرار گرفته و نه ماهیت استدلال‌های کلامی طرفین ماجرا.

ترجمه و شرح حلقه ثانویه از دروس فی علم الاصول

کتاب «ترجمه و شرح حلقه ثانویه از دروس فی علم الاصول» نوشته سیدمحمدباقر صدر بوده و محمدمسعود عباسی‌زنجانی آن را گردآوری کرده و انتشارات دارالعلم آن را با شمارگان ۶۰۰ نسخه روانه بازار نشر کرده است.

کتاب ترجمه و شرح فارسی دروس فی علم الاصول از دو حلقه که حلقه اولی با نام «ادله محرزه، اصول عملیه و تعارض ادله» و حلقه ثانیه با عناوین «ادله، ادله محرزه، ادله محرزه(۱)، ادله محرزه(۲)، اصول عملیه و تعارض ادله» تشکیل شده است.

در مقدمه حلقه اولی در مورد عناوین «تعریف علم اصول، موضوع علم اصول، علم اصول منطق علم فقه، اهمیت علم اصول در عملیات استنباط، اصول و فقه به منزله نظریه و تطبیق، تأثیرگزاری متقابل تفکر اصولی و تفکر فقهی، جایز بودن استنباط، حکم شرعی و تقسیم آن، حکم شرعی، تقسیم حکم شرعی به تکلیفی و وضعی، اقسام حکم تکلیفی، دو نوع بحث و عنصر مشترک بین دو نوع استنباط حجیت قطع» مباحثی به نگارش درآمده است.

در رابطه با وظیفه فقیه در مقدمه این حلقه می‌خوانیم: «وظیفه فقیه این است که برای حکم شرعی هر واقعه و حادثه‌ای، دلیلی اقامه کند. در اصطلاح به این اقامه دلیل بر حکم شرعی، عملیات استنباط حکم شرعی گفته می‌شود؛ بنابراین علم فقه، علم به عملیات استنباط حکم شرعی است. معین‌کردن حکم شرعی به دو روش صورت می‌گیرد: اول: معلوم کردن خود حکم شرعی. دوم: مشخص کردن وظیفه عملی مکلف در قبال حکم شرعی، بر فرض اینکه حکم شرعی واقعی مجهول باشد و راهی برای تعیین آن وجود نداشته باشد.»

جعفر طیار(ع): مردی که اگر می‌بود

کتاب «جعفر طیار(ع): مردی که اگر می‌بود» نوشته محمدمهدی معماریان است که انتشارات بیت الاحزان آن را با شمارگان ۲ هزار نسخه راهی بازار نشر کرده است. این کتاب در هفت فصل ولادت، اسلام، هجرت، بازگشت از حبشه، خانواده، نبرد موته و فضائل جعفر طیّار نگاشته شده است. مؤلف این اثر در مقدمه آن آورده است: بررسی و شناخت زوایای گوناگون زندگانی صحابی بزرگ پیامبر اسلام(ص) جناب جعفر بن ابیطالب به عنوان فصلی مهم و تأثیرگذار در تاریخ اسلام همواره مورد بی‌مهری و کم‌توجهی بوده است.

باوجود اهمیت ویژه این موضوع تاکنون نوشته‌ای جامع، پیرامون شخصیت آن حضرت، جمع‌آوری و تألیف نشده است؛ از این رو با احساس نیاز به این امر مهم و ضروری پرداخته شده است.

گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن

کتاب «گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن» نوشته مولود بهرامیان است و نشر احسان آن را با شمارگان دو هزار نسخه منتشر کرده است. این اثر پژوهشی تطبیقی است که با مقایسه و برآورد تلقی‌های جدید و قدیم فلسفی از مفهوم گفتگو درصدد بازخوانی این عنصر در قرآن کریم است. در این میان به آرای مفسران و شارحان معاصر و کلاسیک این کتاب مقدس رجوع و استناد شده است. نویسنده در این اثر با بازخوانی آرای شارحان و مفسران قرآن درباره آیاتی که در موضوع زمینه‌های گفتگو با اهل کتاب اعم از یهود و نصاری و نیز محاربان که حقانیت قرآن را نمی‌پذیرفتند و به آن ایمان نمی‌آوردند، بهترین راهکار‌ها برای گفتگو در عصر جدید را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «واکاوی مساله گفت‌و‌گو»، «تبارشناسی گفت‌وگو و معرفی اجماعی فلسفه اخلاق»، «رویکرد‌ها و مبانی جدید گفت‌وگو»، «گفت‌وگو در قرآن» و «اخلاق مخالفت و پیامد گفت‌وگو از منظر قرآن».

در قرآن و کلام ائمه معصومین نکات روشن و قابل توجهی درباره گفت‌وگو دیده می‌شود که نیاز امروز ماست، اما متأسفانه پژوهش در این موضوع بسیار اندک بوده است. شاید متفکران و پژوهشگران معاصر هنوز به ضرورت پرداخت به آن پی نبرده‌اند.

انتهای پیام

captcha