آمادگی اورژانس برای مقابله با سوانح چهارشنبه آخر سال/ کاهش 75 درصدی حوادث
کد خبر: 3796671
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
سرپرست اورژانس کشور تبیین کرد:

آمادگی اورژانس برای مقابله با سوانح چهارشنبه آخر سال/ کاهش 75 درصدی حوادث

گروه سلامت ــ سرپرست اورژانس کشور از آمادگی این مجموعه با بیش از پنج هزار دستگاه آمبولانس برای پیشگیری از سوانح چهارشنبه سوری در کشور خبر داد و گفت: آمار فوتی‌های سال گذشته در چهارشنبه سوری نسبت به سال ۹۵ با ۷۵ درصد کاهش روبرو بوده است.

آمادگی اورزانس کشور برای مقابله سوانح چهارشنبه سوری/ کاهش حوادث در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور امروز، 19 اسفندماه، در نشست خبری تشریح عملکرد وزارت بهداشت برای حوادث چهارشنبه آخر سال، با بیان اینکه ۴۱ درصد آسیب‌دیدگان شب چهارشنبه‌سوری در سال گذشته،  بین شش تا ۱۸ سال سن داشتند، گفت: بیشترین آسیب‌ها از ناحیه دست با هزار و ۴۴۷ مورد و چشم با هزار و ۱۱۳ مورد بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه استان‌های تهران، کرج، اردبیل و زنجان بیشترین تلفات را داشته‌اند، اظهار کرد: در این استان‌ها چهار نفر در اثر سوانح چهارشنبه آخر سال فوت کردند.
 
کولیوند افزود: تماس با مواد منفرجه و محترقه به شکل‌های مختلف برخورد با ترکش، مواد انفجاری، صوتی و شیمیایی خسارت‌های زیادی را در پی دارد که کمترین آن سوختگی و شکستگی‌های متعدد و بعد کم بینایی، نابینایی، قطع عضو و مشکلات شنوایی است. برخی نیز دچار عوارض روحی و روانی ناشی از این حوادث می‌شوند که به راحتی قابل جبران نیست.

کولیوند با بیان اینکه آمار فوتی‌های سال گذشته نسبت به سال ۹۵ با ۷۵ درصد کاهش روبرو بوده است، تصریح کرد: بیشترین مأموریت اورژانس کشور در تهران با ۹۰۰ مورد، آذربایجان شرقی با ۲۸۰ مورد و آذربایجان غربی با ۲۶۸ مورد بوده و کمترین آن‌ها در هرمزگان با چهار مورد و لرستان با دو مورد و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
 
کولیوند با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش صدمات چهارشنبه آخر سال، گفت: اورژانس تهران به عنوان رئیس آموزش کمک‌های اولیه کشور مباحث آموزشی را در سطح مدارس و مساجد ارائه می‌دهد. ۶۹ درصد آسیب دیدگان ناشی از مواد محترقه و ۳۰ درصد عابران بوده‌اند که با آموزش‌های ارائه شده، در سال گذشته ۳۰ درصد مراجعان و ۵۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان کمتر شد. همچنین ۸۸ درصد مصدومان مرد و ۲۹ درصد سوختگی درجه دو و سه و بیشترین آسیب‌ها نیز از ناحیه چشم و دست و اندام‌های فوقانی بوده است. یک درصد از عوامل نیرو‌های امدادی نیز در چهارشنبه آخر سال گذشته آسیب دیدند.
 
سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه سه هزار پایگاه اورژانس برای خدمات‌رسانی در چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور آماده خدمات‌رسانی هستند، گفت: علاوه بر این ۶۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۴۱ فروند بالگرد و سه هزار و ۳۰۰ دستگاه موتورآمبولانس برای این منظور تجهیز شده‌اند. در کل کشور پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس داریم که پرسنل اورژانس به صورت شیفت‌های ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت یا ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت مشغول به خدمت می‌شوند.
 
وی بیان کرد: در تهران نیز علاوه بر مراکز ثابت ۲۰۰ موتورآمبولانس مستقر است و آمبولانس‌های پشتیبان نیز برای استقرار از قبل تعین شده‌اند. آتش‌نشانی، پلیس و شهرداری در امر فرهنگ‌سازی و آموزش مشارکت داشته‌اند، چهارشنبه آخر سال نیرو‌های ویژه و واکنش سریع اورژانس در محل‌های حادثه، خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه پزشکان مقیم، مدیران بیمارستان و مسئولان مربوطه در شب چهارشنبه سوری در بیمارستان‌ها حضور دارند و بازدید میدانی توسط اورژانس و معاونت درمان انجام می‌شود، تصریح کرد: مصدومان چه از طریق اورژانس و سامانه ۱۱۵ و چه افرادی که خودشان مراجعه می‌کنند، به محض ورود به مراکز درمانی تحویل کادر پزشکی شده و خدمات دریافت می‌کنند چرا که به گفته متخصصان ترمیمی، خدمات سوختگی هر چه سریع‌تر شروع شود، اثربخش‌تر است.
 
کولیوند بیان کرد: هر فردی در هر جایی از کشور که دچار آسیب شد، اطرافیان باید با ۱۱۵ تماس بگیرند و از خوددرمانی اجتناب کنند. اگر افرادی که خودامدادی یا دیگر امدادی را آموزش ندیده‌اند، در درمان مصدومان دخالت کنند، حادثه‌ای دیگر ایجاد و خسارت بیشتری ایجاد می‌شود، باید منتظر همکاران اورژانس باشند؛ قبلا در تهران موتورآمبولانس نداشتیم، اما در حال حاضر بین ۱۲ تا ۱۴ دقیقه اورژانس به محل حادثه می‌رسد.
 
کولیوند تأکید کرد: امکان ندارد مصدومانی که با اورژانس به مراکز درمانی می‌روند، پذیرش نشوند، حتی افرادی که خودشان نیز مراجعه می‌کنند، پذیرش می‌شوند، چرا که همه مراکز مکلف هستند مصدومان را پذیرش کنند.

۵۳ مورد قطع عضو در سال گذشته
 
طیب قدیمی، قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت نیز ضمن حضور در این نشست با بیان اینکه سوختگی در یک لحظه اتفاق می‌افتد، اما سیر درمانی آن طولانی است، گفت: با توجه به سن مصدومیت  که شش تا ۱۸ سال است و از دست دادن زیبایی، این افراد دچار بیماری‌های روحی و روانی می‌شوند که قابل جبران نیست.
 
وی با اشاره به اینکه ۵۳ مورد قطع اندام در کل کشور طی چهارشنبه آخر سال گذشته ثبت شده است، گفت: تمام بیمارستان‌ها در کنار اورژانس، خدمات درمانی سوختگی و آسیب‌های چشمی را در کنار مراقبت‌های اولیه انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha