قرآن؛ کتابی به دور از خطای محاسباتی عقل‌ها
کد خبر: 3796789
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
حجت‌الاسلام راشدیزدی بیان کرد:

قرآن؛ کتابی به دور از خطای محاسباتی عقل‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به یگانگی قرآن بیان کرد: در سراسر دنیا قوانین و مقررات زیادی به چشم می‌خورد و هر گروهی برای برقراری آرامش در جامعه خود سلسله مقرراتی را وضع و جعل کرده اما تنها چیزی که در این عالم از همه خطاها مبرا بوده، همانا قرآن، کتاب وحی است.

تنها چیزی که در این عالم از همه خطاها مبرا بوده، هما نا قرآن، کتاب وحی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام کاظم راشد‌یزدی، استاد حوزه علمیه، امروز، 19 اسفندماه، در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین مسابقات سراسری قرآن کریم، ویژه روستاییان و عشایر کشور که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باید سپاسگذار مقام معظم رهبری باشیم چرا که وجود ایشان موجب شد تا پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چراغ قرآن خاموش نشود، به گونه‌ای که امروز در جامعه شاهد افتخارات قرآنی فراوان و همچنین حضور حافظان و قاریان زیادی هستیم که نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح هستند. ما نیز افق آینده را آنچنان روشن می‌بینیم، به طوری که در این راه هر چه به سمت جلو می‌رویم، به خواست خدا در مسیر مستقرتر و با چراغی روشن تر ادامه می‌دهیم.
 
وی با اشاره به یگانگی کتاب قرآن بیان کرد: در سراسر دنیا قوانین و مقررات زیادی به چشم می‌خورد و هر گروهی برای برقراری آرامش در جامعه خود سلسله مقرراتی را وضع و جعل کرده است؛ با این وجود هر روز این موضوع مشاهده می‌شود که برخی جوامع، افکار و اندیشه‌های خود را بر جوامع دیگر تحمیل می‌کنند؛ نمونه آن جعل اصل فکری، استعماری و استثماری است. همچنین برخی جوامع برای طرفداری از زنان و یا مبارزه با پولشویی قوانینی را وضع کرده‌اند که همگی مملو از خطا و اشتباه است؛ تنها چیزی که زیر این عالم و روی خاک از همه خطاها مبرا بوده، همانا قرآن، کتاب وحی است.
 
این سخنران و اندیشمند مذهبی خاطرنشان کرد: در واقع بشر محتاج کتاب جدید نیست؛ آنچه را که خداوند باید گفته باشد را بیان کرده و به وسیله پیامبر(ص) ترویج شده و هیچکس نمی‌تواند اثری مانند قرآن بیاورد چرا که نه شعر و نه نثر است؛ بلکه قرآن کتابی است که سبک خاص خود را داشته و به هیچیک از متون سبک‌شناسی تعلق ندارد.
 
راشد‌یزدی گفت: سبک قرآن به اندازه‌ای مستقل و پا برجاست که در صورت جعل حتی یک کلمه از آن به مفهوم و متن قرآن آسیب می‌رساند؛ از این رو امروز افرادی تلاش دارند که با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری به این امر پی برند که با حذف یک کلمه از قرآن به وسیله کامپیوتر به شناسایی آن بپردازند. البته که امکان‌پذیر نیست که کسی بتواند حتی یک کلمه از آن را حذف کند.
 
وی تصریح کرد: در واقع مفاهیم آیات قرآن به اندازه‌ای به یکدیگر پیوسته است که نمی‌توان حتی یک کلمه از آن را جابجا کرد چرا که در صورت انجام چنین کاری، تمام مفاهیم و سبک قرآن از هم متلاشی می‌شود. ما باید بر این باور باشیم که قرآن کتابی است که تمام کلمات آن معطوف و منطبق با یکدیگر است و بر همین اساس است که تا کنون در هیچ دوره‌ای هیچکس نتوانسته و نخواهد توانست مطابق چنین کتابی را بیاورد. باید تأکید کرد افرادی که با قرآن مأنوس هستند، قطعاً بر این امر یقین دارند.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این میان نیز مسئله سنخیت اهل قرآن با قرآن موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت؛ به این منظور که در جهان هیچ چیز را نمی‌توان یافت که به صورت فردی باشد چرا که همه آنچه را که خداوند آفریده به صورت زوجیت در آمده‌اند و حتی قرآن را هم نمی‎توان به صورت تنها و یکی دانست چرا که قرآن و عترت نیز با یکدیگر آمده‌اند و تنها ذات الهی را باید به صورت مفرد دانست و برای او هیچ شریکی قرار نداد.
 
راشدیزدی خطاب به متسابقین اظهار کرد: امیدواریم در این مسیر مقدسی که قدم نهاده‌اید، همه ملت در مسیر این روش مهم و تاثیرگذاری که شما آن را انتخاب کرده‌اید، حرکت کنند و این حرکت بتواند در راستای محوریتی که قرآن نیز بر آن استوار بوده که همانا حرکت همه مردم به سمت خداست، صورت پذیرد.
 
انتهای پیام
captcha