انعکاس آغاز دهمین دوره «اسوه» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3796793
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶

انعکاس آغاز دهمین دوره «اسوه» در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ دهمین دوره آموزشی ـ تربیتی اسوه، به همت شورای عالی قرآن با حضور 70 نوجوان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی‌ رسانه‌ها، امروز 19 اسفند، با توجه به سالروز شهادت امام هادی(ع) و آغاز دهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی «اسوه» به این دو رویداد بیش از دیگر رویداد‌ها پرداخته بودند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «آل‌ایوب: امام هادی(ع) به فرزندانش حق انتخاب می‌داد / مسئول تجمل‌گرا توانایی اصلاح سبک زندگی جامعه را ندارد»، «راهیابی ۷۰ قاری و حافظ نوجوان به دور جدید طرح «اُسوه»»، «شیوه برخورد امام علی(ع) با یک مسئول خائن»، «سبک زندگی امام هادی(ع) چگونه بود؟»، «حوزه علمیه قرآن‌محور امام صادق(ع) طلبه می‌پذیرد»، «سروده‌هایی در رثای امام هادی(ع):«مردم گمراه را هادی هدایت می‌کند»»، «ماجرای نذر مادر خلیفه عباسی برای امام هادی(ع) / دائرةالمعارف کامل امام‌شناسی در زیارت جامعه کبیره» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «راهیابی ۷۰ قاری و حافظ نوجوان به دور جدید طرح «اُسوه»» آمده است: دور جدید طرح آموزشی، تربیتی اُسوه با حضور 70 قاری و حافظ قرآن در سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد. آنچه در آغاز اجرای این طرح مد نظر کارشناسان قرار داشت، این بود که ابعاد فنی تلاوت قرآن نسبت به مسائل اخلاقی که از موارد ضروری برای نخبگان قرآنی محسوب می‌شود، مورد توجه قرار گیرد و طرح اسوه این فضا را مهیا کرد تا سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن‌کریم به حوزه نوجوانان و جوانان اختصاص یابد.
نخستین سال اجرای این طرح در بازه زمانی یکساله برنامه‌ریزی شد امّا کارشناسان به این نتیجه رسیدند که رهاکردن قاریان آن هم در این مقطع سنی کار را ابتر می‌گذارد و بر این باور نیز طرح به سه سال افزایش یافت و بعد از آن هم به درخواست قاریان طرح و اولیای آنها تبدیل به طرحی پنج ساله شد و امروز هم با تکیه بر بازرنگری کارشناسی که دو سال گذشته صورت گرفت به عنوان یک طرح هشت ساله، مستقر و تثبیت شده است.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «حوزه علمیه قرآن‌محور امام صادق(ع) طلبه می‌پذیرد» نیز می‌خوانیم موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به فراگیری قرآن‌کریم، بر آن شد تا با همکاری مدرسه علمیه امام صادق (ع) استهبان، قدم موثری را جهت تربیت طلاب آشنای به قرآن‌کریم بردارد تا طلاب علوم دینی در کنار تحصیل دروس متداول حوزه، مشغول به حفظ قرآن‌کریم شوند. برنامه حوزه علمیه قرآنی به این شکل است که پذیرش این طلاب هم‌زمان با ثبت‌نام حوزه‌های علمیه و همچنین از طریق طرح‌های قرآنی رحله که در تابستان زیر نظر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز شش خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «اعطای کمک هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن/ ۲۵ اسفند آخرین مهلت ارسال مدارک»، «دهمین دوره طرح آموزشی، تربیتی اسوه آغاز بکار کرد+عکس»، «روش مبارزه امام هادی (ع) در یک پایگاه نظامی/ ترفندهای متوکل برای احضار امام به سامرا»، «برگزاری محفل انس با قرآن باتلاوت «ابوالقاسمی، عادلی و صلحجو»+صوت و عکس» و «ذکری که ثواب روزه ماه رجب دارد/ «رجب الاصم» ماه برنامه‌ریزی برای یک حرکت مفید» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «اعطای کمک هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن/ ۲۵ اسفند آخرین مهلت ارسال مدارک» آمده است: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اعطای کمک هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان نخبه گفت: این افراد تا ۲۵ اسفند‌ماه سال جاری برای ارسال مدارک مهلت دارند. سیدمصطفی حسینی در خصوص طرح پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم اعلام کرد: دانشجویان مشمول این آیین‌نامه هرچه زودتر باید اسناد هزینه خود را برای دریافت شهریه به سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس شرایط اعلام شده در سایت به نشانی http://quraniran.ir/SitePages/view-۲۰۰۵.aspx ارسال کنند.
وی در ادامه افزود: پیگیری‌های متعددی از درون و بیرون سازمان صورت گرفت تا ما در سال ۱۳۹۷ شامل رشد قابل توجه بودجه برنامه مذکور باشیم، ولی متأسفانه برخی از دانشجویان به علت عدم آگاهی و یا بعضاً مسامحه‌کاری اسناد خود را بعد از سال جاری برای ما ارسال می‌کنند که این امر باعث مشکلاتی برای دانشجویانی خواهد بود که در آینده می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند.
همچنین خبر «امام هادی(ع) در قالب زیارات معارف اسلام را نشر داد/ بیان ۲۰۰ ویژگی امامت در زیارت جامعه کبیره» مربوط به مصاحبه با حجت‌الاسلام مجید جعفرپور استاد حوزه و کارشناس ارشد مسائل امامت از بنیاد فرهنگی امامت است که در بخش‌هایی از آن آمده است شیعه بر اساس باور خود، امامت هر یک از ائمه را مطابق با قرآن و روایات با برهان قبول می‌کند. یکی از کتاب هایی که امامت اهل بیت (ع) را بر اساس نص و معجزه، ثابت می‌کند؛ کتاب گرانسنگ «اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» اثر شیخ حر عاملی است. در این کتاب نیز ادله امامت امام هادی (ع) مورد مداقه قرار گرفته است.
همچنین وی با اشاره به اینکه شبکه وکالت از زمان امام صادق (ع) بنیان گذاشته شده است، گفت: در زمان دیگر ائمه این شبکه گسترده‌تر شد و حتی در زمان غیبت صغری امام مهدی (عج) نیز به وسیله نواب اربعه به اوج خود رسید.‌
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «حجت‌الاسلام فرجادی: استراتژی امام هادی(ع) تغییر طرح‌واره‌های ذهنی انسان‌ها بود»، «‌امام جمعه سابق همدان از 14 سال فعالیت خود در این استان گفت» و «لاریجانی: حفظ زبان و پوشیدن چشم عناصر صیانت‌بخشی شخصیت و هویت انسان است» هستند.
خبر «استراتژی امام هادی(ع) تغییر طرح‌واره‌های ذهنی انسان‌ها بود» مربوط به مصاحبه‌ای است که با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد فرجادی، پژوهشگر مذهبی صورت گرفته که در بخش‌هایی از آن آمده است امام هادی(ع) از ابناء‌الرضا است، بعد از امام رضا(ع) انقلاب فرهنگی بزرگی در باب گفت‌وگو آزاد ایجاد شد؛ البته نظرعلامه طباطبایی این است که مأمون این را بر مبنایی سیاستی ایجاد کرد، شخصیت شناسی مأمون نیز بسیار عجیب است و شهید مطهری در این مورد می‌گوید: حتی برخی گفته‌اند مأمون شیعه‌ای امام‌کش است، اما فضای بسیار بازی در گفت‌وگوی انسانی ایجاد کرد یعنی؛ امام رضا (ع) فارغ از یک موقعیت سیاسی که به او استحکام، استیلا و قدرت بدهد مجبور شد که با جهان باز و جهان آزاد گفت‌وگو داشته باشد، این گفت‌وگو درخشش بالایی داشت، افراد حضور می‌یافتند و امام رضا (ع) را مورد پرسش‌گری قرار می‌دادند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «افتتاح اتاق اندونزی مسیری برای تحقق گفتمان علمی بین مذاهب» و «چهار میلیون و 452 هزار نفر از مرز مهران تردد کردند» هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «محفل انس با قرآن نفحات برگزار شد»، «بیست و پنجم اسفندماه، آخرین مهلت ارسال اسناد طرح کمک هزینه تحصیلی»، «چهل حدیث نورانی از امام هادی (ع)»، «چگونگی شهادت امام هادی (ع) + تصاویر حرم»، «بررسی خواص و آثار معنوی تسبیح شاه مقصود / جذب انرژی‌های مثبت به کمک تسبیح شاه مقصود» و «حدیث امام هادی(ع) درباره زبان» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «محفل انس با قرآن نفحات برگزار شد» آمده است کرسی ۳۲۸ نفحات القرآن شنبه ۱۸ اسفند ماه همزمان با شب شهادت حضرت امام هادی (ع) بعد از نماز عشاء در مدرسه طلایه داران زندگی واقع در جنت آباد جنوبی با تلاوت استاد احمد ابوالقاسمی، حاج مهدی عادلی و حاج محمدهادی صلحجو برگزار شد. همچنین در این کرسی تلاوت، حاج هادی ربیعی نیز دقایقی به سخنرانی درباره سبک زندگی قرآنی پرداخت.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت خبری را روی خروجی خود نبرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «فرازهایی از سیره، زندگی و زمانه صاحبِ زیارت جامعه کبیره» و «کتابشناسی دوسالانه امام هادی(ع) در قم» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت دهمین خورشید هدایت، امام‌هادی(ع)، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فهرستی از آثار منتشرشده در مورد آن حضرت(ع) را پیش روی شما می‌گذارد. بر اساس گزارش اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب، 17 عنوان کتاب در مورد حضرت امام‌هادی(ع)، در دو سال اخیر (1396-97)، از سوی مولفان و مترجمان در قم به چاپ رسیده است که 13 عنوان آن چاپ نخست بوده و 4 عنوان نیز اقبال تجدید چاپ را پیدا کرده‌اند. این گزارس حاکی از آن است که 8 عنوان از این آثار در سال‌جاری (1397) منتشر شده و 9 عنوان نیز رهاورد ناشران در سال گذشته (1396) بوده است.
میزان
«حوزه علمیه نقش مهمی در هدایت مردم به سمت رضای الهی دارد»، «تأکید امام هادی علیه السلام بر اطاعت از علما» و «الواح وعصای موسی کجاست؟» عنوان اخباری است که تا ساعت 14 امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha