اتوبوس رایگان و افزایش پارکینگ اطراف حرم؛ تمهیدات نوروزی شهرداری مشهد برای ایام نوروز
کد خبر: 3796823
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
شهردار مشهد خبر داد:

اتوبوس رایگان و افزایش پارکینگ اطراف حرم؛ تمهیدات نوروزی شهرداری مشهد برای ایام نوروز

گروه اجتماعی ــ شهردار مشهد با بیان این‌که در ایام نوروز ۸۵۰۰ پارکینگ جدید در پیرامون محدوده حرم در اختیار زائران قرار می‌دهیم، اظهار کرد: طبق برآوردها، حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی برادران افغانستانی در مشهد صورت گرفته است.

روی کمک آیت‌الله رئیسی برای حل مشکلات مشهد حساب می‌کنمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا کلایی، شهردار مشهد، در نشست خبری که امروز یکشنبه 19 اسفندماه در کوهسنگی مشهد برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص کمک آیت‌الله رئیسی به حل مشکلات مشهد پس از انتصاب به عنوان رئیس قوه قضائیه، اظهار کرد: به نظر من همه تبریکات به آقای رئیسی از جهت سیاسی و اجرایی است، اما یک شهروند مشهدی رئیس یکی از قوا شده و این موضوع موجب افتخار است و خرسند هستیم، اما واقعیت این است که حل مشکلات  کمربند جنوبی و... چندان ارتباطی به تصمیمات قضایی ندارد.
 
وی ادامه داد: از روز اول گفتیم الگوی مدیریت یکپارچه مطلوب است، اما ممکن نیست؛ هم به دلیل عدم تأمین نظر دولت و مجلس به صورت متقابل و هم به دلیل مسائلی که قانون اساسی دارد، ناچار هستیم به شبکه یکپارچه جوامع محلی تکیه کنیم. الگوی ما همکاری، هماهنگی و یکپارچگی است. من همکاری را که البته گام اول آن گفت‌وگو است، بسیار مؤثر می‌دانم. از این گفت‌وگو زیان نخواهیم کرد. یک نمونه آن بلوار نماز بود که بالأخره در الگوی گفت‌وگو حل شد. در حالی که می‌توانست سال‌های سال قفل باشد. مگر از این پروژه‌ها کم داریم که چندین سال قفل شده‌اند؟
 
شهردار مشهد تصریح کرد: در موضوعاتی همچون کمربند جنوبی به اندازه کافی همدلی نشده است. در مورد ارتفاعات جنوبی با دادستان صحبت کردم. دغدغه‌های دادستان دغدغه‌های محیط‌زیستی‌ها بود که ما هم به آنها معتقد هستیم. اگر ما اهل گفت‌وگو نباشیم، آنها مجبورند به دادستانی پناه ببرند. بسیاری از این موارد نیازی به هماهنگی در سطح قوا ندارد و نیاز به هماهنگی در سطوح محلی دارد.
 
کلایی گفت: با توجه به شناختی که آیت‌الله رئیسی از مشهد دارد، موضوعات مشهد را پیگیری خواهد کرد. شخصیت علمی، اجرایی و خدماتی که ایشان به مشهد و زائرین ارائه داده‌اند، زمینه شناخت بیشتری را فراهم کرده و من روی کمک ایشان برای پیشبرد مسائل مشهد به صورت جدی حساب می‌کنم.
 
افزایش قیمت حمل و نقل عمومی قطعی نیست
شهردار مشهد درخصوص افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی در سال آینده و اقدامات شهرداری برای فراهم‌کردن حمل‌ونقل باکیفیت و ارزان اظهار کرد: اگر شاخص کیفیت حمل‌ونقل را که البته شاخصی چندگانه و ترکیبی است، در بین کلان‌شهرها نگاه کنیم، شهر مشهد از حیث حمل‌ونقل عمومی وضعیت بدی ندارد. برخی از این شاخصه‌ها نوسازی ناوگان تاکسیرانی، سرانه تعداد اتوبوس و... است.
 
وی با تأکید بر اینکه «از وضعیت ایده‌آل بسیار فاصله داریم»، ادامه داد: اما به صورت نسبی وضعیت نامناسبی نداریم؛ یعنی حتی در دوره‌ای که قیمت اتوبوس بیش از سه برابر شده و خریداری آن‌ها برای شهرها سخت شده، سعی کردیم همچنان به خرید اتوبوس و ارتقای ناوگان ادامه دهیم.
 
شهردار مشهد گفت: چه در دوره قبل و چه در این دوره، توجه به حمل‌ونقل عمومی جدی بوده است. پایان سال گذشته وضعیت وحشتناکی به لحاظ مالی داشتیم. دی‌ماه که به عنوان معاون مالی به شهرداری آمدم، هر روز یک نفر مثلاً پیمانکار و... پیدا می‌شد که می‌خواست خودش را آتش بزند. این موارد جمع شد، اما در تمام این‌ها یک روز هم قطارشهری، آن هم با آن هزینه‌های سنگین تعطیل نشد. یک‌ سال‌ونیم است در این فشارهای تحریم، وضعیت نرخ ارز و... یک روز قطارشهری تعطیل نشده است. برای حمل‌ونقل انبوه‌بر، وسیله‌ای با کیفیت‌تر از حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی نداریم.
 
کلایی یادآور شد: سال گذشته همین موقع هر کیلومتر مترو در خط 3 مترو 240 میلیارد تومان تمام می‌شده، اما این رقم امروز به 750 میلیارد رسیده است. ضمن این‌که مشکلات تحریم و... هم وجود دارد.
 
وی افزود: حدود 3 ماه پیش نماینده‌های سمن‌ها و رسانه‌ها در مورد امنیت خطوط قطارشهری به ویژه خط 2 به ما تذکری دادند. به همین دلیل از سه ماه قبل تاکنون 80 میلیون دلار تجهیزات برای افزایش ایمنی خطوط قطار شهری هزینه کردیم که البته احتمال آن ناامنی و رخ‌دادن آن اتفاق یک در میلیون بوده است. این تخصیص‌ها نشان‌دهنده این است که حمل‌ونقل عمومی برای ما مهم است.
 
استفاده از اتوبوس در مشهد کاهش یافته است
شهردار عنوان کرد: هر چیزی قیمت خود را دارد. حمل‌ونقل هم قیمت خود را دارد. بخشی از آن هزینه را ما و بخشی را باید مردم بپردازند. علی‌رغم کار سنگینی که انجام دادیم، میانگین استفاده از اتوبوس در شهر کاهش پیدا کرده که زنگ خطری جدی است. این موضوع به صورت جدی باید از طرف رسانه‌ها پیگیری شود. آثار منفی این موضوع دوباره نصیب شهروندان می‌شود.
 
کلایی گفت: فارغ از اینکه تعرفه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد یا نه که در مراجع خودش بررسی می‌شود و هنوز قطعی نشده، اما سرمایه‌گذاری که ما کردیم، در بین تمام بخش‌های بودجه‌ بیشترین سهم را به حمل‌ونقل اختصاص دادیم و فکر می‌کنم به اندازه کافی بر این مسئله تمرکز کردیم. بخشی را که نیازمند توجه جدی‌تر می‌دانم، همکاری شهروندان و البته طراحی مکانیزم‌های مناسب در این زمینه از سوی ماست.
 
شهرداری از ورود مستقیم به ورزش همگانی و تیم‌داری پرهیز دارد
شهردار در مورد حمایت شهرداری از تیم‌های ورزشی گفت: شهرداری به شدت از ورود مستقیم به ورزش همگانی و مشخصاً تیم‌داری پرهیز دارد. ترجیح ما این است که در مرحله اول، زیرساخت لازم برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه ورزش همگانی را فراهم کنیم. البته به صورت مشخص در برخی مواقع که تیم‌ها از نظر سرمایه‌گذار دچار مشکل می‌شوند، به دنبال سرمایه‌گذار و مالک برای آن‌ها هستیم و این اقدام را به دلیل علاقه‌مندی مردم عهده‌دار می‌شویم. 
 
وی ادامه داد: نکته دوم این است اگر جایی تیمی دچار مشکل شد، به آن کمک کنیم. مثلا تیم پیام، اول فصل دچار مسئله شد و اگر کمک نمی‌کردیم واقعاً والیبال خراسان نابود می‌شد. تیم پیام امسال سوم یا چهارم خواهد شد. ممکن است از روی اکراه و ناچاری، مدتی این کار را پیگیری کنیم، اما باید سرمایه‌گذار مناسب پیدا شود و ما کار را به او بسپاریم. سطح مداخله ما هرچه کمتر باشد، مطلوب‌تر است. شور و حالی که سالن مهران دارد را واقعاً نمی‌توان با هرگونه سرمایه‌گذاری فرهنگی که انجام می‌دهیم، مقایسه کرد.
 
ایجاد 8500 پارکینگ جدید در اطراف حرم برای نوروز
کلایی در خصوص حل مسئله ترافیک هسته مرکزی شهر گفت: در این زمینه اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم. اقدامات کوتاه‌مدت برای نوروز این است که در نوروز امسال با توجه به موضوعاتی که در هسته مرکزی شهر وجود داشته، با آستان  قدس و پلیس راهور به این نتیجه رسیدم که ۸۵۰۰ پارکینگ جدید در پیرامون محدوده حرم در اختیار  زائران قرار دهیم.
 
وی گفت: در این زمینه بحث مفصلی در شورای همتا وجود دارد و درحال بررسی‌های کارشناسی است، اما آنچه قطعا اتفاق خواهد افتاد، این است که در رینگ‌های پیرامونی حرم همچون پارک وحدت، میدان شهدا، میدان بسیج و میدان شهید گمنام، برنامه پارکینگ‌سازی برنامه جدی‌ای است که شورای همتا روی آن جمع‌بندی دارد. مشغول نهایی کردن لکه‌ها و اجرایی کردن آن هستیم. برخی از این مکان‌ها همچون میدان شهدا حتی به مناقصه رفته است. مجموعه طرح پیرامون حرم مطهر حتما باید مدهای جدیدی از حمل و نقل را وارد موضوع کند. سرمایه‌گذاری آستان قدس باید حتماً در این زمینه اتفاق بیفتد.
 
دستگیری 15 فرد متخلف در شهرداری
کلایی در مورد مبارزه با فساد در شهرداری بیان کرد: توجه به مبارزه با فساد، از روز اول برای من جدی بوده و مطمئنم برای شورا و همکاران من هم جدی است و در این زمینه سه دسته اقدام شامل اصلاح سازوکارها، شناسایی و برخورد را شروع کرده‌ایم. در زمینه اصلاح سازوکارها موضوع الکترونیکی کردن و قطع کردن ارتباط با ارباب رجوع را انجام داده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در یک ماه و نیم گذشته، 15 مورد از همکارانمان بر اساس گزارش‌های رسیده و بررسی‌ها شناسایی شده‌اند و با آنها در مورد پیشنهاداتی که دادند، قرار گذاشته شده و در محل، دستگیری اتفاق افتاده است. بازرسی خود را به شدت فعال کردیم. در مبارزه با فساد جدی هستیم، ما ذره‌ای از خواست مردم در مبارزه با فساد تنزل نخواهیم کرد. 
 
شهردار مشهد در مورد معتادان متجاهر مشهد گفت: این موضوع  پنج متولی شامل شهرداری، سپاه، بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی دارد که به خوبی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردیم و امیدواریم پروژه اردوگاه به جمع‌بندی برسد. الگویی که در اردوگاه پیاده خواهد شد، الگوی یک ساله است؛ به این معنا که سم‌زادیی، برگشت و آشنایی با محیط  در یک سال اتفاق می‌افتد.
 
کلایی با اشاره به اینکه باید فضای کاری برای معتادانی به وجود بیاید که اعتیاد را ترک‌کرده‌اند، گفت: ما در این زمینه دو اقدام را آغاز کردیم. در کاشت گل‌ها 100 نفر از معتادین متجاهر را که ترک کرده‌اند، بکار گرفتیم. همچنین فضاهایی را در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاه به شرط استفاده از معتادانی که برگشت کردند، قرار می‌دهیم. تهیه 100 دست لباس کارگران فضای سبز را هم به یک مجموعه نگهداری از معتادان متجاهر سپرده‌ایم.
 
افزایش نرخ ارز، صنعت هتل‌داری مشهد را نجات داد
وی در خصوص برنامه شهرداری برای افزایش توریست عربی اظهار کرد: دو مسئله روی افرادی که از خارج می‌آیند، قابل برنامه‌ریزی است. در این راستا، افزایش نرخ ارز هم به ما کمک کرده است. افزایش نرخ ارز در سال 97 صنعت هتل‌داری مشهد را نجات داد، اگرچه که آثار منفی در کل کشور داشت. مسئله اول که روی آن بررسی می‌کنیم، کار کردن روی حوزه‌های گردشگری تخصصی همچون سلامت  است که می‌توانند در افزایش گردشگر خارجی کمک کنند. اردن و هند در زمینه گردشگری سلامت مطرح هستند، اما هزینه‌های پزشکی در مشهد یک ششم هند است، درحالی که کیفیت آن از اردن هم بیشتر است. امیدواریم شهرک سلامت هر چه زودتر با همکاری نهادهای مربوطه راه‌اندازی شود.
 
شهردار مشهد ادامه د اد: نکته دوم که بسیار مهم است برنامه‌ریزی برای سفر از مبدا است که در این زمینه همکاری با بخش خصوصی را توسعه دادیم. برنامه‌ریزی سفر از مبدا هم می تواند به کنترل هزینه ها بیانجامد و هم اینکه استفاده از خدمات در مشهد را قابل برنامه‌ریزی کند.
 
وی درخصوص برنامه شهرداری برای ملحق نشدن روستاهای اطراف مشهد به شهر گفت: در این خصوص برنامه داریم. 138 روستا در اطراف مشهد وجود دارند که شناسنامه آن را تهیه کرده‌ایم. دغدغه حریم مشهد را داریم اما کاری که اتفاق افتاده این است که جمعیت پیرامون مشهد مدام درحال افزایش  است. درنتیجه بخشی از برنامه‌ریزی برای این روستاها باید اتفاق بیفتد. در طرح جدید استاندار، شهرداری معین اقتصاد مقاومتی مشهد شده که بخشی از آن توجه به موضوعات حریم و سازماندهی آنهاست که البته نقشه راه لازم داریم و  نقشه راه سند پهنه‌بندی حریم است که اجازه برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی می‌دهد که حتی‌الامکان این روستاها به مشهد ملحق نشوند.
 
احتمال تعیین تکلیف BRT میدان توحید تا پایان فروردین
شهردار مشهد در مورد بی.آر.تی میدان شهدا، میدان توحید و فردوسی بیان کرد: در موضوع بی.آر.تی تصمیمی در دوره چهارم گرفته شده و اقدامی در دوره پنجم عملی شده است. سازمان ترافیک مفصل کار انجام داده و به هشت گزینه رسیده است. شاید گزینه برتر آنها گزینه تک‌لاین کردن برای فرار از صف چهارراه‌ها باشد. آنها معتقدند این موضوع بیست دقیقه فاصله بین میدان شهدا تا میدان امام علی را کاهش می‌دهد، اما هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته است. اینکه پیچ‌های BRT این مسیر را را باز نکردیم و با سفت کردن آنها سعی کردیم آسیب کمتری به ماشین‌ها برسد، به دلیل بلاتکلیفی طرح بود. احتمالاً تا پایان فروردین جمع‌بندی انجام خواهد شد.
 
کلایی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود افتتاح خط 2 مترو، بی.آر.تی طبرسی جمع‌آوری نمی‌شود، تصریح کرد: در این زمینه بحث مفصلی با سازمان ترافیک انجام شده و نظرسنجی‌ای هم داخل BRT انجام شده. بخشی ازمسیر بی.آر.تی طبرسی هم پوشانی با مترو دارد اما مقصد نهایی بخش زیادی از همشهریان جایی است که با مترو هم‌پوشانی ندارد. قطعه سوم خط سوم مترو را درحال اجراست که از شهدا تا پایانه مسافربری است. بخشی از این مسیر این حلقه را تکمیل می‌کند، جمع آوری بی.آر.تی طبرسی  مصادف با بهره‌برداری از قطعه سوم خط 3 مترو است.
 
وی در پاسخ به پرسشی درمورد تصمیم شهرداری برای پروژه‌های بی.آر.تی و پارکینگ آزادی که با واکنش فعالان اجتماعی همراه بوده، عنوان کرد: الگوی همکاری ما با سایر دستگاه‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد زمان‌بر است. باید هر دوی ما به فرهنگ مناسب برای گفت‌وگو برسیم. شبکه‌های مردم نهاد که دغدغه دارند وارد فرآیند این بازی بشوند و گفت‌وگو کنیم. سعی می‌کنیم در این پروژه‌ها از نظرات سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم. کما اینکه این گفت‌وگوها را آغاز کردیم.
 
شهردار مشهد افزود: در مورد پارکینگ آزادی، مهندسی ارزشی که روی آن انجام شده، یکسری تغییرات در نقشه‌ها اجرا کرده است. پروژه کمی کندتر شده و به تعویق افتاده است و امیدواریم ازاین به بعد زودتر با همکاری با سازمان‌های مردم نهاد به این موارد دقت کنیم.
 
رایگان‌شدن خطوط BRT در تعیطلات نوروز
کلایی اظهار کرد: برای تعطیلات نوروز تصمیم داریم خطوط بی. آر.تی را برای تسهیل زائرین رایگان رایگان کنیم. لایحه این موضوع این هفته به شورا ارسال خواهد شد.
شهردار مشهد در مورد دستاوردهای شهداری در حوزه بین‌الملل توضیح داد: یکسری دستاورد در حوزه بین‌المللی داشتیم مثل حضور پرقدرت در متروپلیس، صندوق توسعه شهرها  و... اما هدف‌گذاری ما استفاده از دیپلماسی شهری برای موضوعات عمومی و رونق بخشی به شهر است. بدون تعارف در وضعیت تحریم‌ها نهادهای رسمی امکان تعامل صحیح کمتری نسبت به شهرداری دارند که یک نهاد عمومی هستند. لذا شهردار مشهد شاید از یک مقام رسمی راحت‌تر بتواند با نهادهای رسمی دیگر کشورها ارتباط برقرار کند. استفاده از دیپلماسی عمومی و استفاده از دیپلماسی شهری را در این زمینه موثر می‌دانیم، اما بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که سرمایه‌گذاران دستشان را در درست ما یک بگذارند و ما با هدف رونق بخشی، ایجاد اشتغال و بهبود برند مشهد بتوانیم کار آنها را پیش ببریم، این مقدمه طولانی شده و باید در این زمینه تسریع صورت بگیرد.
 
ایستگاه‌های دوچرخه مشهد نیازمند تعیین تکلیف حقوقی‌اند
وی در مورد ایستگاه‌های دوچرخه مشهد تشریح کرد: قراردادی که در مورد دوچرخه‌ها بسته شده غیرحرفه‌ای‌ای بوده و اصول قراردادنویسی در آن رعایت نشده است؛ قراردادی که هدف نهایی را نشود در آن تأمین کرد، قراردارد نیست. این قرارداد یک زیان دومی هم به ما زده و آن هم تجربه شکست است. در مدیریت شهری بسیار سخت است که وارد حوزه‌ای بشوید و تجربه ناموفق داشته باشید، زیرا بسیار سخت است که ذی‌نفعان را مجاب کنید دوباره در این حوزه ورود کنند.
 
شهردار مشهد ادامه داد: مشغول حل حقوقی قرارداد هستیم. تا زمان حل آن فکر نمی‌کنم بشود اقدام عمومی انجام داد، البته سازمان ترافیک برنامه‌ای را تهیه کرده، اما ایستگاه‌ها نیازمند تعیین تکلیف حقوقی است.
 
سند بلندمرتبه‌سازی عمومی کلان‌شهرها آماده شده است
شهردار مشهد در مورد سند بلندمرتبه سازی مشهد گفت:  در سال 95 وقتی که طرح جامع شهر مشهد آماده می‌شود، در آنجا شورای عالی معماری و شهرسازی که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری بعد از دولت در این حوزه است، در عین اینکه طرح جامع را می‌پذیرد سه تکلیف هم قرار می‌دهد؛ یکی از این تکلیف‌ها این است که اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی باید ظرف سه ماه نسبت به تهیه سند بلندمرتبه سازی  و همچنین سند پهنه‌ بندی حریم مشهد اقدام کند. یعنی از مرداد 95 باید ظرف سه ماه این موضوع آماده می‌شده است.
 
وی ادامه داد: هنگامی که آمدم با استاندار و معاونت عمرانی جلسه‌ای در این خصوص برگزار کردیم. بنا شد سند بلندمرتبه سازی توسط اداره کل راه و شهرسازی و وزارت راه وشهرسازی تهیه شود و سند پهنه‌بندی حریم را هم برای اینکه تسریع شود، شهرداری تهیه کند و در قالب تفاهم به تایید کمیسیون ماده 5 برسانیم. خوشبختانه بخش اول آماده شده و با گفت‌وگویی که با یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی داشتم، سند بلندمرتبه‌سازی عمومی کلان‌شهرها آماده شده که همان کارکرد را برای ما دارد. این سند آماده ابلاغ است و در سال آینده ابلاغ خواهد شد. در مورد سند پهنه‌بندی حریم هم  این آمادگی را داریم که اداره کل راه وشهرسازی بیاید و با یکدیگر اقدام به تهیه سند کنیم. 
 
کلایی در مورد باغ‌موزه دفاع مقدس بیان کرد:  در تمام استان‌های کشور باغ موزه طراحی شده، اما تقریباً منابع مالی برای تحقق آن وجود نداشته است. ما گفت‌و‌گوهایی کردیم تا از بودجه‌های ملی اعتباراتی در این زمینه دریافت کنیم. باید ببینیم اوراق مرتبط با این موضوع تا پایان سال صادر خواهد شد یا خیر. 
 
15 هزار میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در مشهد
وی درخصوص برنامه‌های شهرداری برای استفاده بهینه از ظرفیت مهاجران افغان برای بهبود وضعیت مشهد و سرمایه‌گذاری آنها در این شهر توضیح داد: بزرگوارانی از افغانستان در مشهد حضور دارند که بخش جدی‌ای از بازار و سرمایه در گردش مشهد را تشکیل می‌دهند. آنها به صورت مشخص در حوزه تجارت بیشتر علاقه دارند تا سایر فعالیت‌هایی که مدت زمان طولانی‌ای دارند، آنها عموما تاجر هستند.خیلی سخت است آنها را وارد سرمایه‌گذاری شهری کرد. اما 10 سالی می‌شود در این زمینه تلاش کرده‌ایم. فعلا  آنها مراحل ابتدایی اعتمادکردن به سیستم مدیریت شهری را طی می‌کنند. برآوردها می‌گوید حدود 15 هزار میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری برادران افغانستانی در مشهد است. 
 
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اینکه ایجاد کسب و کار داشته باشیم و در پروژه‌ها با افعانستانی‌ها مشارکت کنیم هدف ماست. اما در سرمایه‌گذاری ایجاد اعتماد کم‌کم رخ می‌دهد. بسیار خوش‌بینم و فکر می‌کنم موانع جدی نیست. فکر می‌کنم مانع اصلی  علاقه‌مندی به حضور است که از این جهت باید دست‌بوس برادران افغانستانی باشیم به این جهت که ما که شناسنامه ایرانی نمی‌دهیم و نهایتا اقامت چند سالمه می‌دهیم؛ اینکه فردی به دلایلی فرهنگی و مذهبی  بین پاسپورت کاندایی و حضور در آنجا، مشهد را انتخاب می‌کند نشان‌دهنده پیوند عمیق فرهنگی است و هم فرصت بزرگی را به ما یادآوری می‌کند.
 
اولویت‌بندی بودجه‌ها باید توسط مردم انجام شود
کلایی در مورد هزینه کرد شهرداری در تیم های ورزشی گفت:  ما از روز اول گفتیم مردم به ما نشان دهند چه می‌خواهند، این اولویت‌بندی صرف بودجه‌ها و صرف انرژی مدیریت شهری در فعالیت‌های مختلف توسط مردم باید انجام شود. تأکید کردم که در اپلیکیشن شهرندی این امکان وجود داشته باشد که نظرخواهی و رای گیری بگذاریم که مثلا به فلان تیم کمک کنیم یا نه و... .انشالله این موضوع در بهار 98 محقق خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: ما از اول شعار دادیم که نشاط باید در این شهر گسترش پیدا کند، هویت شهر بیش از این چیزی که امروز است برای مردم پررنگ باشد. یکی از محورهای هویت بخشی، داشتن موضوع مشترک است. موضوع مشترک پرهیجان مثل ورزش می‌تواند  در این زمینه نقش ایفا کند. آنچه ما و شورا به دنبال ان هستیم. پیگیری خواسته مردم وایجاد نشاط  در شهر است. روز اول بازی با پرسپولیس که پدیده بازی داشته شاید کمتر از 500 نفر طرفدار مشهدی در ورزشگاه حضور داشتند اما امروز به جایی رسیدیم که حدود 20 هزار نفر در ورزشگاه حضور می‌یابند. اینکه یک تیم مشهدی تا پایان فصل حضور دارد و ما می‌دانیم حداقل رتبه پنجم را کسب خواهد کرد، به جد در روحیه مردم اثر دارد و دراین زمینه تحلیل‌هایی را انجام داده‌ایم. 
 
شهردار مشهد اظهار کرد: اگر شهرداری وارد نمی شد و  روز اول لیگ، جرائم را پرداخت نمی کرد، اثر روانی شدیدی در مردم داشت. حدود 20 ورزش بوده که شهرداری در بعد قهرمانی حمایت کرده.  در ورزش همگانی هم تلاش کردیم موضوع را پیش ببریم. این حوره مورد علاقه مردم است. البته که هنوز باید موضوع چکش‌کاری شود و به صورت جدی بازتاب و نظر مردم گرفته شود. 
 
ورود 4 میلیون و 800 هزار زائر خارجی به مشهد در سال جاری  
کلایی در مورد امار زائران خارجی مشهد گفت: برآوردها می‌گوید امسال چهار میلیون و800 هزار زائر خارجی وارد مشهد شدند که طبق آماری که معاونت برنامه‌ریزی داده 40 درصد زائران سال گذشته عراقی بودند. حدس ما این است این عدد امسال بیشتر باشد، زیرا سهم زائران عراقی بیشتر شده است. موضوع گردشگری از مبدأ در مورد عراق به شدت  مهم است و باید به آن بپردازیم.
 
شهردار مشهد در مورد گروه دستیاران جوان شهرداری اظهار کرد: اینکه ساختاری برای ورود  نیروهای خلاق به بدنه شهری حفظ شود را به صورت جدی پای‌بندیم. اما در اینکه این موضوع در چه ساختاری باشد، بحث فراوان وجود دارد. کار ناپایداری در مورد گروه مشاوران جوان رخ داد که البته  در دوره سوم، مدیران زیادی از این حوزه بیرون آمدند و الان جزء مدیران ارشد شهرداری هستند. در مورد این ساختار و نام آن حوزه برنامه‌ریزی ما با وزارت کشور در حال مطالعه است.
 
سهم مدارس از عوارض شهرداری‌ها پرداخت می‌شود
وی در مورد 3 درصد حق نوسازی مدارس از عوارض شهرداری‌ها بیان کرد: سه درصد نوسازی مدارس را شورا مصوب کرده که به آموزش و پرورش بدهیم. چهار ماه تا بهمن سال گذشته درگیر افتتاح حساب بودیم، اما از آن زمان به بعد این مبلغ پرداخت می‌شود. این مبلغ در سال جاری حدود 60-100 میلیارد باید باشد. 
 
کلایی با تأکید بر اینکه «اهتمام کنیم منابع مشهد صرف مشهد شود و این موضوع مسئله مهمی است»، بیان کرد: آموزش و پرورش باید به این مسئله دقت کند. عددی که ناشی از پروانه‌ها در مشهد است باید در مشهد خرج شود. برای سهم نیم درصدی نهاد کتابخانه‌ها از بودجه شهرداری به سازمان کتابخانه‌ها در تهران بدهکار بودیم. با آنها تفاهم کردیم این مبلغ بدهکاری بالغ بر 20 میلیارد تومان را پرداخت کنیم، به شرطی که  در تکمیل و بهره‌برداری کتابخانه مرکزی مشهد اتفاقی رخ دهند. پافشاری کردیم که منابعی که از مشهد است، در مشهد هزینه شود و این اتفاق رخ داد.
 
وی با اشاره به استقبال از بهار تصریح کرد: امسال سعی کردیم کاشت گل‌ها با تعداد کمتر اما کیفیت و پراکندگی بیشتر باشد تا با توجه به اوضاع اقتصادی هم‌نواتر با مردم باشیم.
 
انتهای پیام
captcha