قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد
کد خبر: 3796828
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
سردار رحیم‌صفوی:

قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد

گروه سیاسی ــ سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی در هم‌اندیشی «آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی» اظهار کرد: قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد و وهابیت عربستان و جامعه الازهر مصر پاسخگو و نجات‌بخش اهل سنت نیستند.

قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هم‌اندیشی «آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی» عصر امروز یکشنبه 19 اسفندماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این مراسم، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی، رئیس همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 با موضوع گام دوم تمدن‌سازی اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا گفت: آنهایی که بالای 60 سال دارند، توانستند در 40 سال گذشته با پیروی از حضرت امام(ره) هم انقلاب را پیروز کنند، هم صدام را شکست دهند و هم انقلاب و نظام را به این نقطه برسانند و گام دوم را شما جوانان باید بردارید.

سردار صفوی اظهار کرد: به اعتقاد من، امروز سه گسل فعال در جهان غرب وجود دارد که شامل گسل ژئو‌استراتژیکی با مفهوم مقابله نظامی اروپا و آمریکا در مقابل روسیه است. دوم گسل ژئو‌اکونومیک به مفهوم مقابله اقتصادی آمریکا و اروپا در مقابل چین است و سومین گسل نیز گسل فرهنگ و تمدن اسلامی در مقابل فرهنگ و تمدن غرب است.

صفوی در ادامه با اشاره به هنر امام(ره) در پیروزی انقلاب و ایجاد یک مدل حکومت اسلامی بر مبنای قرآن و سیره نبوی و علوی، گفت: امروز قلب فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران می‌تپد و نه اسلام وهابیت و نه اسلام جامعه الازهر مصر پاسخگو و نجات‌بخش اهل سنت نیست.

وی ابراز کرد: حتی برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی و ترکیه نتوانستند مدلی ایجاد کنند که در آن هم آزادی و هم دموکراسی باشد و هم اسلام پیاده شود.

وی افزود: مأموران سیا و موساد که داعش را با عنوان خلافت اسلامی ایجاد کردند، می‌خواستند انرژی اهل تسنن را تخلیه کند و سوریه و عراق را به نفع امنیت اسرائیل و اهداف آمریکا منهدم کنند، اما هم خلافت اسلامی داعش و هم دولت اسلامی طالبان شکست خوردند و جمهوری اسلامی برنده این منطقه شد.

قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد

سردار صفوی تأکید کرد: امام هنرش این بود که اسلام را بر تمدن سابق ایران تطبیق داد. در واقع امام(ره) از ظرفیت تمدن‌سازی ایرانیان استفاده کرد و هم‌اکنون انقلاب اسلامی طراح و قلب جهان اسلام است و امام و رهبر انقلاب اسلامی آن را طراحی و تئوریزه کردند.

صفوی اضافه کرد: به اعتقاد من، اسلام ناب محمدی(ص) هم‌اکنون ظرفیت تمدن‌سازی جدید را دارد و این ظرفیت در قرآن و سیره نبوی و علوی وجود دارد و پیروزی انقلاب اسلامی این زمینه‌سازی را ایجاد کرده است و عزم و اراده راسخ مقام معظم رهبری در راهبرد تمدن نوین اسلامی ایرانی تعین‌.کننده است.

وی با اشاره به سابقه تمدن‌سازی ملت بزرگ ایران گفت: بدون تمدن‌سازی، اثرگذاری در تحولات منطقه‌ای و جهانی مقدور نیست. تمدن‌سازی نیاز به جنبش نرم‌افزاری و بهره‌گیری از دانش و فن آوری‌های نوین در ابعاد گسترده دارد.

وی درباره مهم‌ترین پیش‌نیازهای تمدن نوین ایرانی اسلامی گفت: تدوین نقشه جامع مهندسی اسلامی، داشتن چهارچوب تمدنی، کادرسازی تمدنی، هم‌افزایی تمدنی، تقسیم کار تمدنی و دانش تمدنی از مهم‌ترین این پیش‌نیازها است.  لذا برای تمدن‌سازی نیازمند کادرسازی هستیم که باید در دانشگاه‌ها انجام شود.

وی در پایان به تبیین مهم‌ترین ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: این ویژگی‌ها شامل دین‌محوری، پیاده‌سازی قوانین الهی، خردگرایی، عدالت اجتماعی، علم‌محوری، فرهنگ‌محوری، کرامت انسانی، تعامل با ادیان الهی، معماری معناگرا، هنر پاک، زندگی حلال، مشارکت در ارتقای ارزش‌های جهانی، صلح‌طلبی، حاکمیت حکما و علما و وجود کمترین میزان آسیب‌های اجتماعی است.

ایران نگهبان تمدنی خاورمیانه

در ابتدای این نشست، محمدهادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: وقتی از آینده‌پژوهی صحبت می‌شود، به طور طبیعی بررسی روندهای تاریخی نیز محوریت می‌یابد. لذا بررسی تاریخ جهان اسلام از این منظر بسیار مهم است. در جهان اسلام چند منطقه بسیار استراتژیک وجود دارد که شامل بین‌النهرین یا عراق امروز، فلسطین به عنوان مرکز ارتباطی جهان، سرزمین حجاز، مصر و ایران است که در این میان این سرزمین‌ها، ایران را می‌توان نگهبان تمدنی این مجموعه دانست.

قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد

روح‌الامین سعیدی، عضو هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان سخنران بعدی گفت: اتفاقی در عرصه تمدنی و اندیشه‌ای غرب از 1908 به بعد در حال رخ دادن است که بسیار بااهمیت است و فرصتی قابل توجه برای تمدن اسلامی است که آن هم ظهور جریانی است که معتقد به شالوده‌شکنی در اندیشه‌های مسلط اثبات‌گرا در غرب است و در حجیت نظریات قبلی تردید می‌کند.

وی افزود: این جریان سکولاریسم را نهایتاً تجربه زیسته اروپا و غرب می‌داند و معتقد است مسلمانان تجربه زیسته خاص خود را دارند. امروزه گفته می‌شود که غرب نسبت به نارسایی دیدگاه‌های خود در حال آگاهی پیدا کردن است و یکی از عوامل آگاهی غرب تحولاتی مانند اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی ایران بوده است. این فرصتی برای تمدن اسلامی است که با شکسته شدن این شالودها در غرب، امکان بیان نظرات خود را بیابد.

قلب فرهنگ و تمدن جدید اسلامی در ایران می‌تپد

افضلی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) دیگر سخنران این همایش بود. او با بیان اینکه آینده‌پژوهی، علم و هنر طراحی و ساخت آینده است، گفت: از این منظر، آینده‌پژوهی علمی خاص و استراتژیک است و کشورهای پیش‌رو به اهمیت این علم پی بردند و حتی برنامه‌هایی برای آینده سایر کشورها و مناطق جهان طراحی می‌کنند.

وی اظهار کرد: آینده‌پژوهی ارتباط وثیقی با ارزش‌ها و فرهنگ یک جامعه دارد و لذا آینده‌پژوهی هر جامعه باید مبتنی بر نسخه بومی باشد.  در آینده‌پژوهی تمدنی، پیوند وثیقی بین علم تاریخ و آینده‌پژوهی وجود دارد و علم تاریخ آورده جدی برای آینده‌پژوهی دارد.

افضلی اظهار کرد: آیات و روایات و آموزه‌های دینی حرف‌‌های جدی در حوزه فلسفه نظری تاریخ دارند و بیان می‌کنند که تاریخ قانون‌مند است و عالم خلقت قواعد و چهارچوب خود را دارد که باید آنها را استخراج کنیم.

وی اظهار کرد: در آینده‌پژوهی تمدنی باید هستی‌شناسی را براساس آموزه‌های دینی خودمان طراحی کنیم تا جامعیت تحلیل حاصل شود.

انتهای پیام

captcha