پیشنهاد تشکیل ستاد امور قرآنی ماه رمضان با مسئولیت کمیسیون تبلیغ و ترویج
کد خبر: 3796833
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه مطرح شد:

پیشنهاد تشکیل ستاد امور قرآنی ماه رمضان با مسئولیت کمیسیون تبلیغ و ترویج

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان پیشنهاد تشکیل دبیرخانه ویژه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان را مطرح کرد که برای بررسی بیشتر و استقرار ستاد، طرح به کارگروهی متشکل از سه نهاد ارجاع داده شد.

ارائه پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی ویژه فعالیت‌های قرآنی رمضان با مسئولیت کمیسیون تبلیغ و ترویجبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر یکشنبه، 19 اسفندماه، با حضور اعضای این جلسه و به منظور بررسی یک پیش از دستور و سه دستور در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
در پیش از دستور جلسه به موضوع «تبیین ظرفیت‌های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخته شد. در این بخش ابتدا دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تبیین موضوع پرداخت و گفت: به تعبیر قرآن «حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً؛ چهل؛ نشانه کمال و قوت است» و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در چهلمین سال پیروزی انقلاب از سوی مقام معظم رهبری تدوین و به امت ابلاغ شد، آینه‌ای است که تصویر روشن آینده نظام را منعکس می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم مطالعه این پیام از سوی مدیران فرهنگی افزود: در این بیانیه ضمن تعریف جایگاه و دستاوردهای نظام اسلامی، توصیه‌ها و مطالبات هفتگانه‌ای در حوزه‌های علم، پژوهش، اقتصاد، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و استقلال و آزادی مطرح شده است که تحقق این مطالبات در فضای گفتمانی و نظام‌سازی قرآنی تسریع و تعمیق می‌شود از این رو پیشنهاد می‌شود تا نهادهای دولتی، عمومی و مردمی ظرفیت‌سنجی قرآنی برای اجراسازی این مطالبات را بررسی و عملیاتی نمایند از این رو پیشنهاد شد تا ایده‌ها و طرح‌های اجرایی این توصیه‌ها با رویکرد قرآنی در زمره برنامه‌های اولویت‌دار سال آینده قرار گیرد و از سوی شورای توسعه نیز پشتیبانی شود.
در ادامه عرفاتی، مدیر شبکه قرآن سیما به ظرفیت این شبکه خصوصاً برنامه «رصد» برای بحث اطلاع‌رسانی عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص تأکید کرد و پس از بحث و گفت‌وگو مقرر شد تا برنامه‌ها و پیشنهادات دستگاه‌ها برای گفتمان‌سازی و تحقق ظرفیت‌های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب در جلسات آتی ارائه شود.
در ادامه محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به بیان یک تذکر پرداخت و گفت: مجمع مشورتی شورای توسعه در سال 97 بیست و سه دستور جلسه داشته است که با تکرارها تعداد این دستورها به 16 می‌رسد. بسیاری از دستگاه‌ها حتی یک پیشنهاد را برای ارائه به مجمع نداشته‌اند.
وی افزود: کمیسیون آموزش و پژوهش با یک دستور، شورای عالی قرآن با یک دستور، وزارت ارشاد و کمیسیون تبلیغ و ترویج با یک دستور و سازمان اوقاف با دو دستور بیشترین پیشنهاد را داشته‌اند. سایر دستورها مواردی بوده است که از شورا ارجاع خورده است. درخواست من این است که دستگاه‌ها مقداری فعال‌تر پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

در ادامه نوبت به بررسی اولین دستور این جلسه رسید که بررسی و تصویب نهایی ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه (بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت و برجسته قرآن کریم بود. این دستور از جلسه 42 شورای توسعه به مجمع مشورتی ارجاع شد و در جلسه 99 مجمع نیز به آن پرداخته و بعد از گفت‌وگو و بررسی جدول ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه و ارائه نظرات اعضاء، کلیات جدول تصویب و مقرر شد ضمن بررسی پیشنهادهای مطروحه و اعمال ملاحظات لازم از سوی شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت، در جلسه یکصدم به تصویب نهایی برسد.
از جمله الزاماتی که در جدول ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه(بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت بر آن تأکید شده است، داشتن حداقل 50 سال سن، حُسن شهرت و مقبولیت عامه، سابقه بیش از 20 سال آموزش و تلاوت قرآن برای مدرسان و قاریان بوده است.
از جمله مباحثی که در این دستور مورد بحث قرار گرفت، بحث اعطای گواهینامه از سطح درجه یک تا درجه چهار بود که پس از مباحثات نسبتاً طولانی مقرر شد تا گواهینامه‌ها در سطوح درجه یک، دو و سه به استادان و پیشکسوتان برجسته قرآنی اعطا شود و درجه چهار منتفی شود.
همچنین مقرر شد به فعالان قرآنی با تابعیت خارجی که در ایران مشغول فعالیت بوده و متقاضی هستند نیز به شرط تطبیق ضوابط این گواهینامه اعطا شود.
محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نیز دو پیشنهاد درباره اعطای امتیاز ویژه برای مدرسان و قاریانی که در مناطق محروم مشغول فعالیت هستند و نیز افراد معلول یا نابینای مشمول این ضوابط را مطرح کرد که به تأیید اکثریت اعضای این جلسه رسید و مقرر شد در بخش سابقه ایثارگری و جانبازی این موضوعات اضافه شود.
در نهایت نیز جدول ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه(بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت با تغییرات و اضافات مطرح شده به تصویب رسید لازم به ذکر است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختیار نهایی‌سازی این جدول را به مجمع مشورتی سپرده بود.
پیش از پرداختن به دومین دستور این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به بیان یک تذکر پرداخت و گفت: مجمع مشورتی، کمیسیون‌ها را مأمور کند تا برنامه‌های آتی خود را ذیل اسناد راهبردی و بیانیه گام دوم انقلاب تبیین کنند. وقتی برنامه تبیین می‌شود تا به کمیسیون و شورا ارائه شود؛ کمیته تخصیص حتماً باید وجهی را که مماس با این دو موضوع باشد تبیین کنند. همچنین مقرر شد تا کمیسیون‌ها ملاحظات خود را در این زمینه برای جلسه آتی ارائه دهند.
دومین دستور یکصدمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه بسته پیشنهادی فعالیت‌های قرآنی در سال 98 با تأکید بر ماه مبارک رمضان، اختصاص یافت. این بسته از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تهیه و ارائه شد.
در این بخش ابتدا سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به بیان مطالبی پرداخت و گفت: دستگاه‌ها پیگیری‌های زیادی کردند تا مطالب خود را ارسال کنند و بعد از دریافت مطالب، چهار جلسه برگزار شد.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که با توجه به رویداد ماه مبارک رمضان در زیر مجموعه کمیسیون تبلیغ و ترویج یا هر دستگاه دیگری یک دبیرخانه مجزا تعریف شود تا فعالیت‌های ویژه ماه مبارک رمضان را انجام دهد. نباید بحث‌های قرآنی ماه رمضان ختم به ایام محدودی شود. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، زمینه برای فعالیت‌های گسترده گشایش یافته است.
شوشتری با اشاره به اینکه معمولاً در مناسبت‌ها همه موضوعات مورد توجه قرار می‌گیرد و هیچ وقت هم به نتیجه نمی‌رسد، بیان کرد: باید هر سال در ماه مبارک رمضان به یک موضوع خاص مانند نماز یا رزق حلال و ... بپردازیم تا این موضوع اصل قرار گیرد و اگر قرار است مبلغان به سراسر کشور اعزام شوند، بر روی این موضوعات تمرکز کنند.

ارائه پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی ویژه فعالیت‌های قرآنی رمضان با مسئولیت کمیسیون تبلیغ و ترویج
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اینکه پیشنهاد اول ما تشکیل دبیرخانه ویژه فعالیت‌های ماه مبارک رمضان است، گفت: در ادامه هر سال یک نامگذاری انجام شود تا همه حرکت‌ها حول محور آن نامگذاری انجام شود. به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که علاوه بر فعالیت‌های معمول می‌توان کارها و اقدامات دیگری را انجام داد که همه را درگیر کند. برای مثال وزارت کشور در این بحث‌ها باید درگیر شود، صدا و سیما درست است که سریال و مباحثی از این دست را برای ماه رمضان در دست تولید دارد، اما باید ورودی ویژه‌تر داشته باشد، یا وزارت ورزش و جوانان و ... نیز اقدامات جذاب و مؤثری انجام دهند. حرف ما این است که اگر می‌خواهیم در ماه رمضان اتفاقی رخ دهد نه تنها آنهایی که وظیفه قرآنی دارند، بلکه همه باید درگیر شوند.
شوشتری تأکید کرد: فرق جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها باید در این باشد که در ایران همه درگیر کار قرآنی هستند. در این بسته موضوع عمل به قرآن و نه صرفاً حفظ یا قرائت مطرح شده است. ضمن اینکه مردم با نگاه جشن به پیشواز ماه مبارک رمضان بروند.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با بیان اینکه وظیفه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن دقیقاً همین موضوعات است، گفت: بسیاری از کارهایی که این کمیسیون باید انجام دهد مناسبت‌‌محور است. پیشنهاد من این است در دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج ستادی برای مناسبت‌ها و نه فقط ماه مبارک رمضان اختصاص داده شود.

محمدی اظهار کرد: وظیفه کمیسیون تبلیغی ترویجی، هماهنگی بین دستگاه‌‌ها و فعالیت‌های قرآنی در کل کشور است. بنابراین این پیشنهاد به عنوان تصمیم مجمع مشورتی به کمیسیون ارجاع می‌شود تا این ستاد ذیل آن کمیسیون و با حضور دستگاه‌های مرتبط شکل بگیرد.
در ادامه نیز سیدحمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، به بیان برخی ملاحظات پرداخت و گفت: اگر خردگرایی و عقل‌گرایی و علم‌گرایی را مدنظر داریم باید اقداماتی که در اینجا انجام می‌دهیم مبتنی بر تحقیق و پژوهش باشد. نباید با تشکیل کارگروه و فرایند جدید همان راه‌های گذشته را برویم. اگر قرار است تغییر و اصلاح رفتار را داشته باشیم، باید براساس قاعده حرکت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید قبل از هر چیز باید پیام و محتوا تولید شود، افزود: باید تلاش کنیم تا بتوانیم با تئوری‌های جدید، پیام ما از قوت برخوردار باشد و هر جای دنیا عرضه شود، همه خریدار آن باشند. این به کار علمی و تحقیقی نیاز دارد. لذا باید پیامی متناسب با مخاطبان داشته باشیم. اگر فعالیت‌های مبتنی بر آموزش و پژوهش نباشد، همان چرخه تکرار خواهد شد.
در ادامه نیز زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به بیان برخی اقدامات برای تهیه این بسته پرداخت و گفت: در جلسه 30 دی‌ماه که جلسه گذشته مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود وظیفه تهیه این بسته برعهده سازمان قرآنی دانشگاهیان گذاشته شد و مقرر شد تا این کار فقط برای ماه مبارک رمضان باشد.
وی افزود: اولین کاری که انجام شد تماس با دستگاه‌ها برای دریافت فعالیت‌های شاخص سال 97 بود. همچنین فعالیت‌های ماه‌های رجب، شعبان و رمضان دستگاه‌ها نیز احصاء شد و پس از آن، از دستگاه‌ها خواستیم تا فعالیت‌های سال 98 را نیز ارائه دهند. تمام این گزارشها طی چهار جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نقی‌زاده به احصاء مأموریت دستگاه‌ها نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر این برخی اقدامات که ماه مبارک رمضان در کشورهای مسلمان انجام می‌شود نیز تهیه شد.

براساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم نمونه‌هایی از جشن‌های ماه مبارک رمضان و برنامه‌های ویژه این ماه در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شد و در نهایت نیز پیشنهادات مستخرجه از مفاد این بسته برای حاضران در جلسه تشریح شد.
از جمله این پیشنهادها می‌توان به انتخاب یک شهر به عنوان شهر قرآن در هر استان، خاطرات اولین روزه من، برگزاری جشن روزه‌اولی‌ها، برگزاری جشن‌های افطار تا سحر، کاروان‌های فرهنگی امداد و درمان، جزء‌خوانی، گردهمایی مرتلان قرآن و ... اشاره کرد.
شوشتری در مورد بحث شهر قرآن که در بین پیشنهادات آمده است، گفت: در این مبحث در هر استان یک شهرستان به منزله شهر قرآن معرفی و برنامه‌های بدیع، جذاب و اثرگذار قرآنی در آن شهرستان اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: اگر در هر شهر و هر استان یک خیابان برای ارائه محصولات و دستاوردهای قرآنی و بازار قرآنی تبدیل شود، مطلوب خواهد بود و این قبیل رویدادها نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد. سؤال این است که آیا فرصت اجرای چنین کارهایی برای رمضان امسال وجود دارد یا خیر؟
در پایان و پس از بیان برخی ملاحظات مقرر شد تا این موضوع در دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با حضور کارشناسان دبیرخانه شورای توسعه و سازمان قرآنی دانشگاهیان مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و نتایج در کمیسیون و مجمع نهایی‌سازی شود.

انتهای پیام

captcha