۳۸۰ سازمان مردم‌نهاد در استان مرکزی دارای مجوز هستند
کد خبر: 3796935
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

۳۸۰ سازمان مردم‌نهاد در استان مرکزی دارای مجوز هستند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: در استان هزار و ۷۲۷ گروه مردم‌نهاد در قالب انجمن، مؤسسه، خانه‌های قرآن روستایی، خانه‌های قرآن شهری، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، مؤسسات قرآنی، هیئت‌های مذهبی، مراکز نیکوکاری و تشکل فعالیت دارند، ۳۸۰ سازمان مردم‌نهاد در استان دارای مجوز هستند که تا پایان سال به ۴۰۰ تشکل خواهد رسید.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفترامور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی صبح امروز، 20 اسفندماه در نشست استاندار مرکزی با سازمان‌های مردم‌نهاد که در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد، در خصوص چشم‌انداز سمن‌های مردم‌نهاد در کشور اظهار کرد: در کشور بیش از ۲۰۰ هزار تشکل اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و ... فعالیت دارند که از این تعداد ۱۹ هزار تشکل در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد فعال هستند و بیش از یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر در آن‌ها مشارکت دارند. ۸۰۰ سمن در حوزه زنان و خانواده و ۲ هزار سمن در حوزه جوانان فعالیت دارند.
وی افزود: پیش از انقلاب در کشور ۶۰۰ مؤسسه خیریه و حمایتی وجود داشت که امروز به مرز ۲۰ هزار مؤسسه نزدیک شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در خصوص تشکل‌های اجتماعی، مذهبی و سنتی فعال در کشور تصریح کرد: ۹۲ هزار هیئت مذهبی، ۲۴ هزار کانون مساجد، ۶ هزار مرکز فرهنگی و مذهبی و ۴ هزار مرکز اسلامی در کشور فعالیت دارند. سازمان‌های مردم‌نهاد بعد از دهه ۸۰ رشد بالایی داشتند و از سال ۹۲ به بعد شاهد جهش بیشتر در این حوزه هستیم.
فتح‌آبادی بیان کرد: در استان هزار و ۷۲۷ گروه مردم‌نهاد در قالب انجمن، مؤسسه، خانه‌های قرآن روستایی، خانه‌های قرآن شهری، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، مؤسسات قرآنی، هیئت‌های مذهبی، مراکز نیکوکاری و تشکل‌ فعالیت دارند. نسبت جمعیت به گروه‌های مردم‌نهاد در شهرستان آشتیان رتبه خوبی داشته اما این رتبه در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و شازند مناسب نیست و باید بسترسازی مناسب در این خصوص انجام شود.
وی ادامه داد: ۳۸۰ سازمان مردم‌نهاد در استان دارای مجوز هستند که تا پایان سال به ۴۰۰ تشکل خواهد رسید. ۲۴۸ نفر مدیرعامل مرد و ۱۳۲ مدیرعامل زن مدیریت این سازمان‌ها را بر عهده دارند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: ۳۷.۷ درصد سمن‌ها در حوزه اجتماعی، ۱۸.۶ درصد در حوزه خیریه، ۱۰.۲ درصد فرهنگی، ۷.۷ درصد علمی و کارآفرینی، ۶.۹ درصد سلامت، ۶.۷ درصد توانبخشی، ۶.۴ درصد منابع طبیعی و محیط زیست، ۳.۲ درصد گردشگری و ۲.۶ درصد در حوزه توسعه و عمران فعالیت دارند.
فتح‌آبادی اضافه کرد: ۲۲ درصد سمن‌های استان پیش از سال ۸۸ تشکیل شده بود و از سال ۸۸ تا ۹۲ این میزان به ۳۰ درصد و از سال ۹۲ تا ۹۷ به ۴۸ درصد افزایش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد معادل ۴۸ درصد تشکل‌های مردم نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم در استان تاسیس و ثبت شده است.
وی افزود: در استان مرکزی به ازای هر سه هزار و ۷۶۲ نفر یک سازمان مردم‌نهاد فعالیت دارد در صورتی که در سطح ملی به ازای هر چهار هزار و 210 نفر یک سازمان مردم‌نهاد وجود دارد و جایگاه استان مرکزی در این شاخص از میانگین کشور بالاتر است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: ۱۰ هزار نفر از زندانیان، بیماران، معلولان و ... استان به‌طور مستقیم و در مجموع ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان به‌طور غیرمستقیم تحت پوشش برنامه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد قرار دارند، همچنین تمامی مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و آسیب‌دیدگان معادل ۳ هزار نفر توسط همین سمن‌ها اداره می‌شود.
فتح‌آبادی تأکید کرد: نقش زنان در فعالیت‌های داوطلبانه در استان در حال رشد بوده به طوری‌که ۳۵ درصد مدیران عامل سمن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.
وی در خصوص بارزترین اقدامات انجام شده توسط سمن‌ها گفت: کمک و مساعدت در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان از جمله بیمارستان فراهان و فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری و ...، ساخت هتلینگ بیماران سرطانی و همراهان با ظرفیت ۴۵ سوئیت دو نفره با اعتباری معادل ۲.۵ میلیارد تومان، احداث و بهره‌برداری از ساختمان انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در ۶ طبقه، ساخت و تجهیز بخش شیمی درمانی اطفال در ییمارستان امیرکبیر، احداث مرکز حمایت از زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده با اعتبار ۲ میلیارد تومان، ایجاد مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی برای بیماران ام‌اس، ضایعه نخاعی و سالمندان، راه‌انداری ۱۰ مرکز نگهداری معلولان و ۶ مرکز نگهداری سالمندان، احداث و تحویل ۱۶۴ واحد منزل مسکونی برای نیازمندان و احداث ۳۵ درصد مدارس استان از سوی مجمع خیران مدرسه‌ساز از سال ۷۷ تا‌کنون و ... از اقدامات بارز انجام شده توسط سمن‌ها است.
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: به‌طور کلی گروه‌های مردمی همپا و دوشادوش دولت و دستگاه‌های اجرایی در پیشرفت و توسعه استان مؤثر بوده‌اند و خانه تشکل‌های غیردولتی استان به عنوان تنها خانه در کشور در راهبری سلامت این حوزه نقش تاثیرگذاری دارد.
فتح‌آبادی گفت: نوع سازمان‌های مردم‌نهاد‌ها در شهرستان‌های مختلف متفاوت است و به‌عنوان مثال سمن‌های شهرستان دلیجان در بخش خیریه خدمات‌رسانی می‌‌کنند و آشتیان در بخش حمایت از معلولان فعال هستند.
وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در بخش سلامت نسبت به دیگر نقاط کشور فعالیت‌های گسترده‌تری دارند و امروز بیش از سه هزار بیمار ام اسی از سوی انجمن حمایت از بیماران ام اس استان حمایت می‌شوند و این انجمن چندین جایزه بین‌المللی به دست آورده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: استانداری با 33 درصد، فرمانداری‌ها با 27 درصد، اداره کل بهزیستی با 25 درصد، اداره کل ورزش و جوانان با 12 درصد و نیروی انتظامی با سه درصد در صدور مجوز سمن‌ها نقش دارند اما قانونی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که بر اساس آن تمام کارهای صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد به وزارت کشور و در نهایت استانداری‌ها ارائه شود.
فتح‌آبادی بیان کرد: 33 درصد سمن‌های استان مرکزی استانی، 64 درصد شهرستانی و 2 درصد نیز در دامنه ملی فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام

captcha