چند پیشنهاد ساده برای مهربانی با طبیعت/ به نام تفریح تخریب نکنیم
کد خبر: 3796951
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰

چند پیشنهاد ساده برای مهربانی با طبیعت/ به نام تفریح تخریب نکنیم

گروه اجتماعی ــ محیط زیست، یعنی محیطی آرام که باید در آن زندگی کنیم. آلودگی محیط زیست فقط مختص به زباله نیست. مسائل دیگری محیط را آلوده می‌کند و ما را دچار استرس می‌کند، پس به دلیل تفریح به طبیعت ضربه نزنیم.

چند توصیه ساده محیط زیستی برای مهربانی با طبیعت

حسن ناصر، فعال محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، به بیان چند توصیه در ارتباط با مهربانی با طبیعت در ایام نوروز پرداخت و گفت: ما برای اربعین امسال شعاری را انتخاب کردیم مبنی بر اینکه «لیوان شخصی همراه یک فرهنگ است» ما نمی‌توانیم به مواکب بگوییم لیوان یک‌بار مصرف استفاده نکنند؛ اما می‌توانیم به زائران یاد دهیم لیوان شخصی همراه داشته باشند.  این اولین قدم برای کاهش تولید زباله است.

وی گفت: اولین کار برای کاهش تولید زباله این است که اخلاقمان را در استفاده از وسایل یک بار مصرف تغییر دهیم و حداقل کار همراه داشتن لیوان شخصی است. ما نمی‌توانیم به مغازه‌داران و فروشگاه‌ها بگوییم از این وسایل استفاده نکنند، اما مسافران و گردشگران می‌توانند این نکته را رعایت کنند.

بزرگ‌ترین حرکت یک انسان آگاه در سفر
ناصر افزود: سفارش دوم این است که «همراه داشتن وسایل شخصی یک فرهنگ است»؛ وسایل شخصی همه چیز می‌تواند باشد؛ کاسه، بشقاب، قاشق و... . کسانی که می‌خواهند در طول مسیر غذایی سفارش بدهند یا غذایی بخورند، اگر ماشین داشته باشند، می‌توانند از ظروف بسیار سبکی که به صورت تاشو در بازار موجود است، استفاده کنند که به راحتی در ماشین جا می‌گیرند. همراه داشتن این وسایل به کاهش تولید زباله در سفر کمک می‌کند. بزرگ‌ترین حرکت یک انسان آگاه در سفر همراه داشتن این وسایل شخصی است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: دومین کاری که متأسفانه افراد در سفر رعایت نمی‌کنند این است که برای اینکه ماشین‌شان کثیف نشود، زباله‌ها را بیرون می‌ریزند. متأسفانه خیلی از افراد این موضوع را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل جاده‌های کشور در ایام عید نوروز محل ریختن زباله‌های مسافران می‌شود. پیشنهاد ما برای این موضوع همراه داشتن کیسه پارچه‌ای برای زباله است که روکش پلاستیکی داشته باشد، یا هر کیسه‌ای که تهیه آن برای آنها امکانپذیر باشد. زباله‌ها را در این کیسه قرار دهند و به اولین جایی که رسیدند آن را در سطل‌های زباله بریزند.

مدیر انجمن درختکاران شوش ادامه داد: اتفاق بد دیگری هم که پیش از این در ایام اربعین هم شاهد آن بودیم این است که افراد در حال حرکت غذا و خوراکی می‌خورند. اسلام چه می‌گوید؟ خوردن و آشامیدن هنگام حرکت مکروه است. این اتفاقی است که در ایام عید، می‌توانید در پارک‌ها و محوطه‌های تاریخی ببینید. خوب است به لحاظ شرعی و حتی علمی کراهت این موضوع تحقیق شود و به اطلاع مردم برسد.

برای تفریح خودمان به طبیعت آسیب نزنیم
وی آتش روشن کردن در فضاهای سبز و جنگل‌ها را یکی دیگر از رفتارهای مخرب در طبیعت دانست و گفت: خیلی‌ها می‌روند در این فضاها و درختان و شاخه‌ها را آتش می‌زنند و ذغال درست می‌کنند. گردشگران و مسافران اگر می‌خواهند در مسیر غذایی تهیه کنند، ابتدای مسیر ذغال خریداری کنند و اگر ماشین شخصی دارند منقل کوچک تاشو همراه داشته باشند. این کار اشتباهی است که روی چمن سبز آتش درست کنند. امسال باران‌های خوبی باریده و طبیعت، طبیعت خوبی است. سوراخ‌های سیاه در چمن که در اثر پختن غذا در زمین جنگل‌ها و فضاهای سبز دیده می‌شود، منظره بدی است، مدت زیادی طول می‌کشد تا زمین دوباره خود را تقویت کند و چمن سبز شود. به دلیل تفریح خودمان با زباله و آتش درست کردن به طبیعت ضربه نزنیم. تا جایی که امکان‌پذیر است پخت این غذای کبابی را کنار بگذارند تا کمتر به طبیعت آسیب بزنیم.

فرهنگ گذشت در رانندگی را تمرین کنیم
ناصر در ادامه با بیان اینکه محیط زیست، یعنی محیطی آرام که باید در آن زندگی کنیم، تصریح کرد: آلودگی محیط زیست فقط به زباله نیست. مسأله دیگری که محیط ما را آلوده می‌کند و ما را دچار استرس می‌کند، بوق وسایل نقلیه است. از همه ایرانیان خواهش دارم بیاییم در این ایام فرهنگ گذشت در رانندگی را تمرین کنیم. این ایام زمان خوبی برای اصلاح رفتار ما در هنگام رانندگی و ترافیک است؛ یعنی می‌دانیم ترافیک است ولی بوق نزنیم. شعار امسال را گذشت در رانندگی قرار دهیم. بوق واقعاً یکی از معضلات سفرکردن در ایران است. اوج ترافیک در نوروز است.

رئيس اداره ميراث فرهنگی شهرستان كارون افزود: یک نکته دیگر این است که در تابلوها و بنرهایی که در سطح شهر و در ایام نوروز نصب می‌شود، جملات مناسب استفاده کنیم. مسافران کیلومترها راه طی کرده و خسته می‌رسند؛ برخی عبارات ممکن است مسافران را عصبی کند. جملاتی مثل «خستگی شما را خریداریم، لطفاً به نخلستان‌ها یا جنگل‌ها احترام بگذارید» یا «همه خوزستان برای شما است» تأثیر خوبی دارد. عباراتی مثل «ریختن زباله نشانه بی‌فرهنگی است»، «لطفا زباله نریزید» و ... استفاده نکنیم. برخی عبارات دقیقاً نتیجه عکس می‌دهد.

انتهای پیام

captcha