ثبت خانه‌های قرآن خراسان رضوی در سال ۹۷ روند افزایشی داشته است
کد خبر: 3797008
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

ثبت خانه‌های قرآن خراسان رضوی در سال ۹۷ روند افزایشی داشته است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: ثبت مجوز و فعالیت خانه‌های قرآن شهری و روستایی این استان در سال ۹۷ رو به افزایش بوده است.

ثبت‌ خانه‌های قرآن خراسان رضوی در سال 97 روند افزایشی داشته استحجت‌الاسلام حسین نمازی‌فر، مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: خانه‌های قرآنی که از سازمان تبلیغات مجوز گرفته‌اند تشکل‌های مردمی هستند که فعالیت‌های قرآنی را در شهرها و روستاها به صورت خودجوش پیگیری می‌کنند، امسال آموزش روخوانی و روانخوانی در نهضت قرآن‌آموزی مورد توجه خانه‌های قرآن بوده ضمن اینکه حفظ جزء ۳۰ با تأکید بر برگزاری ۲۳ جلسه طی یک دوره آموزشی مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه همه وظیفه داریم تا بی‌سوادی قرآنی را در جامعه ریشه‌کن کنیم، گفت: ما در طی سال جاری سهمیه‌ها و مبالغ جزئی کمک هزینه آموزشی را در اختیار خانه‌های قرآنی قرار دادیم تا این تشکل‌ها بتوانند دوره‌های روخوانی و روانخوانی را برگزار کنند.
نمازی‌فر با اشاره به فعالیت ‌خانه‌های قرآن در سه بخش آموزشی، تبلیغی و ترویجی ادامه داد: خانه‌های قرآن در سال 97 به برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان و همچنین برگزاری مسابقات قرآنی در این سنین مثل مسابقات نقاشی قرآنی و هنرهای قرآنی پرداخته‌اند.
مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: تا پیش از سال ۹۷ تعداد ۹۲ باب خانه قرآن شهری در خراسان رضوی داشتیم و نیز ۱۰۰ باب خانه قرآن روستایی در سامانه ثبت شده بود که این تعداد در سال ۹۷ به ۱۱۶ باب خانه قرآن شهری و ۱۱۱ باب خانه قرآن روستایی افزایش یافته است.

تعداد حقیقی خانه‌های قرآن فعال در خراسان رضوی
وی بیان کرد: تعداد حقیقی خانه‌های قرآن فعال در خراسان رضوی بیش از این ارقام است و آمار یادشده صرفا براساس ثبت سامانه‌ای خانه‌های قرآن بیان می‌شود و از این جهت می‌توان گفت که تعدادی از خانه‌های قرآن شهری و روستایی هستند که فعالیت خود پیگیری می‌کنند اما نام آن‌ها در سامانه خانه‌های قرآن نیست البته ما به شهرستان‌ها این فرصت را داده‌ایم که تا ابتدای سال جدید آمار و مشخصات خانه‌های قرآن را به صورت سامانه‎ای بروزرسانی کنند.
نمازی‌فر افزود: در طول سال ۹۷ محافل قرآنی با همکاری خانه قرآن شهری و روستایی و با توجه به ظرفیت‌های استانی برگزار می‌شد البته حمایت‌هایی از خانه‌های قرآن و جلسات قرآنی استان نیز به انجام رسید که از جمله آن‌ها می توان به توزیع ۱۰ هزار جلد قرآن و رحل در جلسات قرآن اشاره کرد. همچنین ۵۰۰ قرآن اهدایی و ابزار آموزشی به خانه‌های قرآن مناطق محروم و حاشیه شهر از دیگر حمایت‌های است که از خانه‌های قرآن شهری و روستایی فعال در مباحث اجتماعی حاشیه شهر انجام شده است. 
وی ضمن ارزیابی از فعالیت‌ خانه‌های قرآن در خراسان رضوی اضافه کرد: خانه قرآن صافات را می‌توان به‌عنوان تشکل قرآنی برتر در سال ۹۷ معرفی کرد چرا که فعالیت گسترده آموزشی و جهادی را به انجام رسانده و خدمات قرآنی با توجه ویژه به شناسایی استعدادهای قرآنی را مدنظر داشته است.
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: انتظار ما از خانه‌های قرآن مشارکت فعالان قرآنی و پرورش استعدادها و تربیت قرآنی آن با ابتکار و خلاقیت است.

حدود ۸۵ درصد جلسات شناسنامه‌دار شده‌اند
وی با بیان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه جلسات قرآن خراسان رضوی افزود: کار شناسایی جلسات قرآن خراسان رضوی تا پایان سال ۹۶ به بیش از ۲۵۰۰ جلسه رسیده است، بعد از شناسایی کار شناسنامه‌دار کردن این جلسات پیگیری شده که تا پایان سال 96 حدود 50 درصد و تاکنون نیز حدود ۸۵ درصد جلسات شناسنامه‌دار شده‌اند.
نمازی‌فر در ادامه گفت: در سال جدید لازم است تا جلسات شناسنامه‌دار شده دسته‌بندی و سطح‌بندی شوند و حمایت‌ها و برنامه‌های پشتیبانی از جلسات براساس این دسته‌بندی‌ها و سطح‌بندی‌ها انجام شود.
وی اضافه کرد: می‌توان بخشی از برنامه‌های حمایتی سال آینده را توانمندسازی آموزشی و مدیریتی اساتید در جلسات قرآن عنوان کرد چراکه اهمیت آموزش و تمرین در جلسات قرآن بسیار زیاد است؛ سال ۹۸ حمایت‌های محتوایی اعزام اساتید به جلسات قرآن آموزش ویژه نخبگان و آموزش معارف قرآن در جلسات به منظور رونق بیشتر جلسات مد‌نظر خواهد بود.
مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: جلسات قرآن ما در حال حاضر بیشتر آموزشی بوده و در برخی از جلسات نیز فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و محافل انس با قرآن دیده می‌شود البته برخی از جلسات نیست حالت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و صرفاً جز خوانی محور فعالیت در آن جلسات است که با توجه به این تنوع در فعالیت‌های جلسات قرآن باید مباحث آموزشی و معارفی مورد توجه باشد.

انتهای پیام

captcha