ضعف باورهای دینی؛ علت بروز جرایم
کد خبر: 3797061
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴

ضعف باورهای دینی؛ علت بروز جرایم

گروه اجتماعی ــ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند بروز بسیاری از مشکلات و جرایم در سطح جامعه را ناشی از ضعیف شدن باورهای دینی دانست و گفت: بسیاری از باورها و مسایل دینی و فرهنگ‌سازی دینی در سطح جامعه ضعیف شده و باید به این سمت برویم که آن‌ها را تقویت کنیم.

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدمهدی قویدل، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند امروز دوشنبه، 20 اسفند به خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات دادستانی این است که بیشتر می‌خواهیم به سمت پیشگیری وضعی برویم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که زمینه جرم را برای مجرم دشوار کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌های دادگستری برای ایجاد امنیت در نوروز، افزود: جلسه ویژه‌ای متشکل از نیروی انتظامی، بسیج و دادسرا برای همین موضوع برگزار و تصمیمات خوبی را برای امنیت نوروز خصوصاً پیشگیری از سرقت و کاهش سرقت‌ها برنامه‌یزی کرده‌ایم.
قویدل به برگزاری همایش پیشگیری از وقوع جرم با موضوع پیشگیری از سرقت در این شهرستان اشاره کرد و گفت: دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخشداران، شهرداران و فرماندهان پایگاه‌های بسیج به این همایش دعوت شدند که موضوعاتی در حوزه تخصصی پیشگیری از سرقت مطرح شد و شرح وظایفی را برای دهیاران و شوراهای اسلامی تبیین کردیم.
وی با اشاره به یکی از مصوبات این همایش اظهار کرد: این مصوبه که امیدوارم در یکی دو هفته آینده در کل شهرستان اجرایی شود، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌صورت محله‌ای برای دهیاران و اعضای شوراها است.
قویدل افزود: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها که در همایش نیز الزام کردیم و جزو مصوبات است، نصب دوربین‌های مداربسته در ورودی روستاها و خیابان‌ها و کوچه‌های اصلی و مکان‌هایی که احتمال سرقت بیشتر وجود دارد، است.
وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین بسیج و نیروی انتظامی، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه گشت‌های بسیج با نیروی انتظامی همکاری می‌کنند تا محلاتی که احتمال سرقت وجود دارد را پوشش بدهند تا بتوانیم امنیت خوبی را برقرار کنیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند گفت: تهدید و توهین را نمی‌توان با گشت و یا اقدامات بازدارنده رفع کرد و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
قویدل با بیان این‌که نزاع‌ها و اختلافات را نمی‌توان صددرصد پیشگیری کرد و به صفر رساند، اظهار کرد: علت اصلی نزاع ها و درگیری‌ها ناشی از پایین بودن سطح تحمل مردم است، متأسفانه سطح تحمل مردم کم شده و این موضوع بیشتر نیازمند فرهنگ‌سازی است.
وی با اشاره به بروز جرایمی مانند تهدید، توهین، افترا و ایراد ضرب و جرح در سطح جامعه، یادآور شد: تهدید و توهین را نمی‌توان با گشت و یا اقدامات بازدارنده رفع کرد و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند بروز بسیاری از مشکلات و جرایم در سطح جامعه را ناشی از ضعیف شدن باورهای دینی دانست و گفت: ما دارای تمدن بسیار غنی اسلامی هستیم و در باورهای دینی ما و آیات و روایات، مواردی مانند ارتباطات اجتماعی، حقوق هر یک از افراد و تکلیف افراد نسبت به یکدیگر، تکلیف و حقوق مردم در سطح جامعه و حقوق شهروندی تأکید شده است اما بسیاری از باورها و مسایل دینی و فرهنگ‌سازی دینی در سطح جامعه ضعیف شده و باید به این سمت برویم که آن‌ها را تقویت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به مواردی مانند احتکار و تهدید امنیت روانی جامعه، اظهار کرد: متاسفانه بحث احتکار و گران‌فروشی یک موضوع فراگیر شده است.
قویدل با بیان این‌که وضعیت اقتصادی کشور مثلثی سه ضلعی است که هر سه بُعد آن باید همزمان با هم پوشش داده شود، افزود: یکی از اضلاع این مثلث مسئولان هستند که باید تلاش کنند و با برنامه‌ریزی و مدیریت، وضعیت را ساماندهی کنند.
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم مسئولان اگر بخواهند می‌توانند با یک کار جهادی و انقلابی و با نظارت دقیق وارد بشوند و بسیاری از مشکلات اقتصادی را مدیریت و حل کنند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند ضلع دوم این مثلث را بازاریان، تجار و اصناف دانست و تصریح کرد: در این آشفته بازاری که به‌وجود آمده و از آن طرف دشمنان انواع تحریم‌ها را به ما تحمیل کرده‌اند، برخی از اصناف سوءاستفاده‌هایی می‌کنند و می‌خواهند از این وضعیت به نفع خود، فرصت‌طلبی‌ها و یا سودجویی‌هایی داشته باشند.
وی گفت: ضلع سوم این مثلث مردم هستند که خیلی می‌توانند کمک کنند. مردم هم می‌توانند افراد متخلفی که سوءاستفاده می‌کنند را معرفی کنند و هم این‌که برای خرید به بازار هجوم نیاورند زیرا خرید موادی مانند رب گوجه فرنگی که تاریخ مصرف مشخصی دارد، صحیح نیست و فقط باعث آشفتگی بازار می‌شود و سبب می‌شود یک عده فرصت‌طلب که متقلب و شیاد هستند از این وضعیت سوءاستفاده ‌کنند.
قویدل با اشاره به دستورالعمل دادستان کل کشور مبنی بر ورود دادستان‌ها به‌صورت ویژه برای جلوگیری از احتکار و گران‌فروشی، بیان کرد: در هر شهرستان کمیته‌ای به ریاست دادستان تشکیل شده که دبیر آن اداره تعزیرات حکومتی است و معاون اقتصادی فرمانداری، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، اداره صنعت و معدن و اداره جهاد کشاورزی در آن عضو هستند.
داستان زرند تصریح کرد: در دستورالعمل دادستان کل کشور به دادستان شهرستان‌ها تکلیف شده که تیم بازرسی را تشکیل بدهند و بر بازار نظارت داشته باشد که ما این کار را انجام دادیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا اظهار کرد: کشف 9 تن مرغ احتکار شده و یا کشف روغن‌ها و کودهای شیمیایی تقلبی و پلمب چند قصابی در زرند با اقدامات این کمیته انجام شود.
قویدل با بیان این‌که یکی از همکاران قضایی به عنوان دادیار ویژه این موضوع تعیین شده است، یادآور شد: شهروندان مطمئن باشند امنیت خوبی را در بخش‌های مختلف قضایی، تغذیه، اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه برقرار می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید در زمینه حمل سلاح سرد بیشتر مواظب جوانان و فرزندان خود باشند، بیان کرد: امیدوارم با نظارت بیشتر خانواده‌ها شاهد وقوع نزاع و قتل و ناامنی نباشیم.
وی نقش مردم را در پیشگیری از جرائم به‌ویژه سرقت برجسته دانست و افزود: شهروندان با رعایت نکات و موارد ایمنی و حفظ و نگهداری اموال خود می‌توانند از سرقت خودرو و منزل خود پیشگیری کنند.
انتهای پیام

captcha