ارائه شاخص‌های هشتگانه، محصول نیم قرن آموزش قرآن
کد خبر: 3797141
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
پيشكسوت و مدرس قرآنی مطرح کرد:

ارائه شاخص‌های هشتگانه، محصول نیم قرن آموزش قرآن

گروه جلسات و محافل ــ سیدناصر رضوی تجربه یک عمر همراهی و مؤانست با قرآن را برای رونق بخشیدن به جلسات قرآن در قالب هشت شاخص با این خبرگزاری مطرح کرد.

به گزارش ایکنا؛ سیدناصر رضوی، پيشكسوت و مدرس قرآنی اصفهان، سخنانی را درباره تجربیات یک عمر همراهی و مؤانست با قرآن برای حفظ، بقا و رونق جلسات سنتی قرآن، که متأسفانه در حال کم‌فروغ شدن هستند، بیان کرد.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت کم‌توجهی به جلسات قرآن، به کار نبردن شاخص‌ها و معیارهایی‌ است که لازمه بقای هر جلسه قرآن است، گفت: مواردی را طی سال‌ها و از دوره کودکی تا بزرگسالی‌ام در جلسات قرآن سنتی دیده‌ام و سالیان سال و حین تدریس تجربه‌ و سعی کرده‌ام که آنها را در جلسات قرآنم به کار گیریم و کاربرد آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهم. همین امر موجب شد که به معنای واقعی به مصداق آیه «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» دست یابم.
رعایت ادب و احترام در جلسات قرآن
رضوی ادامه داد: شنیدن تلاوت‌های قرآن و استماع آیات نورانی کلام وحی از مهم‌ترین معیارها برای جذب عاشقانه به تلاوت قرآن است و باید بارها و بارها در جلسات قرآن به قرآن‌آموزان و حاضران توصیه شود. در کنار آن نیز تشویق‌ها و الله‌الله گفتن‌ها به ویژه هنگام تلاوت‌های مجلسی از مهم‌ترین معیارهایی‌ است که زمینه باقی ماندن فرد در این عرصه را فراهم می‌کند.
این مدرس قرآن با اشاره به شاخص رعایت ادب و احترام در جلسات قرآن، اظهار کرد: چنانکه استادان و پیشکسوتان قرآنی کشور چون استاد مولایی (ابراهیم پورفرزیب) و محمدحسین سبزعلی نیز در جلسات قرآن همواره بر این امر تأکید می‌کردند و بر عمل به آموزه‌های قرآنی و اجرای اوامر الهی سعی داشتند.
وی با اشاره به اصل تقلید در میان قاریان نوجوان و جوان، افزود: تشویق شاگردان به تقلید از تلاوتی که بر دلشان نشسته، موجب ایجاد زمینه‌ای برای حضور هر چه بهتر و بیشتر قرآن‌‌آموزان و رونق بخشیدن به جلسات قرآن می‌شود.
قاری قرآن باید تمام‌عیار تقلید کند
این پشکسوت قرآنی اظهار کرد: اینکه فردی نتواند مثلاً از یک استاد چون عبدالباسط، محمدصدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل، محمد انور یا  عبدالعزیز صیاد، حصان و ... تقلید کند، در عرصه قرائت توانایی لازم را ندارد. قاری قرآن باید از قاری مصری تمام‌عیار تقلید کند تا بتواند در میدان تلاوت ادعا داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه دارا بودن سوز تلاوت مهم است، اضافه کرد: فرد باید عاشق تلاوت قرآن باشد. به این معنا که گویا آیات در ذهن مخاطب و مقابل چشم آن‌ها قابل دیدن باشد. این‌گونه تلاوت کردن آیات و این احساس نشئت گرفته از سوز عاشقانه قرآن‌ است.
رضوی با تأکید بر اینکه ششمین شاخص این‌ است که استادان قرآن باید ابتدا لباس تواضع بپوشند و سپس به مردم خدمت کنند، اظهار کرد: چنانکه در قرآن می‌خوانیم: «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ» اگر قاری قرآن در مقابل خداوند و در محافل قرآنی تواضع داشته باشد، باری‌تعالی آن هنگام به او مقام تهذیب و اثربخشی اعطا می‌کند.
این مدرس قرآن با اشاره به اینکه اگر استادان متواضع باشند، شاگردانی که نتیجه جلسات سنتی قرآن‌اند، تهذیب نفس را می‌آموزند، گفت: اگر استاد قرآن به سن بالای 60 سالگی برسد و همچنان تواضع و ادب را حفظ کند، الگوی واقعی خواهد بود.
قاریان نباید لب به مادیات بگشایند
وی با تأکید بر اینکه هفتمین معیار این است که قاریان نباید به مادیات روی آورند و نباید تلاوت خود را با اجر مادی از بین ببرند، اضافه کرد: عدم توقع از مهم‌ترین صفات پیشکشوتان قرآنی و قاریان است. کاش فعالان این عرصه حرفه‌ و شغلی را به عنوان منبعی برای ارتزاقشان داشته باشند و در کنار آن نیز زندگی‌شان را صرف قرآن کنند، بدون ذره‌ای چشم‌داشت مادی. قاریانی چون قاسم رضیعی بدون دریافت یک ریال در محافل به اجرای برنامه می‌پردازند و امیدواریم دیگر قاریان نیز این مسیر را سپری کنند.
رضوی حضور مردم در جلسات قرآن را هشتمین شاخص جلسات سنتی قرآن دانست و افزود: اگر مردم مجالس قرآن را ترک کنند، از پنجره، وارد مسائل شده‌اند، نه از دروازه! براساس بیان صریح قرآن «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ»، باید به مجالس قرآن اهمیت بدهید و جلسات خانگی و فامیلیبرپا کنید، به گونه‌ای که اول میهمانی‌هایتان یک یا چند آیه قرآن تلاوت کنید. همچنین کودکان و نوجوانان را مانند گوهر وجودیتان برای حضور در جلسات قرآن همراه کنید.
وی در پایان تأکید کرد: مردم باید به جلسات قرآن  رونق ببخشند و برای آن‌ها هزینه کنند. همچنین، به منظور تشکیل مجموعه‌های قرآنی همراه با فراهم کردن زمینه‌های جذب قرآن‌آموزان بکوشند.
انتهای پیام

captcha