تحقق کامل گام دوم انقلاب بدون ترویج فرهنگ مطالعه امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3797219
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

تحقق کامل گام دوم انقلاب بدون ترویج فرهنگ مطالعه امکان‌پذیر نیست

گروه فرهنگی ــ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: از همه نهادها، شخصیت‌های تأثیرگذار و مجموعه‌های مؤثر انتظار داریم که برای پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب به فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری کنند. بی‌شک بدون ترویج و رشد کتاب و کتابخوانی بسیاری از اهداف گام دوم انقلاب بر زمین خواهد ماند.

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: 17 اسفند سال 85 قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصویب شد، قبل از آن کتابخانه‌ها از سوی ارشاد اسلامی به منزله بخشی از معاونت فرهنگی مدیریت می‌شد. در ادوار گذشته نیز این نهاد بین وزارت علوم و وزارت فرهنگ دست به دست شده است.
وی اظهار کرد: از 17 اسفند سال 85 به بعد به نام روز کتابخانه‌های عمومی در تقویم فرهنگی نامیده شد و همه ساله به همین مناسب آیین‌های ویژه‌ای را نهاد کتابخانه‌‌های عمومی در سراسر کشور تدوین کرده است که کتابخانه‌گردی یکی از برنامه‌هایی است که به بهانه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام دانشی تصریح کرد: سال‌های گذشته روند بازدید مسئولان از کتابخانه‌های مختلف به مناسبت روز کتابخانه‌گردی بهتر از امسال بود و امسال با توجه به شرایط بد جوی استقبالی نشد که شاید دلیل مسئولان توجیه منطقی داشته باشد، اما مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی در همه شرایط دست از فعالیت برنداشته و خدمات لازم را به دورافتاده‌ترین نقاط ارائه می‌دهد.

کتابخانه‌ها نماینده تمام دستگاه‌های فرهنگی هستند
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت 17 اسفند اذهان را به این ظرفیت فرهنگی مهم کشور معطوف کنیم، افزود: کتابخانه‌‌های عمومی استان با گستره 83 کتابخانه بزرگترین دستگاه فرهنگی استان به شمار می‌آید. در دورافتاده‌ترین مناطق سه نهاد مهم مدرسه، مسجد و کتابخانه فعالیت دارند و سایر نهادها حضور ندارند، کتابخانه‌ها نماینده تمام دستگاه‌های فرهنگی در روستاها هستند.
وی بر لزوم توجه به کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کتابخوانی باید به عنوان فرهنگ رایج در کشور توسعه پیدا کند؛ چراکه مطالعه و کتابخوانی زیربنای علم و دانش، دانایی، فرهنگ و هنر کشور است. در چارچوب تشکیلات نهاد کتابخانه‌های عمومی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را به ریاست استاندار، مدیرکل ارشاد که دبیر انجمن هستند، در قالب این تشکل پیش‌بینی شده تعامل خوبی با دستگاه‌ها ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام دانشی در مورد حمایت مالی شهرداری‌ها از نهاد عمومی کتابخانه‌ها نیز گفت: قانون‌گذار نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها را به اداره کتابخانه‌های عمومی کشور اختصاص داده است، در بسیاری از کشورهای دنیا کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداری‌ها اداره می‌شوند، اما در قانون پیش‌بینی شده کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد عمومی غیر‌دولتی مستقل است که توسط هیئات امنا اداره می‌شود و حمایت مالی آن را شهرداری‌ها با اختصاص نیم درصد از درآمد خود برعهده دارند.

شهرداری‌ها نیم درصد از درآمدشان را مستقیماً به حساب اداره کل واریز کنند
وی ادامه داد: در استان مرکزی نیز بین شهرداری‌ها، کتابخانه‌های عمومی و انجمن کتابخانه‌های عمومی همکاری خوبی وجود دارد و در بسیاری از نقاط استان رضایت‌بخش است. در مرکز استان و تعداد معدودی از شهرستان‌ها اختصاص نیم درصدها به روز نیست و از سوی شهرداری‌ها مستقیم انجام نمی‌شود که براساس مصوبه قانونی دولت نهاد کتابخانه‌های عمومی با کسر ارقام، شامل نیم درصد از سرجمع اعتبارات شهرداری‌ها وصول می‌کند و البته مناسب است شهرداری اراک و سایر شهرداری‌ها مستقیم وارد عمل شده و نیم درصد را به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز کنند تا ما بتوانیم مناسب‌تر و به موقع از ظرفیت مالی برای توسعه کتابخانه‌ها استفاده کنیم.
این مقام مسئول در مورد فضاسازی و بهسازی کتابخانه شماره یک اراک هم گفت: بهسازی، شاداب‌سازی و زیباسازی فضای کتابخانه‌های عمومی از جمله اقدامات است. امسال در این کتابخانه با بودجه‌ای بالغ بر 120 میلیون تومان اقدامات بهسازی و شاداب‌سازی انجام شده است. این اقدام در سایر کتابخانه‌های عمومی استان در صورت ضرورت اجرا شده و خدمات در سال 98 نیز ادامه دارد.

تغییر نام کتابخانه عمومی شماره یک اراک
حجت‌الاسلام دانشی در خصوص تغییر نام کتابخانه شماره یک هم گفت: طبق دستورالعمل کتابخانه‌هایی که براساس شماره نامگذاری و شناخته می‌شوند، باید با نامی جز شماره شناخته می‌شد. برحسب این موضوع در جلسه کتابخانه‌های عمومی شهر اراک اسم‌هایی از سوی اعضای و اداره کل کتابخانه‌ها پیشنهاد شد که سرانجام نام «28مهر» سالروز صدارت امیرکبیر مورد تصویب قرار گرفت. پس از اینکه این روز در شورای فرهنگ عمومی استان با عنوان روز ملی اراک شناخته شود این نامگذاری صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند توجه همه دستگاه‌ها هستیم، دستگاه‌های مختلفی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه در کشور خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند، اما نهاد کتابخانه‌ها در سطح عموم متولی ارائه خدمات به دوستداران کتاب و کتابخوانی است.
دانشی با تأکید براینکه ارتقای سرانه مطالعه تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست و همه در ارتقای سرانه مطالعاتی سهیم هستند، تصریح کرد: توجه به سرانه مطالعاتی در مهدکودک‌ها و سال‌های نخستین آموزش ابتدایی و پس از آن در همه مقاطع تحصیلی ضروری است.

لزوم توجه دانشجویان به مطالعه کتب غیردرسی
حجت‌الاسلام دانشی اضافه کرد: در 40 ساله بعد از انقلاب رشد قابل توجهی در تولید انتشار، محتوا‌سازی و رشد علوم به ویژه علوم اسلامی و انسانی را شاهد هستیم، با توجه به اینکه توانستیم در حوزه تولید علم از جمله کشورهای پیشرو باشیم، اما در عرصه مطالعه، رشد و ترویج مطالعه کاملاً موفق عمل نکردیم، متأسفانه مطالعات در فضاهای آموزشی محدود به مطالعات درسی است؛ در حالی‌که دانشجویان، طلاب، دانش‌آموزان اوقات فراغت زیادی دارند که بخشی از آن باید به مطالعه کتب غیردرسی با محتوا اختصاص داده شود.
وی بیان کرد: از همه نهادها، شخصیت‌های تأثیرگذار و مجموعه‌های مؤثر انتظار داریم برای پیش‌برد اهداف گام دوم انقلاب که در آستانه آن هستیم به فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری کنند، بی‌شک بدون ترویج و رشد کتاب و کتابخوانی بسیاری از اهداف گام دوم انقلاب بر زمین خواهد ماند و به منصه ظهور نخواهد رسید. از همه مراکز، تریبون‌ها و دستگاه‌ها، برنامه‌ریزان و قانون‌گذاران انتظار داریم که به این موضوع به صورت اساسی رسیدگی کنند. زیبنده تاریخ و تمدن ایران و فرهنگ متعالی اسلامی نیست که از نظر سرانه مطالعاتی فرو دست کشورهای دیگر باشیم.
انتهای پیام

captcha