بازار خانه‌تکانی گرم است/ دل‌ها را دریابیم
کد خبر: 3797333
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

بازار خانه‌تکانی گرم است/ دل‌ها را دریابیم

گروه اجتماعی ــ چه خوب است همین‌طور که به نظافت مادی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه توجه می‌کنیم، به نظافت معنوی و خانه‌تکانی دل هم توجه کنیم و یک سری عبادات روزانه، هفتگی و سالانه مانند اعتکاف، روزه و ... را رعایت کنیم تا همواره درونی عاری از دل مشغولی‌های دنیایی و فرصتی بیشتر برای تدبر در آفرینش خود داشته باشیم.

خانه‌تکانی دل را با خواندن قرآن شروع کنیماین روزها بازار خانه‌تکانی گرم است و همه به نوعی مشغول تمیز کردن و به عبارتی خانه‌تکانی هستند و در روزهای آخر سال تمام خانه‌ها تمیز و مرتب آماده برای رسیدن فصلی نو هستند اما آیا دل هایمان را نیز برای رسیدن سال نو پاک و تمیز کرده‌ایم؟
در لحظات تحویل سال نیز همه پای سفره هفت‌سین نشسته و از خداوند متعال طلب بخشش گناهان و کمک در موفقیت در برنامه‌ریزی‌های سال جدید را داریم. در این فرصت چه خوب است که تنها وقتمان را صرف خانه‌تکانی خانه‌های گلی و آجری نکنیم و کمی هم به فکر خانه‌تکانی درون باشیم.
در بحث نظافت هر فردی یه سری کارهای خود را مثل شستن ظرف ها و گردگیری، به صورت روزانه انجام می دهد، یک سری کارها هفتگی و یک سری هم نظافت‌ها مثل شستن قالی و دیوار و پنجره سالانه است.
نکته این جا است که چه خوب است همین طور که به نظافت مادی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه توجه می کنیم، به نظافت معنوی و خانه‌تکانی دل هم توجه کنیم و یک سری عبادات روزانه مانند نماز، یک سری عبادات هفتگی مانند نماز جمعه و یک سری عبادات سالانه مانند اعتکاف، روزه و ... را رعایت کنیم تا همواره درونی عاری از دل مشغولیت‌های دنیایی داشته باشیم و فرصتی بیشتر برای تدبر در آفرینش خود.
همایون قسمتی، یکی از اساتید دانشگاه‌های استان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از کردستان، بیان کرد: در روزهای آخر سال كسی دست به خانه تکانی می‌زند که می‌فهمد خانه‌اش كثیف است و برهمین اساس كسی هم به فكر خودسازی می‌افتد كه احساس كند، عیب دارد.
وی بیان کرد: ما انسان‌ها به راحتی دروغ می‌گوییم، غیبت می‌کنیم، تهمت و زخم زبان می‌زنیم و در آخر خود را بی‌گناه می‌پنداریم و یا گناهان خود را بسیار کوچک و گناه دیگران را بسیار بزرگ می‌بینیم. پس فردی که دست به خانه تکانی دل می‌زند باید مبرا از هر گونه کثیفی گناه باشد و خود معتقد بر معیوب بودن خود باشد.
قسمتی توجه به عیب‌های خود را زمینه اصلاح عیوب دانست و اعلام کرد: روایت داریم هرکه را خدا دوستش بدارد، به او می‌فهماند که چه عیب‌هایی دارد تا در رفع آنها تلاش کند. علامت اینكه خدا یك نفر را دوست دارد، این است كه به او می‌‌گوید: تو این عیب‌ها را داری، سعی كن عیب‌هایت برطرف شود.
وی در ادامه افزود: متأسفانه عیب و کثیفی‌های فرش و پنجره و مبل و دیوار و لباس را متوجه می‌شویم اما به عیب‌های درونی خودمان، دروغ و تهمت و غیبت و حسادت و تکبر و... توجه نمی‌کنیم و خودمان را بی‌عیب عالم می‌دانیم.
قسمتی بیان کرد: خداوند متعال در آیه 10 سوره بقره می‌فرماید: «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ به ما کَانُوا یَکْذِبُونَ؛ در دلِ آنان بیماریِ [سختی از نفاق] است، پس خدا به کیفرِ نفاقشان بر بیماریشان افزود، و آنان را به خاطر آنکه همواره دروغ می‌‌گفتند، عذابی دردناک است».
وی اعلام کرد: خداوند به صراحت در این آیه می‌‌فرماید که قلب غیر مومن مریض می‌‌باشد. برای هر مریضی درمان و شفایی است و برای قلب مریض درمانی جز قرآن وجود ندارد. خواندن قرآن و عمل و تدبر به آیات آن ذره ذره نور و سلامتی را به قلب باز می‌گرداند و بیماری دل را برطرف می‌‌کند.
از نظافت خانه، هم خودمان لذت می‌بریم و هم دیگران لذت می‌‌برند. اگر عیب‌های خود را پاک کنیم و خود را تطهیر کرده و وجودمان را به زیبایی‌ها تزیین کنیم هم خودمان خوشحال می‌شویم و سود می‌بریم و هم دیگران از معاشرت با ما لذت می‌برد. پس بیاید خانه‌تکانی دل را زودتر شروع کنیم.
انتهای پیام

captcha