قرائت سوره حمد در کلیسای فیلیپین+فیلم
کد خبر: 3797353
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
با همکاری رایزنی فرهنگی ایران انجام شد؛

قرائت سوره حمد در کلیسای فیلیپین+فیلم

گروه بین‌الملل ـ نشست علمی «مشارکت و فعالیت‌های زنان در اسلام» به همراه نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی در کلیسای کاتولیک فیلیپین برگزار و در آن سوره حمد به دو زبان عربی و انگلیسی تلاوت شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ به منظور گرامیداشت روز جهانی زن و با همکاری انجمن خوشنویسان شعبه مانیل و مشارکت کلیسای مورمون‌ها و کلیسای کاتولیک فیلیپین نشست علمی مشارکت و فعالیت‌های زنان در اسلام به همراه نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی با سخنرانی تندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین و مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل و همچنین پدر کارلوس رِیِس، مسئول گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین، در سالن فعالیت‌های فرهنگی این کلیسا برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از جامعه مسلمانان، هندوها، کلیسای کاتولیک، پروتستان‌ها و کلیسای مورمون‌های فیلیپین حضور داشتند و در ابتدا از تمامی حاضران درخواست شد تا تاریخچه مختصری از فعالیت‌ها و همچنین حوزه فعالیت خود را شرح دهند.

قرائت سوره حمد

این مراسم با قرائت سوره حمد به دو زبان انگلیسی و عربی از سوی خانم نورکیسا بادایی(Nuorkisa Badaii) از مسلمانان جنوب فیلیپین به عنوان دعای اول برنامه آغاز شد و در ادامه دو سخنران نشستی با حضور بانوان ادیان مختلف برگزار و نقطه نظرات هر یک از آنها درباره نقش زنان مطرح شد .

تندیس تقوی به عنوان نخستین سخنران درباره نقش زنان در اسلام سخنان خود را با کلامی از حضرت امام خمینی (ره) آغاز کرد و گفت: حضرت امام در (صحیفه نور- ج 5 – ص 153) فرمودند: ما می‌خواهیم زن به مقام والای انسانیت برسد و زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.

معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین ادامه داد: امام خمینی با درایت خاص خود متوجه پتانسیل عظیم زنان بودند و نه تنها زنان را به مشارکت دعوت کرده؛ بلکه شرکت در مراسم انقلابی را واجب شمردند.

تبیین ماهیت اسلام حقیقی

وی به نقش حضرت خدیجه(س) در اسلام اشاره کرد و درباره ماهیت اسلام حقیقی گفت: اسلام حقیقی که من می‌شناسم، خدیجه، همسر پیامبر اسلام(ص) را به من معرفی می‌کند که سرمایه و جوانی‌اش را وقف آن حضرت کرد؛ نخستین زنی که حتی قبل از علی(ع)، امام اول ما شیعیان، اسلام را پذیرفت.

قرائت سوره حمد در گردهمایی کلیسای فیلیپین+فیلم

تندیس تقوی تصریح کرد: اسلامی که من می‌شناسم، اولین شهیدش زن است، حضرت سمیه، مادر عمار، اسلامی که من می‌شناسم، اولین بیعتش، بیعت النساء بود در سال دوازدهم هجرت. اسلامی که من می‌شناسم، مریم مادر عیسی، آسیه همسر فرعون و فاطمه دختر پیامبر را در جایگاهی بالاتر از مردان نشانده است. اسلامی که من می‌شناسم به مردان سرزمینم یاد می‌دهد، بهشت زیر پای مادران است.

تقوی ادامه داد: اسلامی که من می‌شناسم، زن را دارای مرتبه و جایگاهی والا می‌داند، زنی که می‌تواند مادر شود و فرزند بیاورد و با عشق به فرزند، محبت خدا به بندگان را به انسان یادآوری می‌کند.اسلامی که من می‌شناسم به جسم که هویت زنانگی مردانگی دارد، توجه ندارد، در اسلام روح متعالی است که در دنیای باقی در پیشگاه خداوند محشور می‌شود.

این بانوی خوشنویس ایرانی همچنین به وضعیت زنان در ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و نرخ بالا رفتن اشتغال زنان، رشد صعودی زنان در تحصیلات تکمیلی، میزان امید به زندگی بیشتر زنان و روند صعودی مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی را از جمله این دستاوردها برشمرد.

وی گفت: ایران موفق‌ترین کشور براساس سازمان بهداشت جهانی در کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان بوده و در بحث شکاف جنسیتی، برابری زن و مرد در آموزش، سیاست و بهداشت را در این کشور شاهد هستیم و گزارش مجمع جهانی اقتصاد نیز بر این مسئله اذعان دارد.

تندیس تقوی افزود: ما زنان ایرانی در دهه‌های پس از انقلاب با همه صدمات جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی، دوشادوش مردان برای اعتلای کشورمان کوشیده‌ایم. هرچند که با استانداردهای مطلوب در برخی موارد فاصله داریم، اما همین تلاش برای رسیدن ارزشمند است.

تفاوت‌های زنان و مردان

پدر کارلوس رِیِس(carlos Ryes)، نماینده و مسئول گفت‌و‌گوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین، سخنران بعدی مراسم بود که اظهار کرد: زنان از نظر فیزیکی و روحی تفاوت‌های زیادی با مردان دارند، مغز زنان سازمان یافته‌تر از مردان عمل می کند و هر بخش از مغز آنان به یک فعالیت اختصاص دارد. آنها برخلاف مردان می‌توانند بخشی برای منطق و بخشی نیز برای احساسات در نظر بگیرند.

وی گفت: معتقد هستم زنان از مردان مذهبی‌تر و معتقدتر هستند. من هر روز در مراسم مذهبی شاهد هستم که زنان بیشتر به عبادت می‌پردازند.

قرائت سوره حمد در گردهمایی کلیسای فیلیپین+فیلم

در ادامه خانم «ویویان رئامون» (VIVIAN REAMON)، نماینده کلیسای مورمون‌ها نیز اظهار کرد: به عنوان یک مادر به دخترم، ارزشش را به عنوان یک زن گوشزد می‌کنم و به او یادآور می‌شوم که علاوه بر موفقیت در حیطه کاری، مهمترین نقشی که در زندگی خصوصی ایفا می‌کند همسر و مادر بودن است که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آن شود.

نورکیسا بادایی (Nuorkisa Badaii) نماینده مسلمانان نیز بیان کرد: به مدت پنج سال در مدارس خصوصی به عنوان معلم خدمت کرده‌ام، اما این چیزی نبود که مرا راضی نگه دارد. از این رو تصمیم گرفتم برای آموزش کودکان از مناطق صعب‌العبور گذشته و به نواحی دور افتاده‌ای از میندانائو سفر کنم که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند.

این بانوی مسلمان فیلیپینی افزود: برخی سنت‌هایی که در ازدواج اجرا می‌شود تحت تأثیر فرهنگ قومیت‌های مختلف قرار گرفته است و متأسفانه برخی آن را با احکام دین اشتباه می‌گیرند.

مهریه در اسلام

وی برای توضیح بیشتر این مطلب به مسئله مهریه در اسلام اشاره کرد و گفت: باور غلطی که در جامعه در این خصوص وجود دارد این است که زنان مسلمان به همسران خود فروخته می‌شوند، در صورتی که این مسئله تحت تأثیر فرهنگ غلط قومیتی قرار گرفته است.

این بانوی فیلیپینی بیان کرد: در اسلام چیزی به عنوان ازدواج از پیش تعیین شده و اجباری وجود ندارد و بنا به حدیثی از پیامبر(ص) زنان حق انتخاب دارند که با چه کسی ازدواج کنند.

نورکیسا بادایی در خدمات اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارد و پس از جنگ داخلی در میندانائو در سال ۲۰۱۳ تصمیم به تشکیل سازمانی به منظور کمک به مردم به ویژه جوانان و کودکان گرفت. این سازمان بر روی کمک‌های خیرخواهانه و آموزش تمرکز دارد.

قرائت سوره حمد در گردهمایی کلیسای فیلیپین+فیلم

بنا بر این گزارش، شارون وسوانی(Sharon vesani)، نماینده هندوها در ادامه نشست کلیسای کاتولیک فیلیپین تأکید کرد: در گذشته مردم بر این باور بودند که برای حفظ قبایل خود باید ازدواج در میان جوانان آن قبیله به صورت از پیش تعیین شده و در سنین پایین صورت گیرد، اما بعدها با توجه به اینکه در جامعه تغییراتی صورت گرفت و جوانان فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای داشتند، فرصت‌ها و موقعیت‌های بیشتری برای انتخاب پیدا کردند.

همچنین خانم ویویان لاکانیلائو(Vivian lakailano)، نماینده پروتستان‌ها، نیز اظهار کرد: بسیار مهم است به منزله یک مادر دختران خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که در مسیر درستی قدم بردارند و قدرت محافظت از خود را داشته باشند.

وی افزود: دختران ما باید طوری آموزش دیده باشند که قادر به انتخاب هوشمندانه شریک زندگی خود باشند و در زندگی اهدافی را برای رسیدن به موفقیت از پیش تعیین کرده باشند.

«جنویو بالانسه کوپانگ»( Dr.Genevieve balance – kupang) از دانشگاه «سنت پل» با تأیید سخنان تندیس تقوی و نکات قابل تأمل درآن تقاضا کرد که نسخه‌ای از آن برای مطالعه دقیق‌تر وعمیق‌تر در اختیار همه قرار بگیرد.

وی گفت: نقش بزرگسالان در آموزش به فرزندان بسیار بااهمیت است و آنها باید به منزله بهترین الگو با ایجاد اتحاد در میان اعضای خانواده این نقش خطیر را ایفا کنند.

اهدای تابلوی نیکوکاری به کلیسای مورمون‌ها  

در این برنامه دو تابلو خوشنویسی کار مشترک تندیس تقوی و خانم جو ایمبونگ(jo imbong)، هنرمند نقاش فیلیپینی و یک تابلو با عنوان نیکوکاری کار مشترک تندیس تقوی، هنرمند ایرانی و آقای «تایپان لوسرو» هنرمند فیلیپینی به کلیسای مورمون‌ها اهدا شد.

قرائت سوره حمد در گردهمایی کلیسای فیلیپین+فیلم

میکاییل جان ته (Elder Michael John U. Teh) رئیس کلیسای مورمون‌ها ضمن تشکر از تندیس تقوی و محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین به خاطر این هدیه، اظهار کرد: نیکوکاری و بخشندگی نماد عشق خالص حضرت عیسی(ع) است، کلمه‌ای که در خور وصف ماهیت زنان نیز هست و زنان نقش مهمی در جامعه و خانواده‌ ایفا می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بخشندگی و نیکوکاری کار دشواری نیست و تمامی ما شانس و موقعیت این کار را داریم. زنان دارای قدرت ویژه‌ای هستند و بیشتر از آنچه که خودشان باور داشته باشند با نیروی معنوی که به آنها هدیه داده شده است قادر به تغییر جهان هستند.

همزمان با برگزاری این نشست نمایشگاه خوشنویسی نستعلیق و کارگاه خوشنویسی نیز برگزار شد که مورد استقبال بانوان شرکت‌کننده قرار گرفت.

 
قرائت حمد به انگلیسی

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha