مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی انسان‌ها است
کد خبر: 3797406
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی انسان‌ها است

گروه فرهنگی ــ رئیس اداره قرآنی اوقاف هرمزگان گفت: یکی از ارکان اصلی زندگی و بقای انسان‌ها مطالعه است و یکی از نیاز‌های ضروری نسل آینده نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است که زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم می‌کند.

مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی انسان‌ها استحجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام رنجبر، رئیس اداره قرآنی اوقاف هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، با بیان اینکه معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است، اظهار کرد: اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل‌شده با امر به خواندن بوده است و در قرآن کریم کلماتی از قبیل کتاب، قلم وعلم ذکر شده است و بدین ترتیب نقطه آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه صورت گرفته است.
رئیس اداره قرآنی اوقاف هرمزگان با اشاره به اینکه دین اسلام و کلام الله مجید برای مطالعه و کتاب‌خوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است، افزود: ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر اعلام شد که هر یک از مشرکان اگر به ۱۰ نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.
یکی از ارکان اصلی زندگی انسان‌ها مطالعه است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر با تأکید بر اینکه یکی از ارکان اصلی زندگی و بقای انسان‌ها مطالعه است، ادامه داد: انسان به‌وسیله مطالعه و تفکر در دنیای پیرامون خود می‌آموزد که چگونه در برابر ناملایمات و مشکلات به حیات خود ادامه دهد و چگونه زندگی و حیات را برای خود و دیگر انسان‌ها راحت‌تر و مؤثرتر کند.
وی افزود: حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید خداوند بر همه نیکان و بدان با دادن توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن منت گذاشته است؛ اگر این توانایی نبود آن‌ها همه‌چیز را به هم درمی‌آمیختند.
قرآن کریم ما را به خواندن دعوت می‌کند
رئیس اداره قرآنی اوقاف هرمزگان در ارتباط با مطالعه از دیدگاه قران ابراز کرد: قرآن کریم ما را به قرائت دعوت می‌کند، اصل قرائت و خواندن است تا آنجا که شروع بعثت حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله بر اساس آیات سوره علق با فرمان به خواندن شروع می‌شود که خداوند به رسول اکرم(ص) می‌فرماید «اقرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» در واقع می‌فرماید که بخوان.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر تصریح کرد: یکی از کتاب‌هایی که باید آن را مورد مطالعه و تدبیر و تأمل قرار گیرد قرآن است؛ زیرا کتاب راهنمایی برای آیین زندگی و تکامل ما در اسلام قرآن است.
ما باید قرآن را موضوع مطالعه قرار دهیم و به فرزندانمان نیز بیاموزیم
رئیس اداره قرآنی اوقاف هرمزگان با بیان اینکه اولین فرمان خداوند موضوع تدبر درآیات الهی است، ابراز کرد: ما باید قرآن را موضوع مطالعه قرار دهیم و به فرزندانمان نیز بیاموزیم.
این فعال قرآنی افزود: اولین سنگ بنای تربیت کودک در چند سال نخست زندگی، در درجه اول «پدر و مادر» او هستند، که از آنان الگوبرداری می‌کند و با تقلید از آنان رشد کرده و ساختار تربیتی‌اش سامان می‌یابد و بعد از آن جامعه است.
رنجبر تا‌کید کرد: در طول تاریخ نیز همواره توصیه علما و بزرگان دین و علم و ادب بر اهمیت کتاب و مطالعه بوده است تا آنجا که امیرالمؤمنین علی‌(ع) می‌فرماید در عجبم از مردی که به جسم خویش چه بسیار اهمیت می‌دهد و غذای آلوده نمی‌خورد، اما نسبت به کتاب و مطالعه که برای تغذیه روح او است بی‌اعتنا است و مطالعه نمی‌کند و یا اگر مطالعه می‌کند کتاب‌های خوبی مطالعه نمی‌کند.
رشد و پیشرفت و آرامش هر جامعه درگرو مطالعه آگاهانه است
این مقام مسئول ابراز کرد: انسان به‌وسیله مطالعه و تفکر در پدیده‌ها و دنیای پیرامون خود می‌آموزد که چگونه در برابر ناملایمات و مشکلات به حیات خود ادامه دهد و چگونه زندگی و حیات را برای خود و دیگر انسان‌ها راحت‌تر و مؤثرتر کند.
وی ادامه داد: جهت جلوگیری از بسیاری معضلات اجتماعی باید به کتاب خواندن روی آورد در حقیقت رشد و پیشرفت و آرامش هر جامعه درگرو مطالعه آگاهانه است ویکی از نیاز‌های ضروری نسل آینده نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است که موجبات حل بسیاری از مشکلات را فراهم می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر گفت: انسان ذاتاً الگو طلب و الگوپذیر است. به همین جهت یکی از بهترین و کوتاه‌ترین روش تشویش فرزندان به مطالعه روش آموزش عملی است هرچه کمال و جاذبه بیشتر باشد فرزندان علاقه‌مند‌تر می‌شوند.
انتهای پیام

captcha