مراقبت معنوی؛ نیاز زندانیان مسلمان در آلمان
کد خبر: 3797450
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶

مراقبت معنوی؛ نیاز زندانیان مسلمان در آلمان

گروه بین‌الملل ـ مدت‌هاست که بخشی برای مراقبت معنوی از زندانیان مسیحی در زندان‌های آلمان تأسیس شده اما تا به حال برای رفع نیاز زندانیان مسلمان در این کشور، اقدامی انجام نشده است.

به گزارش ایکنا؛ در این زمینه، تقاضا زیاد و امکانات بسیار محدود است و به ‌نظر می‌رسد که به نیازهای زندانیان مسلمان در جمهوری فدرال آلمان اهمیتی داده نمی‌شود. در سومین دوره کنفرانس اسلامی در آلمان، بر ضرورت مراقبت‌ معنوی از سربازان، بیماران و همچنین زندانیان مسلمان تأکید شد.

در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است:«مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان برای انجام اعمال مذهبی ضروری است، اما این مراقبت‌ها ابزاری برای پیشگیری از رادیکالیزه‌شدن افراد نیست و نمی‌تواند جایگزین برنامه‌ها و پروژه‌های مربوط به مقابله با افراط‌گرایی باشد. فرض ما بر این است که مراقبت‌های معنوی، صرفا می‌تواند اثر پیشگیرانه‌ای داشته باشد.»

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ اگر چه در حال حاضر آمار دقیق و رسمی از میزان زندانیان مسلمان در آلمان وجود ندارد، اما در برخی ایالت‌ها برآوردهایی در این زمینه صورت گرفته است. براساس این برآوردها، نسبت زندانیان مسلمان در برلین و هسن ۲۰ تا ۲۵ درصد تخمین زده می‌شود و در بادن-وورتمبرگ حدود ۱۵۰۰ زندانی مسلمان وجود دارد. به همین‌دلیل، انجمن‌ها و جوامع مذهبی اسلامی در آلمان سعی دارند در ایالت‌های مختلف شرایطی را برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان ایجاد کنند.

در نوردراین-وستفالن، اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب مدتی مسئول مراقبت‌های معنوی از زندانیان مسلمان بود. در فوریه ۲۰۱۵، حدود ۱۱۷ امام از دیتیب در این زمینه فعالیت داشتند، این در حالی است که در آوریل ۲۰۱۷، تنها ۱۲ امام اتحادیه با پروژه مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان کار می‌کردند. در این زمان، دیتیب متهم به جاسوسی برای دولت ترکیه بود.

بر همین اساس در ابتدای سال ۲۰۱۸، همکاری این اتحادیه با زندان‌های ایالت نوردراین-وستفالن پایان یافت. آنطور که مسئولان وزارت دادگستری در این ایالت اعلام کرده‌اند، در حال ‌حاضر ۲۵ نفر در ارتباط با مراقبت از زندانیان مسلمان در ۳۶ زندان کار می‌کنند.

مسئولان ایالت نوردراین-وستفالن برای جذب نیرو در این حوزه به شدت تبلیغ می‌کنند. آنطور که مسئولان این ایالت می‌گویند، کارشناسان مطالعات علوم اسلامی می‌توانند ۱۰ ساعت در هفته در این حوزه فعالیت کنند. همچنین در ایالت نیدرزاکسن، مسئولان ایالتی و مسلمانان در دسامبر ۲۰۱۲، توافقنامه‌ای در این زمینه امضا کردند. البته این توافقنامه جنبه رسمی نداشت و در پایان ژانویه سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت.

به گفته مسئولان ایالت نیدرزاکسن، در حال‌ حاضر کسی برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمانان وجود ندارد. جامعه مذهبی شورای مسلمانان از این کار محروم شده است و امامان دیتیب نیز در حال حاضر نمی‌توانند در این راستا کار کنند. یکی از مسئولان اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب در این باره گفت:«با پایان یافتن قرارداد همکاری با دیتیب، مجددا دولت ایالتی مسئول امور مذهبی مسلمانان شده است.» در برلین نیز مدتی یک گروه کاری برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان تشکیل شد، اما پیش از آنکه بتواند کاری انجام دهد، پروژه با ارزیابی اداره حفظت از قانون اساسی در برلین متوقف شد.

با وجود اینکه بسیاری از این پروژه‌ها خیلی زود خاتمه یافته‌اند، اما کمبود منابع انسانی در این حوزه به خوبی احساس می‌شود. در بسیاری از ایالت‌های آلمان، نیروی کافی برای پاسخگویی به نیازهای زندانیان مسلمان وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از زندانیان در زمان سختی در سلول‌هایشان، نیاز به حمایت معنوی و امید دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha