پایان پنجمین دور مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا
کد خبر: 3797567
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

پایان پنجمین دور مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا

گروه بین‌الملل ــ پنجمین دور مذاکرات نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، پس از ۱۶ روز پایان یافت.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «جمهور» افغانستان؛ نمایندگان آمریکا و طالبان پس از 16 روز گفت‌وگو درباره روند صلح افغانستان، روی دو موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین طالبان برای عدم استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور علیه آمریکا و متحدانش به توافق رسیده‌اند.

طبق گفته زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، درباره پیش‌نویس این دو مورد توافق شده است. وی پس از پایان یافتن این نشست در یک توئیت نوشته است که دو طرف گفت‌وگو بر سر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس همه‌جانبه نیز توافق کرده‌اند.

به گفته وی، هنگامی که توافق بر سر پیش‌نویس جدول زمانی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و اقدامات مؤثر طالبان در مبارزه علیه تروریسم نهایی شد، طالبان مذاکرات خود را درباره برقراری آتش‌بس با حکومت این کشور شروع می‌کند. خلیل‌زاد تأکید کرده است که اگر درباره همه موارد توافق نشود، توافق نهایی در کار نخواهد بود.

همچنین، خلیل‌زاد یادآور شده که مذاکره و مشورت با مقام‌های آمریکایی و شرکای دیگر اقدام بعدی درباره روند صلح افغانستان است.

در همین راستا گروه طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که هیچ توافقی برای آغاز مذاکره با دولت افغانستان و برقراری آتش‌بس در کشور نشده است.

یادآور می‌شود نمایندگان آمریکا و طالبان مذاکرات خود را به منظور تأمین صلح در افغانستان از 25 فوریه (6 اسفند) آغاز کردند. این دوره از مذاکرات با توقفی دو روزه همراه بود و در مجموع دو طرف طی مدت 16 روز به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

همچنین، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، عدم استفاده گروه‌های تروریستی از خاک این کشور (قطع ارتباط طالبان با القاعده و داعش)، آغاز مذاکرات طالبان با حکومت و برقراری آتش‌بس از موضوعات مورد بحث در این دور از مذاکرات بوده است.

خلیل‌زاد، ریاست هیئت آمریکایی و عباس استانکزی، ریاست هیئت طالبان را برعهده داشتند؛ حضور ملابرادر، رئیس دفتر طالبان در قطر و معاون این گروه، نیز سبب شد که میزان انتظارات از مذاکرات این دوره به منظور دستیابی به توافق افزایش یابد.

هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان در این نشست حضور نداشت؛ البته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که خلیل‌زاد وقایع را ضمن تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، به اطلاع وی می‌رساند.

با وجود این، هنوز مشخص نیست که دور بعدی این مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود و آیا دو طرف به توافق نهایی درباره صلح افغانستان خواهند رسید؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha