نگرانی جدی وزارت بهداشت از توزیع داروی بیماران خاص
کد خبر: 3797611
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
جان بابایی بیان کرد:

نگرانی جدی وزارت بهداشت از توزیع داروی بیماران خاص

گروه سلامت ــ معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر تأمین داروی مورد نیاز بیماران خاص از توزیع نامناسب و سودجویی در این حوزه ابراز نگرانی کرد.

نگرانی جدی وزارت بهداشت از توزیع داروی بیماران خاص/  شرایط برای توزیع آن توسط انجمن‌ها فراهم شودقاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با ایکنا، تأکید بر تأمین بودجه بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج اظهار کرد: پس از تدوین لایحه بودجه ۹۸، کاهش بودجه بیماران خاص و صعب العلاج موجب نگرانی این بیماران شد، اما خوشبختانه امسال دو ردیف بودجه برای این بیماران تعیین شد و چنانچه این بودجه‌ها احصا شود وزارت بهداشت نیز از محل فرانشیز‌های طرح تحول سلامت نیز به این بودجه کمک می‌کند.
وی در رابطه با تأمین داروی بیماران نادر و بیماران خاص نیز اظهار کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت علی‌رغم تمام مشکلاتی که در شرایط ارزی و تحریم‌های ظالمانه‌ وجود دارد، داروی بیماران خاص و نادر را تأمین می‌کند.
جان‌بابایی یادآور شد: مشکلات اصلی ما در این حوزه مسائل اجتمااعی آن‌ها است، بسیاری از این بیماران درمان قطعی ندارند و نیازمند توانبخشی و بازتوانی و خدمات در منزل هستند که در این راستا باید خیریه‌ها و NGO‌های این بیماران به کمک وزارت بهداشت و نظام سلامت بیایند.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به سودجویی‌ها در حوزه دارو‌های بیماران خاص و بیماران نادر در کشور اظهار کرد: با توجه به یارانه‌ای که دولت به دارو و ملزومات مصرفی بیماران خاص می‌دهد توزیع آن‌ها گاه دچار مشکل شده و از کنترل دولت خارج می‌شود و برخی از افراد سودجو به جای بیماران دارو را تهیه کرده با قیمت گران‌تری در بازار آن را می‌فروشند یا به خارج از کشور قاچاق می‌کنند.
وی تأکید کرد: باید کاری کرد که اصلا بیماران خاص و صعب‌العلاج برای تهیه این دارو‌ها به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها مراجعه نکنند و در درب منزل دارو را در اختیار آن‌ها نهاد، مانند کاری که در بعضی از کشور‌های خارجی صورت می‌گیرد، NGO و انجمن‌های این بیماران این کار را بر عهده می‌گیرند.
جان بابایی افزود: امیدواریم در ایران نیز شرایطی فراهم شود که داروی مورد نیاز این بیماران توسط انجمن‌ها و در منازل به دست آن‌ها رسیده و دست افراد سودجو از این دارو‌ها کوتاه شود.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت در توزیع داروی بیماران خاص نگرانی جدی داشته و علی‌رغم توزیع بی‌سابقه‌ای در برخی دارو‌ها مانند داروی بی‌هوشی وجود دارد، اما بازهم کمبود‌هایی در این حوزه گزارش می‌شود. دلیل این کمبود‌ها هم چیزی جز سودجویی و قاچاق معکوس این دارو‌ها نیست.
انتهای پیام
captcha