گذری به بقعه امامزاده بی‌بی زینب خاتون بهمئی
کد خبر: 3797614
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

گذری به بقعه امامزاده بی‌بی زینب خاتون بهمئی

گروه اجتماعی ــ بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون معروف به ماما زینب در ضلع شمالی روستای تنگ منی در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر لیکک واقع شده است.

گذری به بقعه امامزاده بی‌بی زینب خاتون بهمئی

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون معروف به ماما زینب که در لفظ بومی منطقه به مامه زینب شهرت دارد در ضلع شمالی روستای تنگ منی(ماما زینب) از توابع دهستان سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی در مرکز قبرستان قدیم و جدید روستای مزبور در فاصله 75 کیلومتری شهر لیکک واقع شده است.
روستا از شمال به گرمان شاد روستای گچلون از جنوب به روستای تی تب و چشمه مامه زینب، از مغرب به کوه‌های سروک(سولک) و از مشرق به«دره آب رفتن» محدود و محصور است.
بنای بقعه در وضعیت کلی دارای پلان مربع شکل 4*4 متر است که در وسط آن مرقد مطهر امامزاده به ابعاد 1*160*60 متر قرار دارد، که بر فراز آن گنبدی مخروطی به رتفاع 4 متر پوشش داده شده است.
نمای داخلی و بیرونی بنا با استفاده از ملاط گچ پوشانده شده است که از نظر ایستائی احتیاج به مرمت بیشتری دارد.پیشنهاد می‌شود مرمت و بازسازی این بقعه به ویژه در محل گردونه گنبد از اهم مسایل حفاظتی بنا و در اولویت کار واحدهای ذیربط قرار گیرد.
در این بنا هیچ‌گونه سندی در رابطه با تاریخ گذاری وجود ندارد.اما از نظر معماری و نوع مصالح می‌تواند به اوایل دوره صفویه منتسب باشد.
شجره‌نامه امامزاده
شجره‌نامه امامزاده زینب خاتون به اعتبار اعتقاد محلی و اقوال ساکنان منطقه سرآسیاب یوسفی و طیبی گرمسیری منتسب به اولاد و احفاد حضرت امام سجاد(ع) است.
از زمان‌های گذشته تاکنون امامزاده زینب خاتون مورد توجه مردم باایمان منطقه بهمئی و مکانی برای تمسک و توسل اهل معرفت بوده است و بارها کرامات متعددی از این سیده بزرگوار در بین مردم منطقه ظاهر شده است.
توضیحاتی درخصوص چشمه مامه زینب
مردم روستا مراسم عاشورای حسینی را در جلوی همین زیارتگاه برگزار می‌کنند و گاه جهت شفا و رفع خستگی از آب «چشمه مامه زینب» به سر و صورت خود می‌پاشند و سپس به عزاداری و سینه زنی می‌پردازند.
انتهای پیام

captcha