تشریفات دست و پاگیر از دستگاه قضایی حذف شود
کد خبر: 3797616
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
آیت‌الله مکارم شیرازی:

تشریفات دست و پاگیر از دستگاه قضایی حذف شود

گروه معارف ــ مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این‌که مردم از قوه قضائیه راضی نیستند، گفت: تشریفات دست و پاگیر از دیگر مشکلاتی است که در دستگاه قضا وجود دارد و لذا باید این تشریفات را کم یا حذف کرد.

مردم از قوه قضاییه راضی نیستند/ لزوم حذف تشریفات از دستگاه قضاییبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، امروز، ‌22 اسفندماه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به جایگاه قوه قضائیه اشاره کرد و اظهار کرد: ما امیدواریم با حضور جناب آقای رئیسی، تحولی در دادگستری پیدا شود؛ بالاخره مردم از دستگاه قضایی راضی نبوده و مشکل دارند و لذا باید مشکلات موجود حل شود.

وی با اشاره به این‌که مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می‌گیرد، بیان کرد: یکی از مشکلات، طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده‌هاست که من تا 20 سال هم سراغ دارم که یک پرونده در جریان بوده‌ است.

این مرجع تقلید یادآور شد: البته دلیلی که برای طولانی شدن رسیدگی‌ها بیان می‌شود، کثرت پرونده‌هاست که باید این مشکل را با مباحث فرهنگی حل کرد و مردم متوجه شوند که هر مسئله‌ای را نباید به دادگستری برد و با ریش سفیدی آن را حل کرد.

وی تصریح کرد: تشریفات دست و پاگیر از دیگر مشکلاتی است که در دستگاه قضا وجود دارد و لذا باید این تشریفات را کم یا حذف کرد و اگر مشکل قانونی وجود دارد، باید قانون را به مجلس برد و تصویب کرد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که باید جلوی سوء استفاده برخی از وکلای دادگستری را گرفت، بیان کرد: عامل دیگر، فعالیت عده‌ای از وکلاست زیرا برخی از وکلایی که وجدان ضعیفی دارند، به‌دنبال طولانی کردن پرونده هستند تا طرفی که حق با اوست، حاضر به مصالحه شود.

مکارم‌شیرازی اظهار کرد: ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است و لذا بسیاری از مسائل راه‌حل شرعی و قانونی دارد و با ارتباط، می‌توان آن را حل کرد.

وی یادآور شد: در دوران ریاست سابق قوه قضائیه، عرض کردم که هزاران نفر از این جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند در حالی که هیچ کدام نباید باشند اما مسئولان قوه قضائیه مسئله را حل نکردند و در حال حاضر آگاه باشیم که افرادی که به خاطر مهریه در زندان هستند، بی‌گناه هستند و راه حل دارد.

مکارم‌شیرازی ادامه داد: ارتباط دستگاه قضایی با حوزه‌های علمیه باید قوی باشد و بسیاری از مشکلات در دروس خارج و مسائل مستحدثه حل می‌شود مخصوصا ماده قانونی داریم که چیزی در قوانین موجود پیش‌بینی نشده‌است، حکم مراجع تقلید قبول است.

وی ادامه داد: مسئولان جدید باید کاری کنند که تحول در نظام قضایی به وجود بیاید، ما از کسانی که در دستگاه قضایی مخلصانه زحمت می‌کشند، کمال تقدیر و تشکر را داریم اما باید شاهد تحولات جدید باشیم و لذا آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی داشته و ابتدای کار او نیست و پیچ و خم‌ها را می‌داند و باید بنشینند و مشکلات را فهرست نموده و حل نمایند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: یکی از مشکلات عظیم امروز این است که جرم‌های کلانی در کشور واقع می‌شود که بعد از کلان شدن، دستگاه‌های قضایی متوجه می‌شوند یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده است، 242 حساب برای پسر هشت ساله خود باز کرده‌است که متوجه نشده‌بودند.

این استاد برجسته حوزه بیان کرد: ما به همه احترام می گذاریم و نمی دانیم کدام دستگاه ضعیف است؛ اما نباید گذاشت که این مسائل، کلان شود؛ این مسائل برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: بانک های ما حراست دارد و باید مراقب باشند که چرا این تعداد حساب برای یک پسربچه هشت ساله باز می شود.

وی در ابتدای درس به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: روایت مبنی بر «الاقتصاد نصف العیش و حسن الخلق نصف الدّین» به معنی میانه روى یک نیمه معیشت است و خوش‌خلقى یک نیمه دین است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در کلمات معصومین مبالغه نیست؛ اگر مردم صرفه‌جویی را در آب، برق، گاز و مواد مصرفی رعایت کنند، بسیار تأثیرگذار در مصرف بوده و صرفه‌جویی زیادی خواهد‌شد.

مکارم‌شیرازی اظهار کرد: باید رعایت کنیم که اگر رعایت نشود، یا خودمان گرفتار خواهیم شد یا نسل آینده در گرفتاری خواهند افتاد؛ چون استفاده بی رویه، زحماتی را ایجاد خواهد کرد.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه درباره حسن خلق روایات بسیاری وارد شده‌ است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است، گفت: در مباحث اسلامی آمده‌ است که اگر نیازمندی نزد شما آمد و شما با حسن خلق و بدون پرداخت چیزی او را رد کنی، بهتر از این است که به او چیزی بدهی؛ ولی اخلاق خوبی نداشته باشی.

انتهای پیام

captcha