قرآنیان رخ در نقاب خاک کشیده
کد خبر: 3797685
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
به بهانه آخرین پنجشنبه سال و به یاد قرآنیان جهان اسلام/

قرآنیان رخ در نقاب خاک کشیده

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در بین تمامی مسافران دیار ابدی، افرادی از میان فعالان در عرصه قرآنی نیز بودند که راه خودشان را به سمت سرای باقی باز کردند. مسافرانی که تلاش کردند تا طی سال‌های بودن در مسافرخانه دنیا، بیشتر همنشین و همدم کلام الهی باشند.

قرآنیان رخ در نقاب خاک کشیدهناگهان «مرگ با زدن ضربه‌ای به شانه‌هایمان از خواب بیدارمان می‌کند» تا داستان غم‌انگیز خانواده‌ای که رفتن عزیزی رنگ را از زندگی‌ آن‌ها برده است، شکل بگیرد.
خواندن مرثیه‌ یادبود برای عزیزان از دست رفته برای بازماندگان غم‌انگیز است. حالا می‌خواهد این مرثیه‌سرایی پنجشنبه آخر سال باشد یا لحظه تحویل سال؛ هر زمان که باشد، غمش به تازگی اولین شب جدایی دو عزیز، تازه و سوزش به همان حجم بی‌اندازه است.
در بین تمامی مسافران دیار ابدی، افرادی از میان فعالان در عرصه قرآنی نیز بودند که راه خودشان را به سمت سرای باقی باز کردند. مسافرانی که تلاش کردند تا طی سال‌های بودن در مسافرخانه دنیا، بیشتر همنشین و همدم کلام الهی باشند.

در ادامه گزارش ایکنا و اشاره‌ای به بخشی از زندگی این عزیزان را می‌خوانید؛

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر

حسین دانشمند، مدیر مهد قرآن شهرستان بهشهر و از فعالان قرآنی استان مازندران نیمه‌های اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت. مرحوم دانشمند متولد ۱۳۳۹ دارای تحصیلات کارشناسی الهیات، معلم قرآن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. آن مرحوم از سال ۱۳۷۳ به عنوان مدیر مهد قرآن بهشهر در مسئولیت توسعه و گسترش امر آموزش جامع قرآن برای علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن به ویژه آموزش حفظ و مفاهیم تلاش کرده و از دو کلاس حفظ از سال ۱۳۷۳ تا پایان عمر با برکت خود تعداد ۵۰ کلاس در هر دوره در مهد قرآن تشکیل دادند.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
نیمه‌های خردادماه خبر درگذشت رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی که مدت‌ها در بیمارستان امام خمینی(ره) تحت درمان بود، منتشر شد. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، که 14 سال دبیر همایش بانوان قرآن پژوه بود، روز 18 خردادماه دار فانی را وداع گفت. وی سال ۱۳۱۲ در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح دو فراگرفت و در دانشگاه تهران تحصیلاتش را تکمیل کرد. وی از شاگردان علامه طباطبایی محسوب می‌شود. از جمله آثار وی، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت»(تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه»(تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب»(ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی»(ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق»(ترجمه) اشاره کرد.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
هما شفابخش(نکوفال) معلم و خادمه قرآن کریم یکی دیگر از مسافران دیار ابدی جامعه قرآنی در سال 97 بود. او پس از عمری خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم اوایل تیرماه دار فانی را وداع گفت. خانه این بانوی قرآنی در خیابان هاشمی بیش از پنجاه سال از ابتدای صبح تا شامگاه میزبان قرآن‌آموزان بوده است. بانو شفابخش متولد سال 1306 در محله دامپزشکی تهران بود و خدمات قرآنی قابل توجهی در این منطقه از تهران از خود به یادگار گذاشت.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
مؤسس نخستین مؤسسه قرآنی کشور نیز تیرماه امسال را برای سفر به دیار ابدیت را انتخاب کرد. غفور آقازاده سلطانی، مؤسس دارالتحفیظ القرآن الکریم (نخستین موسسه قرآنی کشور) روز دهم تیرماه درگذشت. وی متولد ۱۳۰۹ در تبریز بود که پس از مهاجرت به تهران، جلسات قرآن را در مسجد امام حسین(ع) تهران راه‌اندازی کرد. بسیاری از اساتید و قاریان بین‌المللی قرآن کریم در این مؤسسه، قرآن را فرا گرفته و دوره‌های آموزشی خود را گذرانده‌اند. «دارتحفیظ القرآن‌ الکریم» نخستین مؤسسه قرآنی کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۴۵ در تهران، خیابان ایران آغاز کرد؛ فعالیت این مؤسسه قرآنی در ابتدا با عنوان «مجمع دین و دانش» آغاز شد اما بعدها نام دارالتحفیظ بر آن نهاده شد.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
اواخر تیرماه خبر درگذشت آیت‌الله شیخ حسین حق‌شناس تنگستانی منتشر شد. تأسیس بزرگ‌ترین دارالقرآن جنوب کشور به نام «ابراهیم خلیل‌الله» در اهرم یکی از کارهای ماندگار این روحانی بوده که اسفند 94 افتتاح شده است. آیت‌الله حق‌شناس نخستین نماینده امام(ره) در استان بوشهر پس از انقلاب و امام جمعه مرکز استان بود. وی همچنین به مدت 40 سال نماینده بیشتر مراجع از جمله امام خمینی(ره)، آیات عظام حکیم، خویی، شاهرودی، گلپایگانی و خوانساری در قطر بود و اخیراً هم نمایندگی رهبر معظم انقلاب را بر عهده داشت.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
عباس حیدری، معلم قرآن و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اوایل مردادماه پس از تحمل چند ماه بیماری سرطان خون، دار فانی را وداع گفت. وی معلم قرآن آموزش و پرورش بود و در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی جلسه آموزش قرآن داشت. اوایل دهه ۵۰، جلسات را در کوچه‌های خیابان ایران(عین‌الدوله) برگزار می‌کرد. با حضور در مسجد الزهرا(س) در خیابان ایران، رونق دوباره‌ای به جلسات قرآن این مسجد که چندین سال درگیر آن شده بود، داده شد.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
مردادماه همچنین شاهد انتشار خبر درگذشت یکی دیگر از فعالان و خدمتگزاران به ساحت قرآن کریم بودیم. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین غفاری، موذن و قاری قرآن کریم بود که در طول دوران زندگی خود با رژیم طاغوت مبارزه کرد و در زندان‌های رژیم ستم‌شاهی مصائب بی‌شماری دید. وی پس از انقلاب اسلامی در سنگرهای مختلف از جمله امامت جمعه شهرهای ابهر، سردرود همدان و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) به تبلیغ اسلام پرداخت. مرحوم حسین غفاری، تدریس در دانشگاه امام حسین(ع) را در کارنامه خود دارد و شاگردان متعدد و خادمان قرآن کریم همچون فرزندش حاج محمد غفاری، استاد بین‌المللی قرائت قرآن کریم را به جامعه قرآنی تقدیم کرد.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
عبدالرضا معینی، استاد برجسته قرآنی نیز روز ۱۳ بهمن‌ماه در سن ۵۵ سالگی پس از ۳۴ سال خدمات قرآنی ارزنده‌ به جامعه قرآنی کشور دارفانی را وداع گفت. وی متولد ۱۳۴۲ در مشهد بود و تاکنون قاریان ممتازی که در سطوح عالی موفق به کسب رتبه‌های استانی، کشوری و بین‌المللی شده‌اند را تحویل جامعه قرآنی داده است. از جمله خدمات این استاد قرآن به جامعه قرآنی می‌توان به تأسیس اولین دارالقرآن در سطح شرکت ملی گاز ایران در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد اشاره کرد.

قرآنیان رخ در نقاب خاک کشیده

سردار یدالله صدرمحمدی، مسئول شعبه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) زنجان که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود، در سال 97 دار فانی را وداع گفت و به خیل همرزمان شهیدش پیوست.
مرحوم صدر محمدی مدت هشت سال در میدان‌های نبرد حق علیه باطل مجاهدت کرد و باوجود جانبازی و جراحات جسمی همواره دغدغه ترویج آموزه‌های قرآن کریم و سیره اهل‌بیت(ع) را داشت. این خادم قرآن، برادر دو شهید است که از سال ۹۳ علاوه بر اختصاص منزل شخصی خود برای شعبه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) زنجان همواره به همراه خانواده و فرزندان خود بدون هیچ چشم‌داشت مادی، جهت ترویج آموزه‌های قرآنی تلاش کرد.

جلال روستایی، از فعالان قرآنی کشورمان نیز صبح روز پنجشنبه، ۲۱ تیرماه دار فانی را وداع گفت. این قاری قرآن سال‌های زیادی از عمر خود را صرف خدمت به ساحت مقدس قرآن و اهل بیت(ع) کرده است. آن مرحوم، استاد خوشنویسی، معلم قرآن و از شاگردان استاد ابویی بود و از او دو فرزند دختر و پسر به یادگار مانده است. ۱۸ سال سابقه حضور در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از جمله فعالیت‌های او بوده است.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
شیخ حسن قاسم، مبتهل روشندل مصری که معروف به شیخ‌ المبتهلین بود، ۱۷ فروردین‌ماه در سن ۷۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. وی متولد سال ۱۹۴۴ میلادی در روستای کفر غنامیه در شهر باجور از توابع استان منوفیه مصر بود که از سن کم حفظ قرآن، تجوید، تواشیح و ابتهالات دینی را شروع کرد و در ۱۲ سالگی در مناسبت‌های دینی به قرائت تواشیح و ابتهالات دینی می‌پرداخت. شیخ حسن قاسم که از ابتدای تولد روشندل بود، در مدت زمان اندکی توانست در دهه ۷۰ میلادی در میان بزرگان ابتهال مانند نصرالدین طوبار، شیخ نقشبندی، محمد طوخی و محمد عمران بدرخشد. از جمله آثار ابتهال مشهور او می‌توان به «الصلاة والسلام عليك» پیش از اذان نماز صبح ماه رمضان اشاره کرد. شیخ حسن قاسم با درخشش خود توانست عصای طلاکاری شده انورسادات، رئیس جمهور وقت مصر را دریافت کند. شیخ المبتهلین مصر پس از تحمل سه ساله بیماری سرطان دعوت حق را لبیک گفت.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
استاد محمودبن‌شاکربن محمدالکرخی از اساتید قرآن کشور عراق در سن ۶۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. این استاد قرآن کریم سابقه داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را طی چند دوره در کارنامه دارد و و همچنین در دومین دوره تخصصی اقراء، میهمان کشورمان بوده است. استاد الکرخی، متولد ۱۹۵۶ میلادی در شهر «بعوقه» مرکز استان «دیاله» عراق، بوده است.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
شیخ محمود اسماعیل شریف، قاری بنام مصری ۲۳ مردادماه در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. وی در سال ۱۹۴۳ میلادی در یکی از روستاهای شهرستان کفر صقر واقع در استان شرقیة مصر دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۹۷۹ میلادی به رادیو مصر پیوست و در بسیاری از نمازهای جمعه، مراسم‎های رسمی و دینی در گوشه و کنار مصر قرآن تلاوت کرد. سفر به کشورهای عربی و اروپایی برای بزرگداشت شب‌های رمضان از سوی وزارت اوقاف مصر از دیگر فعالیت‎های این قاری در طول زندگی قرآنی خویش است.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
شیخ عبدالتواب البساتینی یکی از مشهورترین مبتهلان مصر در سه دهه گذشته، شامگاه چهارشنبه هشتم شهریورماه دار فانی را وداع گفت. شیخ البساتینی در استان «بنی سویف» مصر متولد شد و در ۱۳ سالگی قرآن را حفظ کرد. وی یکی از شاگردان شیخ علی محمود، نصرالدین طوبار و سیدنقشبندی و از پیشگامان هنر ابتهال در مصر به شمار می‌رود. البساتینی بر اثر بیماری دیابت و کلیه در منزل خود در روستای «بساتین» درگذشت. وی بیش از ۳۰ سال با رادیو و تلویزیون مصر همکاری داشت و به خاطر صدای دلنشینش به «شیخ منشدین عرب» مشهور شده بود.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
شیخ خلیل عبدالرحمن که اصالتاً پاکستانی و از اساتید و قاریان برجسته قرآن بود، روز ۱۲ شهریورماه در مدینه منوره چشم از جهان فرو بست. این استاد قرآن کریم متولد ۱۹۴۰ میلادی در منطقه مظفر‌آباد کشور پاکستان است. وی سال ۱۳۴۵ با سفر به کشورمان به تدریس قرآن کریم در حسینیه ارشاد و برخی نقاط دیگر تهران پرداخت و اساتیدی چون مرحوم اربابی و مرحوم صبحدل از محضر وی تلمذ کردند. وی پس از چند سال زندگی در ایران به عربستان مهاجرت کرد و در آنجا هم شاگردانی چون شیخ محمد ایوب، قاری پرآوازه حجاز را پرورش داد، همچنین فرزندان وی شیخ محمد و شیخ محمود نیز از بارزترین قاریان سرزمین حجاز هستند.

پنج شنبه ////// تقدیم به قرآنیان مسافر
محمود ابوالوفا الصعیدی، از قراء برجسته کشور مصر اواخر آبان‌ماه پس از بازگشت از سفر حج عمره، دارفانی را وداع گفت. مرحوم محمود ابوالوفا صعیدی در سال ۱۹۵۴ میلادی در روستای کلح الجبل استان اسوان مصر متولد شد و پدر وی از علمای و بزرگان دینی روستا بود. این قاری مصری، آموزش قرائت قرآن را از سن چهار سالگی نزد مادرش آغاز کرد و پس از گذراندن مرحله آموزش مکتب‌خانه‌ای قرآن، برای فراگیری قرائات و علوم قرآنی در الازهر راهی قاهره شد. وی از مشاهیر قرائت مصر و جهان اسلام بود که به داشتن صدای قوی، زیبا و دلنشین شهرت داشت.

روحشان شاد یادشان گرامی باد!

انتهای پیام

captcha