برپایی صدمین مجمع شورای توسعه و تجلیل از دست‌اندرکاران «کاروان قرآنی انقلاب»
کد خبر: 3797764
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برپایی صدمین مجمع شورای توسعه و تجلیل از دست‌اندرکاران «کاروان قرآنی انقلاب»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رسیدن تعداد جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عدد صد، پایان اولین دوره طرح ملی مشکوة، همچنین تجلیل از دست‌اندرکاران کاروان قرآنی انقلاب با حضور همراهان این طرح از جمله نیروهای مسلح از مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

جمعه //////// پایان طرح ملی مشکوة و تجلیل از دست‌اندرکاران کاروان قرآنی انقلاب

به گزارش ایکنا؛ در سومین هفته اسفندماه 97 عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور، شاهد رویدادهایی همچون برگزاری یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری آزمون و اختتامیه اولین دوره طرح ملی مشکوة، آخرین جزئیات سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن اردن و ... بودیم. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رخدادهای قرآنی هفته داشته‌ایم.
برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن
مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن بانوان اردن با رقابت ۳۵ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان از روز شنبه 18 اسفندماه آغاز شد. در این مسابقات، فاطمه شیرازی به نمایندگی از کشورمان و در رشته حفظ کل قرآن حضور داشت که رتبه‌ای به او تعلق نگرفت. آیین اختتامیه مرحله نهایی این مسابقات روز پنجشنبه (۲۳ اسفندماه) برگزار و جوایز نفرات برتر به آنها اهدا ‌شد.
آخرین مهلت ارسال اسناد طرح کمک‌هزینه حافظان و قاریان
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، روز شنبه 18 اسفندماه طی گفت‌وگویی بیست‌وپنجم اسفند‌ماه را آخرین روز جمع‌آوری اسناد هزینه‌ای دانشجویان مشمول طرح دریافت کمک‌هزینه تحصیلی حافظان و قاریان قرآن کریم اعلام کرد و گفت: دانشجویان مشمول این آیین‌نامه هرچه زودتر باید اسناد هزینه خود را برای دریافت شهریه به سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس شرایط اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اوقاف ارسال کنند.
نگاه ویژه شبکه قرآن به بحث نماز در سال آینده
جلسه مشترک مسئولان اقامه نماز کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در محل سالن جلسات این شبکه برگزار شد. عرفاتی در این جلسه از نگاه ویژه این شبکه به فریضه نماز در سال جدید خبر داد و گفت: شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه مسیر نگاه ویژه‌ای به این امر الهی خواهد داشت و مخاطبان این شبکه در سال پیش رو شاهد تولید و پخش برنامه‌هایی اثرگذار با محوریت نماز خواهند بود.
پیشنهاد تشکیل دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی رمضان از سوی رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان
یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر یکشنبه، ۱۹ اسفندماه، برگزار شد. بررسی ظرفیت‌های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ارائه بسته پیشنهادی فعالیت‌های قرآنی در سال ۹۸ با تأکید بر ماه مبارک رمضان از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این جلسه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه ویژه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان را مطرح کرد که برای بررسی بیشتر و استقرار ستاد، طرح به کارگروهی متشکل از سه نهاد ارجاع داده شد. همچنین در این جلسه ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه(بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت و برجسته قرآن نیز بررسی و کلیات آن تصویب شد.

اختتامیه هشتمین دوره اسرا در قزوین

مرحله نهایی و آئین اختتامیه هشتمین دوره مسابقه قرآنی تلویزیونی اسراء در قزوین روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه با حضور ۷۰ شرکت‌کننده در چهار رشته برگزار شد. این برنامه طی هماهنگی‌های که از هفته‌ها قبل با استانداری قزوین و دست‌اندرکاران شبکه سراسری قرآن صداوسیمای جمهوری اسلامی شده بود.
راهیابی 57 نفر به نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی طلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، سخنگوی ستاد برگزاری سومین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن طلاب علوم دینی روز 20 اسفندماه از پایان مرحله مقدماتی این مسابقات و حضور 57 شرکت‌کننده در مرحله نیمه نهایی خبر داد و گفت: داوری مرحله مقدماتی سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب در رشته‌های حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و ترتیل و خطابه قرآنی پایان یافت و نفرات راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات مشخص شدند. از میان بیش از ۱۵۳ شرکت‌کننده این مرحله از ۴۹ کشور جهان، تعداد ۱۵ نفر در رشته قرائت تحقیق همراه با تفسیر، ۱۵ نفر در رشته قرائت ترتیل همراه با تفسیر، ۱۰ نفر در رشته خطابه قرآنی و ۱۷ نفر در رشته حفظ کل قرآن با تفسیر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند که این مرحله با دعوت از راه‌یافتگان به صورت حضوری در فروردین ماه سال آینده در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
برگزاری آزمون طرح ملی مشکوة
آزمون اولین دوره طرح ملی مشکوة، که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان و براساس تفاهم‌ با سازمان بهزیستی کشور به اجرا درآمده است، صبح روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه، با حضور مربیان و مخاطبان این طرح در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این آزمون که با حضور 100 فراگیر قرآنی و همزمان در ۲۰ استان کشور برپا شد، مربیان از هر شرکت‌کننده سه سؤال از محفوظاتی که در طول دوره آموخته‌اند، پرسیده و نمره پایانی قرآن‌آموز را ثبت کردند. این آزمون‌ در مراکز استان‌ها نیز در معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی مراکز استانی برگزار شد.
دیدار قاریان و حافظان طرح اسوه با مراجع عظام تقلید
قاریان و حافظان نوجوان عضو طرح آموزشی - تربیتی اسوه که دهمین دوره این طرح از روز ۱۶ اسفندماه در شهر مقدس قم در حال برگزاری است، روز ۲۱ اسفندماه، با حضور در دفاتر آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله مبشر کاشانی با این دو مرجع و عالم عالیقدر دیدار کردند. آیت‌الله علوی گرگانی در این دیدار ضمن تجلیل و تحسین فعالیت‌های تخصصی و تربیتی قاریان و حافظان عضو طرح اسوه، ایشان را به عمل به معارف و مفاهیم قرآنی توصیه کرد و برای توفیقات بیشتر این نوجوانان دعا کرد.
آخرین جزئیات سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، نیز در این هفته از رقابت ۶۲۰ شرکت‌کننده خارجی از ۸۲ کشور جهان در سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران خبر داد و گفت: در پنج مسابقه آقایان، بانوان، طلاب، نابینایان و دانش‌آموزان جمعاً ۳۰۷ نفر حافظ قرآن، ۱۸۰ نفر قاری قرآن، ۲۵ خطیب قرآنی، ۲۶ نفر در زمینه ترتیل و ۸۲ نفر در قالب پایان‌نامه قرآنی با هم به رقابت می‌پردازند. یادآور می‌شود مرحله نیمه‌نهایی و نهایی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۹ تا ۲۵ فروردین سال آینده به ترتیب در هتل هما و مصلای تهران برگزار خواهد شد.
اختتامیه طرح ملی مشکوة/ پیشنهاد جدید سازمان قرآنی دانشگاهیان
همچنین مراسم اختتامیه طرح ملی مشکوة نیز روز، ۲۱ اسفندماه، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد. سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این مراسم به سابقه طولانی تعاملات سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: آموزش ناشنوایان شاید سخت باشد، اما طرح آموزش حفظ قرآن کریم به ناشنوایان آماده شده و منتظر آمادگی سازمان بهزیستی هستیم تا آن را کلید بزنیم.
طراحی فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی متناسب با نیازهای روز
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه طرح ملی مشکوة گفت: تفاوت فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی با سایر مجموعه‌ها این بوده است که در هر دوره‌ای، متناسب با نیازهای همان دوره، اقدام مثبت و تاثیرگذاری را اجرا کرده است. خوشحال هستم در این سال‌هایی که حضور داشته‌ام، ارتباط خوبی با سازمان بهزیستی کشور داشته و از ظرفیت‌هایی که جامعه هدف این سازمان دارند، استفاده شده است. اگر سازمان قرآنی دانشگاهیان بتواند همچنان با همکاری دانشجویان، طرح دانشجومعلم که یکی از اتفاقات خوب این سازمان بود، پیش ببرد، خود دانشجویان، مبلغ، مربی مروج فرهنگ قرآنی می‌شوند و این بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
استقبال مخاطبان بهزیستی از فعالیت‌های قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی نیز در مراسم اختتامیه طرح قرآنی مشکوة با اشاره به اجرای دو طرح برای جامعه هدف سازمان بهزیستی با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان، گفت: سازمان بهزیستی و جامعه هدف آن تمایل به انجام کارهای فرهنگی با محوریت قرآن دارد، اما محدودیت‌ها مانع از آن می‌شود. سیدمحمدی از طرح مشکوة به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری این دو سازمان که در جای خود بسیار مطلوب بوده است نام برد و جدیت و پیگیری‌های دوستان در سازمان قرآنی دانشگاهیان برای پیگیری در اجرای این طرح را ستود.
معرفی مدیرعامل جدید اتحادیه تشکل‌های قرآنی تهران
چهاردهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان تهران روز ۲۰ اسفندماه، در محل اتحادیه برگزار شد. طی این جلسه و با کسب شش رأی از مجموع هفت رأی مأخوذه «مهدی صالحی‌متین» به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. پیش از این حجت‌‌الاسلام مرتضی قدیمی، مدیرعامل این اتحادیه بود.
تجلیل از دست‌اندرکاران کاروان قرآنی انقلاب
مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران کاروان قرآنی انقلاب بعدازظهر روز سه‌شنبه 21 اسفندماه در معاونت صدای سازمان صدا و سیما برگزار شد. حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در این مراسم از همکاری و استقبال مردم به ویژه در استان‌های در مسیر حرکت کاروان قرآنی انقلاب، گفت: این اقبال عمومی مسئولیت سنگینی است که منجر می‌شود، قرآنیان به ویژه رادیو قرآن تلاش خود را بیشتر کنند.
ایکنا، رسانه برتر کاروان قرآنی انقلاب
در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران، عوامل و همراهان طرح کاروان قرآنی انقلاب که با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، در ساختمان رادیو جام جم برگزار شد، از ایکنا به عنوان رسانه برتر و همراه با طرح تجلیل شد. در این مراسم از عوامل گروه خبری پوشش‌دهنده ۲۳ روز حرکت اتوبوس و پوشش خبرهای کاروان در سایت و شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری قرآن(ایکنا) تجلیل شد. همچنین از تعدادی از خبرنگاران دیگر رسانه‌ها و عوامل رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما نیز قدردانی شد.
انتشار اسامی داوران سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن
اسامی داوران بخش‌های بزرگسالان، دانش‌آموزان و نابینایان مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. داوران ایرانی این مسابقات، شامل حمیدرضا مستفید، محمدرضا ابوالقاسمی، رضا محمدپور، حسین ربیعیان، حسن حکیم‌باشی، علی‌اکبر حشمتی، غلامرضا شاه‌میوه‌اصفهانی، محمد عباسی، محمدرضا حاجی‌اسماعیلی، محمدمهدی بحرالعلوم، کریم دولتی، هاشم روغنی، سیدمهدی سیف و سیدعباس انجام هستند.

انتهای پیام 

captcha