عیدانه‌های سیما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند/ فقط به طنز اکتفا نکنیم
کد خبر: 3797953
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
جواد مزدآبادی:

عیدانه‌های سیما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند/ فقط به طنز اکتفا نکنیم

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: نوروز امسال در سیما با توجه به شرایط حساس کشور اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا برنامه‌ها علاوه بر جنبه سرگرم کننده باید نمایانگر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی هم باشند.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه برنامه‌ سازی برای ایام نوروز باید متنوع باشد، اظهار کرد: در برنامه سازی‌های نوروزی عموماً به آثار طنز اشاره می‌شود که سعی در سرگرم کردن مردم دارند؛ این اتفاق به جای خود امری پسندیده و ضروری است و شاید اصلی‌ترین تأکید در ساخت آثار نمایشی نوروز باشد، اما می‌توان در کنار چنین آثاری به دیگر گونه‌های نمایشی هم توجه کرد تا تمامی سلیقه‌ها تأمین شود.
وی افزود: جدا از تنوع موضوع در آثاری که قرار است امسال روی آنتن رود باید به یک نکته توجه کرد، آن هم دوری از تجمل گرایی در میان تولیدات نمایشی است. اهمیت این موضوع کاملاً روشن است، در وضعیت فعلی که کشور، در شرایط حساسی به سر می‌برد و دشمنان سعی دارند با معضلات اقتصادی ملت ایران را تحت فشار قرار دهند توجه به این موضوع در اولویت قرار می‌گیرد و اگر تلویزیون به عنوان رسانه ملی به مشکلات مالی مردم توجه نکند مخاطبان از تماشای برنامه‌های صدا و سیما رنجیده خاطر می‌شوند.
تأکید ویژه‌ بر روی سبک زندگی ایرانی – اسلامی
کارگردان فیلم سینمایی «طاووس‌های بی‌پر» اظهار کرد: درباره سبک زندگی ایرانی – اسلامی در چند سال اخیر اظهار نظرهای فراوانی صورت گرفته، موضوعی که به‌طور جدی مورد توجه برنامه‌سازان قرار نگرفته، در گذشته می‌شد بهانه‌ای برای این کم کاری پیدا کرد، اما در شرایط فعلی، تأکید بر روی چنین مفهومی یکی از واجبات است، زیرا اگر این سبک زندگی در جامعه اشاعه پیدا کند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
این فیلمساز درباره برنامه‌های غیر نمایشی سینما گفت: برنامه‌سازی تنها به آثار نمایشی خلاصه نمی‌شود، هر چند قبول دارم، یکی از جذابترین گونه‌ها بحث سریال سازی است، اما در کنار این موضوع باید از ساخت برنامه‌های ترکیبی هم غافل نشد، زیرا این قبیل برنامه‌ها قابلیت آن را دارند که فرهنگ‌سازی خوبی انجام دهند، برای مثال مسابقاتی چون «برنده باش»، «خندوانه» یا «عصر جدید» با رویکرد تماشاگرپسند خود توانسته‌اند مخاطبان وسیعی را به رسانه ملی جذب کنند. این اتفاق در گام نخست مثبت است، چون حداقل برای مدتی تماشاگر را به رسانه ملی جلب می‌کند و از برنامه‌های ماهواره دور می‌کند.
مزدآبادی اضافه کرد: برنامه‌های ترکیبی می‌توانند در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی تلاش کنند، به ویژه با محبوبیتی که دارند مطمئناً پیامشان بر مخاطب اثرگذار است، البته انتظار نداریم که پیام‌های اخلاقی به صورت مستقیم در برنامه‌ها بیان شود، چون رمز موفقیت این آثار دور بودن از شعار است، اما می‌شود مفهوم را به شکلی هنرمندانه در اثر بیان کرد که تماشاگر با آن ارتباط برقرار کند.
فیلم‌های خارجی نباید مروج سبک زندگی غربی باشد
وی درباره فیلم‌های خارجی تلویزیون هم اظهار کرد: وقتی درباره برنامه‌سازی تلویزیون سخن می‌گویم تنها منظورم تولیدات داخلی نیست، بلکه بخشی از این بحث به آثار خارجی هم مربوط می‌شود. انتخاب فیلم‌های خارجی که در این ایام روی آنتن می‌روند باید تا حدی متناسب با اهدافی باشد که درباره آن سخن گفتیم و شاید انتخاب و گزینش چنین آثاری در میان فیلم‌های خارجی دشوار باشد، اما حداقل می‌توان از پخش آثاری که در آن سبک زندگی غربی تبلیغ می‌شود پرهیز کرد.
این فیلمساز در پاسخ به این سؤال در برنامه‌های سال تحویل چگونه می‌توان در کنار سرگرمی به ارزش‌های اخلاقی توجه کرد، گفت: فعالیت در این حوزه  بسیار دشوار است، چون کافی است برنامه‌های صدا و سیما نتواند نظر مخاطب را جلب کند تا تماشاگر بلافاصله به سمت برنامه‌های نوروزی ماهواره روی بیاورد، پس باید تا حد امکان از کلیشه پردازی خودداری کرد. مجریان برنامه‌های نوروزی باید از توصیه‌های گفتاری بپرهیزند، زیرا به دلیل فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و انتشار عکس‌هایی از سبک زندگی برخی چهره‌های تلویزیونی مردم بسیار حساس و دقیق شده‌اند، پس به محض اینکه کلامی را اغراق شده و یا دروغ بدانند نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. برای همین پیشنهاد می‌کنم در این زمینه به دنبال الگو باشیم، الگوهایی که مردم آن‌ها را دیده‌اند و به آن‌ها باور دارند. این اتفاق تا حدودی در برنامه‌های نوروز 97 رخ داد و امیدوارم در نوروز 98 هم به شکل بهتری شاهد آن باشیم.
وی با اشاره به فیلم‌های سینمایی گفت: اکران نوروزی، بهترین زمان برای نمایش فیلم‌های سینمایی است، به همین دلیل هم همیشه متقاضی برای اکران نوروزی زیاد است. در سینما هم نباید همانند تلویزیون تنها به یک ژانر اکتفا کرد و گوناگونی موضوع باید در این زمینه هم مورد توجه قرار گیرد، حتی در این ایام می‌شود برخی آثار خوب دفاع مقدسی یا دینی را اکران کرد، تا تماشاگر علاقه‌مند به این قبیل آثار هم بتواند ژانر مورد علاقه خود را بر پرده سینما مشاهده کند.
این فیلمساز در خاتمه تأکید کرد: در پایان باید به پخش آثار مستند به عنوان حوزه مغفول اشاره کرد و ایام نوروز زمان مناسبی برای پخش این سبک آثار است و اگر جدول پخش مناسبی برای این سبک آثار تدارک دید، قطعاً مخاطب از تماشای آن اظهار رضایت خواهد کرد.
گفت وگو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha