«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» را پیش از سال نو معنا کنیم
کد خبر: 3797975
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» را پیش از سال نو معنا کنیم

گروه اجتماعی ــ بارها گفته‌ شده که پیش از سال نو دستگیری از نیازمندان را فراموش نکنیم و این بیت را مکرر با خود زمزمه کرده‌ایم که «ای که دستت می‌رسد کاری بکن» و اینجاست که «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» را می‌توان پیش از سال نو برای خودمان معنا کنیم.

چند روزی به آمدن بهار باقی نمانده، قطار 97 هم به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود و مسافران این قطار بازهم دوباره با قطاری دیگر سفری نو را آغاز می‌کنند و این چرخه ادامه دارد تا آخرین ایستگاه، اما پیش از رسیدن به ایستگاه پایانی نباید حین راه در قطار زندگی اصولی را فراموش کنیم که به سرعت در حال حرکت است و ما را به ایستگاه آخر نزدیکتر می‌کند. در این مجال می‌خواهیم یکی از آن اصول را که شاید به دست فراموشی سپرده شده باشد را یادآوری کنیم تا توشه‌ای شود برایمان پیش از رسیدن به منزل پایانی.
مسافران قطار تا چند روز دیگر خودشان را برای سفری نو آماده می‌کنند اما در این سفر همسفرانی دارند که شاید توانی برای ادامه راه نداشته باشند در ابتدای سفر هر مسافر دعایی را با خود تکرار می‌کند که «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» که تکرار آن ذهن را به تکاپوی تغییر می‌اندازد، اینک که همراهان سفرمان نیاز به کمک دارند گره‌گشایی کنیم و دستگیر باشیم تا شاید توشه‌ای برای ایستگاه پایانیمان ولو اندک اندوخته‌ کنیم، بیاییم قبل از آنکه دستگیری کنیم دستگیر خودمان باشیم هرچند ناچیز آن هم با کمک به مسافرانی که همراهانمان در سفری ابدی‌اند.
فاطمه گرکانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: همه در کنار همدیگر زندگی می‌کنیم اما آیا این زندگی مسئولیتی را برای ما در ذهنمان تعریف نمی‌کند آن هم نسبت به کسانی که باید به آنان توجه کنیم چرا که در جامعه اسلامی باید با تعامل و همدلی در کنار یکدیگر باشیم.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم بدون تعصب فکر کنیم همه نسبت به هم حق داریم و آیا این حق ما را به سمت‌وسویی سوق نمی‌دهد که به همدیگر کمک کنیم.
استاد دانشگاه تصریح کرد: آیا به این فکر کرده‌ایم که در ایام پایانی سال به فکر همدیگر باشیم و آنان را که به لحاظ اقتصادی مشکل دارند را یاد کنیم.
گرکانی افزود: نه به‌عنوان یک مؤمن و نه به‌عنوان یک مسلمان بلکه به‌عنوان یک انسان آیا ما مسئولیتی نسبت به یکدیگر نداریم.

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» را پیش از سال نو معنا کنیم
بیایید ما نیز اهل سخاوت باشیم
این استاد دانشگاه گفت: بیاییم هرلحظه را زمان تکامل خودمان قرار دهیم چراکه عمر کوتاه است و لحظات پایانی سال و دستگیری از نیازمندان زمانی برای اولویت‌های انسانیمان.
در ادامه این گزارش با دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در این خصوص به گفت‌وگو پرداختیم و سحر خدایی بر این اساس توضیح داد: موضوعی که این گزارش دنبال می‌کند از جنبه‌ای فقر در جامعه و دستگیری از نیازمندان را یادآوری می‌کند.
وی افزود: باید به نیازمندان رسیدگی کنیم و در جامعه‌شناسی تعریفی برای این مسئله داریم که معمولاً برآورده نشدن نیازهای اساسی بشر به حد کفایت را یادآوری می‌کند.
خدایی تصریح کرد: در بحث جامعه‌شناسی فقر دارای تعاریفی و محرومیت یکی از تفاسیر آن است و اگر این روزها به بازار سری بزنید بسیاری را می‌بینید که توان تأمین خانواده خود را ندارند.
این دانشجوی کارشناسی ارشد با بیان اینکه کمک به دیگران از اصول ارزشمند جامعه به‌ویژه در جامعه اسلامی است، گفت: دستگیری از نیازمندان از دیدگاه کلی تحلیلی اجتماعی است که در آیات و روایات به آن بسیار پرداخته شده.
خدایی افزود: موضوعات اجتماعی از این دست(فقر) از بسیاری از جهات مورد بررسی قرار گرفته و در رسانه بارها گوشزد و تکرار شده و راهکارهایی دارد اما در این مجال انسانیت بالاترین راه حل این ماجرا است.
حجت‌الاسلام محسن مرادی، کارشناس دینی نیز با اشاره به آیه 90 سوره مبارکه نحل «إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ؛ خداوند به عدل و احسان فرمان می‌دهد» اظهار کرد: بصیرت قلبی یکی از مؤلفه‌هایی است که در قرآن و روایات اسلامی بارها به آن تأکید شده. است
وی افزود: محبوترین بندگان در نزد خداوند افرادی هستند که مؤمن فقیری را در تنگدستی دنیا دستگیری و در این راه او را یاری کنند.
این کارشناس دینی با اشاره به تأکید دین در خصوص دستگیری از نیازمندان گفت: خداوند در قرآن به انفاق و بخشش سفارش فراوان کرده و بر این اساس ما باید این سنت حسنه را در خودمان تقویت کنیم تا با دستگیری از افراد کم بضاعت کمتر شاهد فقر و تنگدستی در جامعه باشیم.
مرادی تصریح کرد: اهمیت و جایگاه احسان و نیکوکاری در دین اسلام و بزرگان دینی مورد تأکید است.
وی با اشاره به اینکه کمک به نیازمند نباید مختص به زمانی خاص باشد، افزود: مردم باید نسبت به افراد بی‌بضاعت در تمامی ایام احساس مسئولیت اجتماعی کنند.
این کارشناس دینی در پایان گفت: در حد توانمان در آستانه سال نو دل یک مؤمن را شاد کنیم.
در ایام پایانی سال بیاییم به فکر همسفرانی باشیم که به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و توان برآورده کردن نیازهایشان را ندارند، بهار دنیا را هرساله به‌ سمت‌وسوی رشد و تکامل سوق می‌دهد و هستی را به ما ارزانی می‌کند بیایید در مقابل ما نیز اهل سخاوت باشیم.
انتهای پیام

captcha