آمار نخست‌وزیر نیوزیلند از قربانیان حمله به مساجد / تعیین هویت یکی از مهاجمان
کد خبر: 3797987
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

آمار نخست‌وزیر نیوزیلند از قربانیان حمله به مساجد / تعیین هویت یکی از مهاجمان

گروه بین‌الملل ـ جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که در حمله مسلحانه به دو مسجد شهر «کرایست‌ چرچ» این کشور و تیراندازی به سوی نمازگزاران، 40 نفر جان باختند. 

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ رسانه‌های محلی نیوزیلند اعلام کردند که یک شهروند استرالیایی راستگرای افراطی یکی از عاملان حمله به مسجد شهر «کرایست چرچ» این کشور است.
 
این فرد مهاجم که «برنتون تارانت» نام دارد و 28 ساله است، پس از تیراندازی به سوی نمازگزاران، بیانیه‌ای 37 صفحه‌ای از خود برجای گذاشته که در آن نیت خود از این اقدام را تشریح کرده است.

در همین راستا، مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند از وجود افراد دیگری در شهر کریست چرچ در ارتباط با حادثه تیراندازی به دو مسجد این شهر خبر داد.

وی در پی حملات اسلام‌هراسانه به مساجد «نور» و «لینوود» در این کشور از همه مساجد در سراسر نیوزیلند خواست تا درهای خود را ببندند. 
 
پلیس نیوزیلند به‌ طور دقیق آمار کشته‌شدگان را تاکنون اعلام نکرده، اما از بازداشت چهار مظنون خبر داد. به گفته پلیس این کشور سه نفر از مهاجمان مرد و یکی از آنها زن هستند.

کشته شدن 40 نفر
 
از سوی دیگر، نخست‌وزیر نیوزیلند از کشته‌شدن 40 نفر در حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌ چرچ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی؛  جاسیندا آردرن در تازه‌ترین اظهاراتش حمله به دو مسجد را حمله تروریستی دانست و گفت: در این حمله ۴۰ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده و ۲۰ نفر در وضعیت بدی قرار دارند.
آمار نخست‌وزیر نیوزیلند از قربانیان حمله به دو مسجد / تعیین هویت یکی از مهاجمان
مسجد النور در شهر کرایست چرچ نیوزیلند

وی گفت که عامل حمله در لیست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت: به محض حمله، پلیس تمامی مساجد منطقه را بست. من از همگان می‌خواهم به توصیه‌های پلیس گوش دهند. من نمی‌توانم جزئیات اضافی در این باره بدهم و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. اسنادی داریم که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای حملات دیگر وجود داشته اما نمی‌توانیم اطلاعات دقیق‌تر بدهیم.

وی افزود: وضعیت تهدید امنیتی در کشور افزایش یافته است. ما باید همواره محتاط و مسئولیت‌پذیر باشیم. ما همواره آماده مقابله با چنین اقداماتی هستیم. ما به مردم تضمین می‌دهیم که توانایی و آمادگی لازم را برای مقابله با این حملات داریم. ما با استرالیا همکاری داریم و از این کشور به خاطر همکاری قدردانی می‌کنیم.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که یکی از مهاجمان حمله به مساجد در منطقه کرایست چرچ نیوزلند، شهروند استرالیا بوده است.
 
پلیس نیوزلند در توئیتر اعلام کرد: «یک تیرانداز حرفه‌ای در کرایست چرچ به مسجد حمله کرده و پلیس با تمام قوا سعی در مقابله با آن را دارد. اما خطر هنوز ادامه دارد. از ساکنان کرایست چرچ می‌خواهیم تا اطلاع ثانویه از رفت و آمد در کوچه و خیابان‌های این منطقه خودداری کنند و از خانه‌های خود خارج نشوند. تمام مدارس این منطقه نیز تا اطلاع ثانویه تعطیل است. از همکاری شما با پلیس متشکریم. تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی در مورد آخرین تحولات انجام خواهیم داد».
آمار نخست‌وزیر نیوزیلند از قربانیان حمله به دو مسجد / تعیین هویت یکی از مهاجمان
به گزارش رسانه‌های محلی نیوزلند، یک شاهد عینی به نام لن پنها اظهار داشت: «یک فرد سیاه پوش وارد مسجد النور شد و به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد. در مسجد ازدحام ایجاد شد و فرد مهاجم پیش از آمدن نگهبانان فرار کرد. وقتی برای کمک وارد مسجد شدم با اجساد نمازگزاران بر روی زمین مواجه شدم» . بر اساس گزارش دیگر صدای تیراندازی از مسجدی در محله لینوود نیز به گوش رسید.

در تصاویر منتشرشده در فیس‌بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آنها را نقش بر زمین می‌کند. پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.
 
انتهای پیام
captcha