کمبود متون نمایشی ایرانی ـ اسلامی؛ ضعف عمده ما در فضای تئاتر
کد خبر: 3798048
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲

کمبود متون نمایشی ایرانی ـ اسلامی؛ ضعف عمده ما در فضای تئاتر

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ضعفی که در فضای تئاتر و نمایش‌نامه‌های ما وجود دارد، کمبود متن‌های ایرانی ـ اسلامی است. البته گروه‌های نمایشی ما، گروه‌هایی قوی هستند و جوانان و نوجوانان در گروه‌های تئاتری، تمام فنون لازم را برای یک اجرای فاخر تئاتر دارند.

ضعف عمده ما در فضای تئاتری کمبود متون نمایشی ایرانی- اسلامی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، روز گذشته، 23 اسفندماه در نشست خبری اولین جشنواره «نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم» که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و پس از چهل سال از انقلاب نیازمند رجوع مجدد با زبان هنری و زیباشناسانه به ارزش‌های هستیم که هویت انقلاب اسلامی را تشکیل می‎دهد.
وی افزود: براساس بیانیه رهبری که خطاب اصلی ایشان جوانان و نه مسئولان است، باید با اعتماد به جوانان و امید به آینده به عنوان موتور محرک و انگیزه بخش را سرلوحه کار قرار دهیم. آینده‌ای در کنار عدالت، عزت، پیشرفت در روابط خارجی که در این پیشرفت فرهنگ در کنار اقتصاد نیز اهمیت دارد.
مروارید اظهار کرد: ضعفی که در فضای تئاتر و نمایش‌نامه‌های ما وجود دارد، کمبود متن‌های ایرانی ـ اسلامی است. البته گروه‌های نمایشی ما، گروه‌هایی قوی هستند و جوانان و نوجوانان ما در گروه‌های تئاتری، تمام فنون لازم را برای یک اجرای فاخر تئاتر دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین از جهت زیبایی‌شناسانه و فرم کار ضعفی نداشته و در کمال قوت هستیم و استان خراسان پس از تهران قطب تئاتر ایران بوده و بیشترین نمایش‌ها در این استان برگزار می‌شود. در کنار این قدرت هنری و ابداع فکری موجود در فضای استان، وجود متون ایرانی- اسلامی نمایش‌نامه‌ها هم به این بالندگی کمک خواهد کرد.
مروارید عنوان کرد: مقام معظم رهبری با نگاه آینده‌نگرانه، بیانیه گام دوم را خطاب به جوانان و نه خطاب به مسئولین، تبیین فرموده و در این بیانیه دعوت به گروه جوان انقلاب داشته‌اند و دعوت کردند که به جوانان اعتماد کنیم و امید به آینده را به عنوان یک موتور محرکه و انگیزه‌بخش در نظر بگیریم. چرا که اصل انقلاب اسلامی نیز بر اساس امید به آینده پدید آمد.
وی گفت: منظور از امید به آینده، آینده‌ای در کنار عدالت، استقلال، عزت در روابط خارجی و پیشرفت است که در این پیشرفت، فرهنگ در کنار اقتصاد نقش انکارناپذیر دارد. فرهنگی که توسط خود جوانان و مطالبات آنان و ارزش‌هایی که هویت جوانان را تشکیل می‌دهند، تعیین می‌شود.
مروارید با اشاره به این که این بیانیه شامل دو بخش است، بیان کرد: یک بخش این بیانیه در ابتدا توصیفی از وضعیتی است که در آن قرار داریم و جدا از این که نویسنده و نگارنده این بیانیه رهبری حکیم و جامع است، خود متن و مضمون این بیانیه دال بر اصالت و ابتکار است.
وی اضافه کرد: اگر متن بیانیه با توجه به نسبت‌های مفهومی که در آن وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد، یک متن مترقی، سرجمع خرد جمعی و نگاه نخبگانی و دغدغه‌های همه کسانی است که دل در گروی ایران اسلامی داشته و پیشرفت اقتصادی را در کنار تعالی فرهنگی جست‌وجو می‌کنند.
مروارید اظهار کرد: این متن با نگاهی فراساختار نوشته شده و بر ساختارهای موجود تکیه نمی‌کند؛، بلکه دعوتی عام است از جوانان به تحرک و فعالیت براساس ارزش‌ها و با توجه به نیروی سرشار فکری جوان و چه ساختارهای موجود به این فضا کمک کنند و چه نکنند، این یک جنبش عمومی نخبگانی است که از جوانان خواسته شده است.

بیانیه گام دوم یک مانیفست برای عملی خودجوش است
مروارید اضافه کرد: بیانیه گام دوم در حقیقت یک مانیفست و چشم‌انداز برای یک عمل خودجوش بدون اعمال سلایق خاص، بدون این که براساس یک دستورالعمل اجرایی و دولتی باشد، بلکه براساس عمل به مضامین است و ما اصالت را با فکر و مضمون می‌دانیم و این اصالت در این بیانیه وجود دارد، بر این اساس این جمع گرد هم آمدند تا در بخش برش‌های هنری و به طور مشخص نمایش‌نامه، بتوانند تحقق‌بخش مضامین فرهنگی عالی این بیانیه باشند.
وی در ادامه اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سیاستگذار فرهنگی در استان و از این جهت که با اصحاب فرهنگ و هنر در ارتباط است مفتخر است با همکاری موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، خانه هنرمندان، انجمن نمایش استان و کشور، جمع ناشران انقلاب و گروه سرمایه گذار، نگاه جمعی به جوانان و خرد جمعی را رشد دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: به این دلیل که تئاتر و نمایش زبان گویای یک جامعه است و اگر به تبارشناسی نمایش‌نامه مراجعه کنید، خواهید دید که نمایش‌نامه‌ها براساس یک گفت‌وگو در فضای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه پدید آمده‌اند.
مروارید ادامه داد: افلاطون و سقراط علاوه بر این که جزو پدران فلسفه بوده‌اند، از پدران نمایش‌نامه مضمونی و مفهومی نیز بوده‌اند. لذا گفت‌وگوهای سقراطی که بعدها تبدیل به سنت‌های نمایش‌نامه شد، بیان وضعیت حال یونان آن روز بود. یعنی زبان دیالوگ و ظهورات وجودی آن جامعه در قالب این بیان‌های نمایش‌نامه‌ای منعکس شد.
مدیر کل فرهنگ و اراشد اسلامی خراسان رضوی افزود: در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم و در یک زمان و مکان خاص و در عینیت خاص در حال تنفس هستیم و تجربه زیسته خاصی داریم، نمایش‌نامه‌ها باید بیان وضعیت وجودی ما باشد. به همین دلیل، نظام مفهومی که در این فراخوان تدارک دیده شده، وضعیت و نیازهای کنونی جامعه ایرانی- اسلامی را با توجه به بیانیه گام دوم منعکس می‌کند.
مروارید با بیان اینکه جشنواره بر اساس هفت مفهوم بنیادین شکل خواهد می گیرد، گفت: کتبی در این زمینه وجود دارد و این فضای هفت مفهومی را پوشش می‌دهد ضمن اینکه جشنواره به منظور اقتباس از آن کتب در هفت محور تعبیه و تدارک دیده شده است.

محورهای جشنواره نمایشنامه‌نویسی گام دوم
وی در تشریح هفت محور این جشنواره بیان کرد: محور اول «ادبیات پایداری و مقاومت»، دوم «تاریخ نهضت ایرانی- اسلامی»، سوم «خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و فرهنگ شهروندی»، چهارم «نظام سلطه و نهضت‌های آزادی‌بخش جهان»، پنجم «دستاوردهای انقلاب»، ششم «تاریخ اسلام» و محور هفتم «کودک و نوجوان» است. این هفت محور دارای یک نظام منسجم در بین خود است و یک نگاه جامع به وضعیت کنونی اجتماعی- فرهنگی ایران اسلامی دارد و در سه بخش نمایش‌نامه‌های صحنه‌ای، نمایش‌نامه‌های نوجوان و نمایش‌نامه‌های خیابانی برگزار خواهد شد.
مروارید ضمن ابراز امیدواری از اینکه نهضت متن‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی با این جشنواره ملی آغاز خواهد شد، افزود: البته ابتدای راه هستیم و نیازمند حضور اندیشمندان، پیشکسوتان تئاتر و سایر حوزه‌ها و مشارکت جمعی میان تمامی نهادها هستیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: نگاه هنری در تئاتر که از درون برخیزد و براساس نیاز درونی و اجتماعی و نه براساس یک تحمیل ، دستور یا یک سلیقه تبیین شود، یقینا تاثیرات هنری و فرهنگی، چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی را نیز خواهد داشت.
وی بیان کرد: البته ما در کنار این هفت مفهوم، نیازمند نگاه بین‌المللی نیز هستیم و اگر بخواهیم حق بیانیه گام دوم ادا شود، باید دو نامه دیگری که مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غرب نوشتند، مورد توجه قرار داده و این سه نامه را در کنار یکدیگر ببینیم و در جریان نمایش‌نامه، تئاتر و متن‌نویسی، به تاثیرات بین‌المللی فرهنگ ایرانی- اسلامی نیز توجه کنیم.
مروارید ادامه داد: با توجه به این که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و سالانه پذیرای 30 میلیون زائر است و تاثیرات بین‌المللی و منطقه‌ای دارد، رسانه هم در معرفی فرهنگ ایرانی- اسلامی خراسان به فضای فرهنگی و هنری استان کمک می‌کند، لذا باید به تاثیرات بین‌المللی نیز کمک کند که در این جشنوراه داشته باشیم.
وی با بیان این که به جهت زمان‌بندی جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد، گفت: امروز که آغاز و معرفی را داشتیم، شروع مرحله اول است که فراخوان اعلام می‌شود و هنرمندان فرصت دارند طرح تدوین‌شده اجمالی را تا 15 اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. سپس بر اساس نگاهی که هیات داوران، متشکل از صاحب‌نظران و پیشکسوتان این عرصه با نگاه به حضور جوانان، دارد و براساس ارزیابی و اعلام نتایج مرحله اول در تاریخ پنجم خردادماه، برگزیدگان می‌توانند تدوین نمایش‌نامه‌ها را آغاز کنند. آخرین مهلت ارسال متن نمایش‌نامه‌ها یکم مرداد 98، اختتامیه 22 مردادماه و همزمان با عید سعید غدیر و تقدیر از برگزیدگان صورت خواهد گرفت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: دو مرحله‌ای شدن جشنواره نیز به منظور آن است که مانند همه آثار فرهنگی و هنری، در مرحله اول نیازمند یک طرح اجمالی هستیم و نیز کسانی که قصد شرکت در جشنواره دارند، بتوانند بر اساس منابع معرفی شده در فراخوان، نگاه اقتباسی و بومی را در ذهن داشته باشند و از بین طرح‌های اجمالی واصل شده، برگزیدگان مجددا به شکل تفصیلی شروع به تدوین و نگارش نمایش‌نامه کنند.

نگاه زیباشناسانه به معارف دین از اهداف عمده جشنواره است
مروارید افزود: موفقیت این جشنواره ملی از یک طرف مرهون حضور رسانه‌‌ها و کمک به معرفی جشنواره و همراهی آن‌ها در طول جشنواره تا اختتامیه است و از طرفی مدیون حضور فعال بزرگورانی که مشارکت دارند تا جشنواره برآیند یک نگاه و خرد جمعی باشد و امید است استان خراسان با نگاه ملی و بین‌المللی در جوار بارگاه شریف ثامن‌الحجج بتواند نگاه زیبایی‌شناسانه به معارف دینی را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کند.

انتهای پیام

captcha