تابستان 97 همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشور
کد خبر: 3798138
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
اهم رویدادهای قرآنی تابستان سالی که گذشت/

تابستان 97 همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی فصل تابستان سالی که گذشت، شاهد برپایی رویدادها و اخبار مهم و متنوع قرآنی در سراسر کشور بودیم که این رویدادها شامل تصویب و اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف در کشور می‌شد.

نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشور

به گزارش ایکنا؛ طی فصل تابستان سال 1397 شاهد برنامه‌های متنوع و متعدد قرآنی از جمله مصوبه الحاق ۲ تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، پایان مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، تشریح موانع امور قرآنی از سوی رئیس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲، شرایط معافیت دارندگان مدارک تخصصی حفظ قرآن از حضور در آزمون دریافت مدرک تحصیلی، آغاز و پایان سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، برگزاری مرحله دوم سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در تهران و ... بودیم که طی گزارشی به اهم‌ این اخبار پرداخته می‌شود.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورمصوبه الحاق ۲ تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی
در تابستان سال 97، مصوبه «الحاق دو تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی» از سوی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.
متن کامل این مصوبه، که در جلسه ۸۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:
«تبصره ۲- تصمیم‌گیری در مورد اصلاح ترکیب اعضای شورای تخصصی با پیشنهاد شورای تخصصی و تصویب شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.
تبصره ۳- وزرای عضو شورای تخصصی، در صورت عدم امکان حضور در جلسات شورای تخصصی می‌توانند معاونان ذی‌ربط خود را با حق رأی برای شرکت در جلسه شورای تخصصی معرفی کنند».
۶۰۰نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشور میلیون تومان؛ سهم اتحادیه از اعتبارات سال۹۷
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، با بیان اینکه سهم اتحادیه از این اعتبار در مجموع، ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است، بیان کرد: حدود ۴۰ درصد از این مبلغ، سال ۹۵ محقق شد و مابقی که حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود، از اعتبار جدیدی که در حساب شوراست تأمین خواهد شد.
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به جلسه هفته گذشته این کمیته بیان کرد: با توجه به اعتبار مختصری که از بودجه سال ۹۷ به حساب شورای توسعه واریز شده، در این جلسه در خصوص نحوه هزینه‌کرد این اعتبارت و درصد اعتبار و سهم این کمیسیون‌ها، بحث و تصمیم‌گیری شد. البته در جزئیات گزارش برخی دستگاه‌ها اشکالاتی وجود داشت که در نهایت مورد تأیید قرار گرفته و نهایی شد و درصد اعتبار هر یک از دستگاه‌ها براساس قرارداد سال گذشته مشخص شد.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشوراختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء برپا شد
در تابستان سال 97، مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء (جلسه اشهار) با حضور جمعی از استادان و حافظان ممتاز استان تهران برگزار شد. طی این جلسه مطرح شد که تاکنون ۵۱ نفر از استادان، قاریان و حافظان موفق شدند که در دوره‌های تخصصی اقراء شرکت کنند و چهار نفر نیز در سیزدهمین دوره تخصصی موفقیت کسب کردند که در مجموع ۵۵ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور، این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشتند و اجازه‌نامه خود را در یکی از تلاوت‌ها دریافت کردند‌.
همچنین طی این جلسه نیز معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: دوره اقراء تاکنون در ۱۳ استان تهران، اردبیل، خوزستان، کرمان، بوشهر، قم، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، البرز، مازندران و گیلان برگزار شده است که امیدواریم این روند در سایر استان‌ها توسعه پیدا کند.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشوراتمام مأموریت کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع امسال
اعضای ۱۹ نفره کاروان قرآنی نور پس از انجام مأموریت قرآنی در سرزمین وحی و مراسم حج سال 97 به میهن اسلامی بازگشتند که طی آن مجتبی آهی‌نیا به نمایندگی از شورای عالی قرآن در فرودگاه امام خمینی(ره) از سرپرست کاروان قرآنی کشورمان استقبال کرد.
تشکیل جلسه ستاد شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۷
در این فصل همچنین، جلسه ستاد شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۷، با حضور سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مسئول کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ستاد اربعین، محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، سیدمحمد موجانی، مدیر روابط عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و دبیر کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ستاد اربعین، سعید رحمانی، نماینده قاریان اعزامی به موسم اربعین سال ۹۶ و رحیم قربانی، نماینده گروه‌های تواشیح اعزامی به اربعین ۹۶ در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.
بحث، بررسی و تبادل نظر پیرامون ظرفیت‌های قرآنی احصاء شده اربعین در سال‌های گذشته، شرایط محیطی متفاوت سفر اربعین و لزوم داشتن روحیه صبر و بردباری زائرین در این سفر که رنج و مصائب متحمل شده از سوی اهل‌بیت(ع) را در زیارت اربعین تداعی می‌کند و ... از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.
ابلاغ هفت تکلیف قرآنی به دستگاه‌ها
در تابستان سال 97 همچنین، از ابلاغ هفت تکلیف قرآنی به تمامی دستگاه‌ها خبر داده شد. محمد انجم شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، طی گفت‌وگویی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح ملی حفظ قرآن کریم از پیش‌بینی حضور بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌های آنها در این طرح خبر داد و گفت: در دستورالعمل اجرایی این طرح علاوه بر زمان بندی آزمون‌ها و دیگر جزئیات، هفت تکلیف قرآنی تمامی دستگاه‌های کشور ابلاغ شده است.
تعویق مسابقات قرآن اتباع خارجی و مهاجرین
در این فصل همچنین، از به تعویق افتادن زمان برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن اتباع خارجی مقیم ایران و مهاجرین افغانستانی خبر داده شد. این مسابقات که قرار بود طی روزهای ۱۵ تا ۲۰ شهریورماه و به میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شود، به دلیل تأمین نشدن هزینه برگزاری به تعویق افتاد. بر اساس گفته‌های مدیرعامل دارالقرآن محمدامین(ص) برگزاری این مسابقات به بعد از ایام محرم موکول شد.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورمراسم ظهر دلنشین «علی سیاح گرجی»
در روز سه‌شنبه، ششم شهریورماه؛ مراسم ظهر دلنشین «علی سیاح‌گرجی»، پیشکسوت قرآنی، مدرس و قاری بین‌المللی و رتبه‌ اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، استادان قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.
آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه برپا شد
در روزهای پایانی هفته دوم شهریورماه نیز مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح آموزشی - تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم (اُسوه) و افتتاحیه اولین دوره ویژه حافظان کل قرآن کریم در حسینیه امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در این بخش از ۱۸ قاری و حافظ حاضر در این طرح تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه طرح اسوه می‌تواند به الگوی تمام طرح‌های قرآنی تبدیل شود، گفت: اگر برخی پیش‌شرط‌ها رعایت شود، این امر محقق خواهد شد. همچنین مدیر طرح اسوه در مراسم اختتامیه نهمین دوره این طرح، ضمن برشمردن توفیقات این طرح از هشتمین دوره تاکنون، گفت: درخواست من از مسئولان این است که سرمایه‌گذاری روی نوجوانان نخبه قرآنی را جدی بگیرند.
پایان مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن
مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن، ۳۰ مردادماه در شهر قم و در رشته‌های مختلف به کار خود پایان داد تا حاضران در این دوره از مسابقات پس از ۱۱ روز رقابت استودیویی به کار خود در این مرحله پایان دهند. این مسابقات که با تغییرات متعددی همراه بوده است، از روز شنبه، ۲۰ مردادماه آغاز شد. رقابت‌های مقدماتی رشته‌های قرائت و حفظ روز ۲۷ مردادماه به پایان رسید و روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ مردادماه نیز شرکت‌کنندگان رشته‌های دعاخوانی، اذان و تواشیح رقابت خود را برگزار کردند. چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن برخلاف سال گذشته که در سه مرحله، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی و در یک شهر به صورت متمرکز برگزار می‌شد، امسال در دو مرحله مقدماتی و فینال و در دو شهر مجزا برگزار می‌شود.
شرایط معافیت دارندگان مدارک تخصصی حفظ قرآن از حضور در آزمون دریافت مدرک تحصیلی
در آخرین هفته مردادماه سال 97 نیز اعلام شد که دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن طبق شرایط و ضوابط مشخص از شرکت در آزمون مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد معاف هستند.
برگزاری مرحله دوم سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در تهران
در همین هفته، از سوی دبيرخانه ارزيابی و اعطای مدرك تخصصی به حافظان قرآن كريم سازمان دارالقرآن الکریم، زمان و مکان مرحله دوم(شفاهی) سیزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم اعلام شد. یادآور می‌شود، این مرحله از مسابقات در استان تهران طی روزهای سوم تا هفتم شهریورماه سال جاری(سوم تا ششم شهریور ویژه بانوان و روز هفتم شهریورماه ویژه آقایان) در محل سازمان دارالقرآن الکریم انجام ‌شد.
تشریح موانع امور قرآنی
در هفته سوم مردادماه سال 97 نامه‌ای از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، به محضر مقام معظم رهبری ارسال شد که در آن به بیان موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌های قرآنی پرداخته شده بود. در این نامه‌ به موضوع موازی‌کاری‌هایی که سال‌هاست جامعه قرآنی درگیر آن است به منزله یکی از موانع پیش‌برد فعالیت‌های قرآنی اشاره شده بود.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورتحریریه ایکنا؛ میزبان ویژه‌برنامه روز خبرنگار شبکه قرآن سیما
همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار یعنی روز 17 مردادماه، ویژه‌برنامه تجلیل از خبرنگاران قرآنی از سوی شبکه قرآن و معارف سیما در محل تحریریه ایکنا اجرا و به صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن پخش شد.
این برنامه‌ با تلاوت قرآن کریم از سوی محمد خرمی، قاری قرآن و مجری برنامه خبری «انعکاس»، آغاز شد. گفت‌وگو با سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا و معرفی اجمالی نحوه ارسال خبر بر روی خروجی سایت و پردازش سوژه‌های خبری توسط خبرنگاران از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
پایان مسابقات قرآن استان تهران
مراسم اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قران استان تهران عصر روز چهارشنبه، دهم مردادماه به منظور تجلیل از برگزیدگان رشته های مختلف، برگزار شد. در این مراسم که با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، از ۴۹ برگزیده در دو بخش بانوان و آقایان تجلیل شد. رئیس سازمان اوقاف در این مراسم گفت: طی چهل سال گذشته قرآن کریم انقلاب اسلامی را از حوادث متعددی نجات داده است.
اعلام نتایج ساماندهی داوران مسابقات قرآن
در این روز همچنین نتایج طرح «ساماندهی و ارتقای داوران مسابقات قرآن» اعلام شد.این نتایج که قرار بود روز ۳۱ تیرماه اعلام شود با ۱۰ روز تأخیر منتشر شد. در متن خبر منتشر شده علاوه بر انتشار اسامی پذیرفته‌شدگان، موارد دیگری برای توجه به آنها ذکر شده بود.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورآغاز و پایان سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان
در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور تعداد ۷۸۰ شرکت‌کننده دانش‌آموز پسر با همراهی ۹۰ نفر مربی و سرپرست طی بازه زمانی اول تا چهارم مردادماه در مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر حضور داشتند که دانش‌آموزان در شش رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزای ۱۰، ۲۰ و همچنین حفظ عمومی و اذان و مداحی باهم به رقابت پرداختند.
همچنین این دوره از مسابقات در بخش دانش‌آموزان دختر نیز از ششم تا نهم مردادماه در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل و اجزا با رقابت ۶۷۵ دانش‌آموز دختر برتر از همه استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
نخستین دوره آموزشی طرح دانشجو متدبر قرآن
نخستین دوره آموزشی طرح دانشجو متدبر قرآن کریم به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از روز دوشنبه یکم مردادماه کار خود را آغاز کرد و به مدت سه روز برگزار شد. در این طرح روش‌های تدبر در قرآن و فهم بهتر سوره‌ها آموزش داده شد. تعداد افراد شرکت‌کننده در این طرح حدوداً ۵۰ نفر بود که با یک تقسیم‌بندی، نیمی از آن‌ها در کلاس درس یک استاد نشستند و نیمی دیگر در کلاس استادی دیگر.
ابراز نگرانی اعضای جامعه قرآنی در نامه‌ای به معاون صدا
طی آخرین هفته تیرماه سال 97، نامه جمعی از اعضای جامعه قرآنی از میان استادان، قاریان و حافظان کشور مبنی بر نگرانی این افراد از تغییر مدیریت در شبکه رادیویی قرآن منتشر شد. در بخشی از این نامه آمده بود که «جامعه قرآنی کشور که مراتب خرسندی و رضایت خود را قبلاً از انتصاب قاری محبوب، استاد و داور بین‌المللی، جناب آقای احمد ابوالقاسمی به عنوان مدیر رادیو قرآن اعلام و ابراز کرده بود، این روزها نگران حذف این چهره متخصص و دوست‌داشتنی از مجموعه تصمیم‌گیری رسانه‌ای مهم، که در حقیقت حلقوم جامعه قرآنی کشور محسوب می‌شود، است.
فلذا از شما انتظار می‌رود، ضمن پاسخگویی به تماس‌های مکرر استادان قرآن کریم با جنابعالی(که از یک ماه و نیم پیش تاکنون بی‌پاسخ مانده است)، نسبت به تکریم و حفظ ایشان، موجبات صیانت از جایگاه والای تلاوت قرآن کریم، تقویت امید و به هدف رساندن آرمان‌های جامعه قرآنی کشور را فراهم آورید».
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورتجلیل از خدمات رئیس سابق سازمان قرآنی دانشگاهیان
مراسم تجلیل از خدمات و مدیریت حمید صابرفرزام روز یکشنبه، ۲۴ تیرماه، در محل خبرگزاری قرآن(ایکنا) برگزار شد. در این مراسم که با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از پیشکسوتان، مدیران و فعالان قرآنی برگزار ‌شد؛ از خدمات قرآنی چهارساله حمید صابرفرزام، رئیس پیشین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، تجلیل ‌شد. همچنین، صابرفرزام در دوره مدیریت خود بیش از ده‌ها عنوان برترین سازمان خلاق و رسانه تخصصی حوزه قرآن و معارفی را از آن جهاد دانشگاهی کرد.
انتخاب نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی
به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی(عج) تهران، فینال فینالیست‌های نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان «فجر تلاوت» عصر روز جمعه، ۱۵ تیر‌ماه در محل حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) تهران برگزار شد که با تجمیع آرای عمومی حضار در مراسم و هیئت ناظران، حسین شالچی به عنوان نفر برتر از سوی حضار در مراسم انتخاب شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها
همچنین در روز چهارشنبه، ۲۰ تیرماه سال 97 نیز نشست هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها با حضور حدود ۲۵ نفر از مدیران استان‌ها به جز استان‌های هرمزگان، کردستان، زنجان، سمنان و اصفهان و ایلام به دلیل مشکلات پیش آمده در سازمان دارالقرآن‌الکریم تشکیل شد. مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بر پیگیری مطالبات و درخواست‌ها در چارچوب قانون با ضمانت اجرایی همدلی و اتحاد تأکید کردند.
معرفی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان
در دومین هفته از تیرماه سال 97، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرمسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن منصوب شد. براساس حکم حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی «سیدمحمدجواد شوشتری» به عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری قرآن معرفی شد. بلافاصله بعد از این انتصاب فعالان و مدیران قرآنی کشورمان در پیام‌های جداگانه‌ای این انتصاب را به مدیرعامل جدید ایکنا تبریک گفتند که از جمله می‌توان به پیام های تبریک معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و نیز مدیر شبکه رادیویی قرآن اشاره کرد.
درگذشت مؤسس دارتحفیظ القرآن الکریم
روز یکشنبه ۱۰ تیرماه سال 97 «غفور آقازاده سلطانی» موسس دارتحفیظ القرآن الکریم و از پیشکسوتان قرآنی کشورمان دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۳۰۹ در شهر تبریز بود که پس از مهاجرت به تهران جلسات قرآن را در مسجد امام حسین(ع) تهران راه‌اندازی کرد. پیکر این فعال قرآنی کشورمان روز دوشنبه ۱۱ تیرماه و با حضور جمعی از استادان قرآنی کشورمان تشییع و در بهشت زهرای تهران آرام گرفت.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورآیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲
در هفته اول تیرماه نیز مراسم رونمایی و آغاز طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های قرآنی کشور برگزار شد. موضوعاتی چون اینکه با اجرای این طرح در سال ۱۳۹۷، سی ‌و هفت سوره جزء سی‌ام قرآن مد نظر است و در سه گام تابستان از سوره ناس تا زلزال، پاییز امسال از سوره مبارکه طارق تا بینه و در زمستان ۹۷ نیز سوره نبأ تا بروج، از آخر جزء سی‌ام به سمت آغاز این جزء حرکت کند، در نظر گرفتن عدد ۲۰۰ هزار نفری برای این طرح از سوی سازمان دارالقرآن بسته به تأمین اعتبار لازم، برپایی این طرح با چهار آیتم از سوی رادیو قران از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از شنبه تا چهارشنبه چون آموزش حفظ قرآن، ترجمه آیات آموزش داده شده، استفاده از قصه‌های قرآنی و همچنین پخش نمایش‌های مرتبط با آن آیات و حضور بیش از ۹ شبکه تلویزیونی دیگر علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح و ... از جمله موضوعاتی بود که طی این جلسه بیان شد.
دستاوردهای بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تبیین شد
طی این هفته همچنین، نشست خبری تبیین دستاوردهای بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. تلاش برای برگزاری همایش خادمان قرآن تا پایان تابستان امسال، پوشش ناقص نمایشگاه از سوی رسانه‌ ملی و احصا نشدن هزینه‌های کلی نمایشگاه تاکنون، تقویت حضور طیف علمی، حوزوی و دانشگاهی و نیز تقویت سطح جنبه‌های علمی و هنری نمایشگاه، راه‌اندازی سایت نمایشگاه و باشگاه مجازی مخاطبان، ورود به عرصه‌های جدید و ایجاد گفتمان تخصصی میان نخبگان پژوهش قرآنی، برپایی ۲۴ نشست تخصصی دانشگاهی در سطح بالا و در موضوعات سنتی و جدید با رویکردهای روزآمد و شأن دادن فعالیت‌ها و قابلیت‌های قرآنی به مخاطبان خارجی و... از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.
تغییر در شیوه اجرای مسابقات سراسری قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی که در هفته آخر خردادماه سال 97 ایراد کرد، با اشاره به طراحی مدل جدید برگزاری مسابقات قرآن و اجرای آزمایشی آن در قالب یک برنامه تلویزیونی، گفت: پس از اجرای آزمایشی از استادان و مخاطبان و کارشناسانی درخواست شد تا در مورد نقاط قوت و ضعفی که در مورد این مدل از برگزاری مسابقات وجود دارد، به اعمال نظر بپردازند.
وی افزود: نظرات تجمیع شد و در کمیته فنی ستاد مسابقات و شورای معین در جلسات بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسات خط به خط سناریویی که برای این مسابقات وجود داشت، مطالعه کردیم تا به موارد اتفاق نظر برسیم.
حسینی با بیان اینکه کلیات این روش مورد تصویب و تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: بر همین اساس در بحث داوری تغییرات با افزایش تعداد داوران و طراحی سامانه اعتراضات رقم خورده است. همچنین نوع مراحلی که برای مسابقات در نظر گرفته شده از دیگر تغییراتی است که تأیید شده است.
نوروز///تابستانی همراه با رویدادهای متنوع قرآنی/ اجرای مصوبات، مسابقات و طرح‌های فراوان در سراسر کشورپخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از ۳۰ خرداد
پخش مسابقه تلویزیونی «اسرا» از چهارشنبه، ۳۰ خردادماه به ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اختصاص یافت و به مدت یک ماه نیز ادامه داشت.
این برنامه تلویزیونی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
یادآور می‌شود ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی و طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد.
انتهای پیام

captcha