بهره‌مندی یک‌هزار و ۴۱۳ بروجنی از فعالیت‌های قرآنی سال ۹۷
کد خبر: 3798186
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

بهره‌مندی یک‌هزار و ۴۱۳ بروجنی از فعالیت‌های قرآنی سال ۹۷

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی انجام‌شده در سال ۹۷ را تشریح کرد و گفت: یک‌هزار و ۴۱۳ نفر در شهرستان بروجن از فعالیت‌های قرآنی بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابوالفضل صالحی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با تشریح فعالیت‌های قرآنی این اداره در سال جاری به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی «استعدادهای قرآنی» ویژه نوجوانان پسر ۹ تا ۱۷ سال با حضور ۱۲ نفر از برترین‌ها اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌ تربیت ‌معلم حفظ قرآن کریم، دوره عمومی، برگزاری مراسم‌ و نشست‌ها و محافل قرآنی با همکاری مؤسسه‌ها و خانه‌های قرآن شهری و روستایی در شهرستان بروجن مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی و موفق این اداره بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ یک دوره تربیت نیروی متخصص آموزش حفظ قرآن کریم در زمینه مربی حفظ در شهرستان برگزار شد، افزود: برگزاری آزمون ورودی دوره‌ تخصصی تربیت‌معلم حفظ قرآن کریم با حضور ۸۰ نفر از حافظان ۵ جزء به بالا قرآن کریم شهرستان بروجن، که ۲۶ نفر آن‌ها حائز شرکت و دریافت گواهی پایان دوره در این دوره شدند از دیگر فعالیت‌های واحد قرآنی این اداره در سال ۹۷ است.

حجت‌الاسلام صالحی در ادامه برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی ویژه نوجوانان پسر ۹ تا ۱۷ سال با حضور نوجوانان دارای استعداد قرائت قرآن کریم و با حضور مهدی خدیوی، استاد و  قاری کشوری، روزهای پنج‌شنبه هر هفته را یکی دیگر از این فعالیت‌ها موفق در شهرستان بروجن برشمرد.

حجت‌الاسلام صالحی همچنین با اشاره به اهمیت فراگیری قرآن و ضرورت آموزش آن و نبود اعتبارات کافی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: در سال ۹۷ با استفاده از ظرفیت مؤسسه‌ها و خانه‌های قرآنی در شهرها و روستای این شهرستان، بیش از یک‌هزار و ۴۱۳ نفر در طرح‌های عمومی، همچون روخوانی و روان‌خوانی و صحت قرائت نماز، دوره‌های مختلف عمومی و تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم و جلسات حلقه‌های تفسیری و غیره شرکت کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن گفت: سال گذشته نیز طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» هم‌زمان با سراسر کشور در ایام اعتکاف ۶۶۸ نفر از بانوان و آقایان در ۱۰ مسجد شهری و روستایی برگزار شد که معتکفان در مسابقه با قرآن در زلال اعتکاف در موضوعات ترجمه و مفاهیم سوره لقمان، ترجمه و مفاهیم نامه ۳۱ حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) و دعای مکارم اخلاق در این شهرستان شرکت کردند که به ‌قید قرعه به برترین‌ها جوایزی اهدا شد.

وی ادامه داد: برگزاری یک دوره سبک زندگی قرآنی در بلداجی با حضور ۵۰ نفر از مدیران و مربیان و فعالان قرآنی، برگزاری کرسی‌های تلاوت، اردوهای آموزشی تفریحی، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شش‌ماهه ابتدای سال ۹۷  بوده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن آموزش قرائت سطح ۲ تا ۴ توسط استاد سپندار، ویژه بانوان را یکی دیگر از برنامه‌های موفق و مورد استقبال از نیمه نخست سال ۹۷ دانست و افزود: این دوره آموزشی با هدف قرائت قرآن کریم به‌صورت فصیح با رعایت لهجه عربی و نکات تجویدی پایه، قرائت ترتیل و صوت برگزار شد.

حجت‌الاسلام صالحی برگزاری دو محفل شاخص جزء خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان در شهر بروجن ویژه بانوان در مسجد فاطمیه و ویژه عموم در مسجد مدنی، برگزاری بیش از ۱۰ محفل جزء خوانی قرآنی در مراکز قرانی در شهرها و روستاهای این شهرستان، برگزاری پنج محفل انس با قرآن در ماه رمضان، عید غدیر و دهه‌ فجر، برگزاری برنامه «پای سخن خدا» توسط مفسرین اعزامی و استاد آموزش قرآن، از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در سال جاری بوده است.

وی ادامه داد: توزیع بیش از ۱۲۰ جلد قرآن کریم در مراکز قرآنی روستایی و ۱۰۰ جلد در مدارس صدرا، تشکیل جلسات دائمی تفسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه توسط مؤسسه نورالثقلین و مؤسسه فاطمه الزهرا(س) در شهر بروجن و خانه قرآن کوثر و سیدالشهدا در شهر بلداجی و مؤسسه ابلغ الموعظه در گندمان، آموزش قرآن تخصصی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در خانه قرآن آل رسول شهر سفیددشت و خانه قرآن غنچه‌های بهشتی در روستای سیبک، از دیگر فعالیت‌های مهم قرآنی امسال بود.

حجت‌الاسلام صالحی بیان کرد: ۱۰۰ جلد دفترچه اطلاع‌رسانی از فعالیت‌ها و کلاس‌های مختلف آموزش قرائت، تفسیر و غیره در موسسه‌های قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستای تحت نظارت این اداره به‌منظور اطلاع عموم مردم و نهادها چاپ و توزیع شد.

مسئولان به اعتبارات قرآنی نگاه ویژه داشته باشند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن سهم اعتبارات قرآنی در کشور را بسیار ناچیز و اندک دانست و افزود: بیشتر فعالیت‌های انجام شده در حوزه قرآنی از سوی فعالان، خیران و خود قرآن‌آموزان انجام می‌شود و اگر حمایت‌های این بخش‌ها نبود آمارِ فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی بسیار کمتر از زمان حال بود که انتظار می‌رود مسئولان به اعتبارات قرآنی نگاه ویژه داشته باشند تا هر روز بیشتر از روز‌های قبل شاهد رشد و شکوفایی این فعالیت‌ها باشیم و اگر این فعالیت‌ها رشد کنند شاهد برطرف شدن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز خواهیم بود.

حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: بازرسی و سرکشی از مراکز قرآنی، همکاری فعالیت‌های قرآنی با دیگر نهاد و ادارات شهرستان، برگزاری همایش مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن در شهرستان، به‌روزرسانی تغییرات مؤسسات و خانه‌های قرآن، برگزاری آزمون‌های کتبی اعطای مدرک تخصصی به حفاظ و برگزاری دوره‌های مختلف ویژه استعدادهای درخشان قرآنی از دیگر فعالت‌های مهم قرآنی این اداره در سال ۹۷ به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به رشد تقریباً ۲۰ درصدی فعالیت‌های قرآنی شهرستان در سال جاری، اجرای فعالیت قرآنی بیشتر را‌ منوط به تخصیص اعتبار قرآنی و حمایت اداره‌کل تبلیغات اسلامی و خیرین قرآنی استان عنوان کرد و گفت: برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده در سال ۹۸ را به‌شرط تامین اعتبار، شامل حمایت از مراکز قرآنی، برگزاری دوره‌های آموزش قرائت و حفظ و مفاهیم قرآن، دوره‌های آموزش تثبیت قرآن برای حافظان، برگزاری کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان برجسته شهرستانی و کشوری در شهرها و روستا جهت شکوفایی جوانان و نوجوانان و ترغیب آنان به آموزش قرائت قرآن و برگزاری دورهای آموزش استعدادهای قرآنی برای بانوان و آقایان ۹ تا ۱۸ سال که دارای استعداد و هوش موسیقایی قرائت قرآن هستند ازجمله فعالیت‌ها این اداره دانست.

وی گفت:۲۹ مرکز قرآنی شامل مؤسسه‌های قرآنی، خانه‌های قرآنی شهری و خانه‌های قرآن در روستاها، در انجام فعالیت‌های قرآنی با اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان همکاری دارند که تلاش شبانه‌روزی مدیران و مؤسسان این مراکز قرانی قابل‌ تقدیر و تشکر است.

انتهای پیام

captcha