التزام عملی به نماز بهترین شیوه تبلیغ است
کد خبر: 3798228
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

التزام عملی به نماز بهترین شیوه تبلیغ است

گروه معارف ــ امام جمعه زاهدان با بیان اینکه التزام عملی به نماز، بهترین شیوه تبلیغ آن است، گفت: روانشناسان می‌گویند فرزندان ما، آنچنان که هستیم تربیت می‌شوند، نه آن‌طور که می‌خواهیم؛ فرزند ما به رفتار ما نگاه می‌کند و یاد می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، امام جمعه زاهدان امروز، 25 اسفندماه در چهارمین اجلاس استانی نماز با محوریت شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز، گفت: دعوت به نماز مقوله‌ای است که نیاز به مطالعه دارد؛ تجربه نشان داده است که به‌کار بردن اجبار هیچگاه نمی‌تواند افراد، به‌خصوص کودکان و نوجوانان را نمازخوان کند.
امام جمعه زاهدان بیان کرد: باید مراقب بود که روش تبلیغی ما برای ترویج نماز، از افراط و تفریط به‌دور باشد، در غیراین‌صورت، حتی ممکن است اثر عکس داشته باشد، بطوری که نه تنها فرد نمازخوان نشود، بلکه خدایی نکرده احساس نفرت پیدا کند.
وی افزود: ما در قدم اول باید سعی کنیم نماز را به افراد بشناسانیم؛ اهمیت و ارزش نماز، آثار و کارکردهای آن در زندگی فردی و اجتماعی به‌درستی تبیین شود، در این‌صورت نیازی نیست به فرد بگوییم «نماز بخوان»، او خودش به شما سفارش می‌کند که برای نماز، بیدارش کنید.
محامی اظهار کرد: فرد اگر حقیقت نماز را درک کند و لذت نماز را بچشد، لذت سخن گفتن و راز و نیاز با معبود را احساس کند، خودش به سمت نماز می‌رود؛ مشکل اینجاست که ما قبل از معرفی یک عمل و بیان آثار مثبت فردی و اجتماعی آن، به سراغ امر و نهی می‌رویم.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که ما خودمان نیز باید مشتاق نماز باشیم، نه اینکه تنها از سر تکلیف انجام دهیم، مثل اینکه بار سنگینی را از دوش برداریم. رسول اکرم (ص) با اشتیاق تمام در انتظار وقت نماز بودند، بطوری که وقتی زمان نماز فرا می‌رسید، به مؤذن خود می‌فرمودند «اَرِحنی یا بلال» ای بلال (با اذان گفتن) خوشحالم کن.
نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: گاهی اوقات ما خودمان هم اهمیت و شیرینی نماز را درک نکرده‌ایم، می‌خواهیم زودتر نماز بخوانیم تا خلاص شویم، در این‌صورت نمی‌توانیم مبلغ خوبی برای نماز باشیم.
وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه هر چه فرد جوان‌تر باشد، مثلا در دوره کودکی و نوجوانی، اثر تبلیغ ما بیشتر خواهد بود. چون فطرت انسان پاک‌تر است و در وجودش ماندگارتر خواهد شد.
محامی اظهار کرد: عامل دیگری که می‌تواند در دعوت به نماز مؤثر باشد، التزام عملی است؛ نیازی نیست فقط حرف بزنیم، بلکه باید عمل کرد. هر کسی اگر مقید به نماز اول وقت و نماز جماعت باشد، اطرافیان هم از او یاد می‌گیرند؛ روانشناسان می‌گویند فرزندان ما، آنچنان که هستیم تربیت می‌شوند، نه آن‌طور که می‌خواهیم. فرزند ما به رفتار ما نگاه می‌کند و یاد می‌گیرد.
امام جمعه زاهدان افزود: در روایات داریم که روز قیامت، نماز مانند یک انسان مجسم می‌شود، کسی که به نماز خدمت کرده باشد را شفاعت می‌کند، اما خطاب به کسی که تارک الصلاة بوده، می‌گوید ضایع‌ام کردی، خدا تو را ضایع کند.

انتهای پیام

captcha