پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاه آزاد مقوّم برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌شوند
کد خبر: 3798235
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
محمدمهدی طهرانچی:

پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاه آزاد مقوّم برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌شوند

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظریه‌پردازی یکی از ارکان اصلی تحول در دانشگاه آزاد است، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در این فرایند قرار می‌گیرند و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در حوزه علوم انسانی مقوم این حرکت خواهند بود.

به گزارش ایکنا؛ از جمله اهداف اصلی از راه‌اندازی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی‌ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی و مساعدت موثر به بسط آزاداندیشی و شکل‌گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در کشور است. در این مسیر می‌طلبد دانشگاه‌ها حمایت ویژه‌ای از مباحثات روشمند و قابل داوری و تبدیل شدن آن‌ها به تجربه داشته باشند.

این حمایت به علاوه زمینه‌سازی ویژه برای نهضت تولید و عرضه نظریه اسلامی در علوم انسانی، علمی کردن مجادلات و تخصصی کردن گفتگو‌های فرهنگی و ایجاد فرصت رسمی، علمی و قانونی برای عرضه ایده‌ها، نقد و کالبدشکافی آنها، نهادینه سازی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق گفتگو و قانون اساسی، کاستن از تنش‌ها و بحران‌های فرهنگی و مهار غوغاسالاری، عوام‌زدگی و عوام فریبی در مباحث فرهنگی و دینی در سطح دانشگاه و تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارائه نظریات پژوهشی و تولید از جمله اهداف برگزاری این کرسی‌ها در هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره مطرح شده است.

در هفته‌ای که گذشت دانشگاه آزاد اسلامی میزبان برگزاری سومین کنگره این کرسی‌ها بود که با حضور اعضای هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در واحد تهران مرکزی این دانشگاه برگزار شد. محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره نحوه حمایت دانشگاه آزاد از برپایی کرسی‌های نظریه پردازی در این دانشگاه، اظهار کرد: اساسا بحثی که وجود دارد این است که دانشگاه آزاد یک تغییر رویکرد اساسی درباره برگزاری این کرسی‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما کرسی‌های نظریه پردازی را یک مسئله شایدی در دانشگاه آزاد نمی‌دانیم. دانشگاه آزاد با تحولی که داشته و نگاه ویژه‌ای که به علوم انسانی دارد، تعالی علوم انسانی و بومی سازی آن را ملاک قرار داده است. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه در عرصه نظریه پردازی ورود جدی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در واقع نظریه پردازی یکی از ارکان اصلی تحول در دانشگاه آزاد است. به همین دلیل است که بعد از مطرح کردن روند این تحولات با دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، ایشان به پیشنهاد دانشگاه مسئولیت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد را عهده‌دار شده‌اند.

طهرانچی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش دانشجویان در روند برپایی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه آزاد به چه نحوی تعریف می‌شود، گفت: برنامه ما در آینده نزدیک این خواهد بود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌بایست حتما در این فرایند قرار بگیرند. بر این اساس پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در حوزه علوم انسانی باید مقوم این حرکت باشند و نظریه و ایده نویی در علوم انسانی ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha