نجات شیعه از انحراف؛ رسالت اصلی امام جواد(ع)
کد خبر: 3798251
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

نجات شیعه از انحراف؛ رسالت اصلی امام جواد(ع)

گروه معارف ــ یک استاد دانشگاه با بیان اینکه امام جواد(ع) بابرکت‌ترین فرزند از فرزندان ائمه(ع) بودند، بیان کرد: با تولد امام جواد(ع) شیعه از مسیر انحراف به سمت واقفیه و یا هر مذهب انحرافی دیگری نجات یافت.

امام جواد(ع)؛ فرزند با برکت ائمه اطهارحجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی، استاد دانشگاه و معاون فرهنگی اسبق اداره تبلیغات اسلامی استان همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: امام محمدتقی(ع) فرزند امام علی‌‌بن موسی‌الرضا(ع) در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد.
وی با بیان اینکه مادر گرامی امام جواد(ع)، سبیکه یا خیزران است، افزود: القاب ایشان تقی، جواد، رضی و متقی است، آن حضرت در سن 8 سالگی به مقام امامت رسید و به مدت 17 سال این مسئولیت خطیر را برعهده داشت، امام جواد جوان‌ترین امامی است که در سن 25 سالگی مظلومانه به دستور معتصم عباسی بوسیله همسرش ام‌الفضل دختر مأمون عباسی به شهادت رسید.
کیانی ادامه داد: امام جواد با برکت‌ترین فرزند از فرزندان ائمه بودند چنانچه از ابو‌یحیی صنعانی منقول است که «در محضر امام رضا(ع) بودم ناگهان فرزند خردسال ایشان ابوجعفر امام جواد(ع) را آوردند، امام هشتم فرمودند این مولودی است که برای شیعیان با برکت‌تر از او زاده نشده است».
این فعال فرهنگی ابراز کرد: این تعبیر از زبان مبارک امام رضا(ع) بقدری تکرار شده که این موضوع در میان شیعیان معروف شده است، شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود و منظور از این حدیث آن است که امام جواد از همه امامان قبلی برای شیعیان با برکت‌تر بوده در صورتی که منظور این نیست.
وی گفت: در زمان شهادت امام کاظم(ع) وکلای معروف امام از قبیل علی ابن ابی حمزه بطائنی، عثمان ابن عیسی رواسی، زیاد ابن مروان قندی و... به دلیل سوء استفاده از اموال شرعی که در دستشان بود به ناچار امامت امام رضا(ع) را انکار کرده و مدعی شدند که امام کاظم (ع) از دنیا نرفته و او مهدی موعود است.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در ادامه این جریان، عده‌ای نیز از مردم عوام به آنها گرویده و فرقه واقفیه را به وجود آوردند ومذهب شیعه هفت امامی به نام واقفیه (یعنی در امامت امام کاظم(ع) توقف کردند)شکل گرفت.

بازگشت از واقفیه به تشیع ‌
کیانی بیان کرد: امام رضا(ع) که پس از شهادت پدر به امامت رسید، از وکلای امام کاظم(ع) اموال و وجوهات شرعی را مطالبه کرد اما آنها شهادت امام کاظم را انکار کرده و به همین بهانه ساختگی، از دستور امام رضا (ع) سرباز زدند.
وی اظهار کرد: چنانچه از «احمدبن حماد» روایت است «یکی از کارگزاران امام(ع) عثما‌ن‌بن عیسی در مصر اموال بسیاری در نزد خود داشت در این میان ابوالحسن الرضا(ع) درباره این اموال به او پیغام فرستاد، وی در پاسخ نوشت پدر تو نمرده است، و او زنده و پاینده است و هرکس بگوید مرده است او یاوه گفته است».
این فعال سیاسی بیان کرد: نکته دوم آنکه امام رضا(ع) تا مدت زمان بسیاری صاحب فرزند نشد، لذا سران واقفیه همین را متمسک قرار داده و در پاسخ عده‌ایی از شیعیان که می‌گفتند طبق حدیث سفیه از پیامبر(ص) که فرموده امامان بعد من دوازده نفر هستند و یک به یک از آنها نام برده، می‌گفتند اگر حرف شما درست است چرا علی‌بن موسی(ع) صاحب فرزند نشده تا امام بعد او باشد.
کیانی گفت: چنانچه «حسین ابن قیاما» از سران وافقیه در این زمینه نام‌های به امام رضا(ع) نوشت که مضمون آن چنین بود «چگونه مدعی امامت هستی در حالی که فرزندی نداری»؟ امام در پاسخ چنین نوشتند: «از کجا میدانی که مرا فرزندی نباشد؟ دیری نپاید که خداوند به من فرزندی عطا خواهد کرد که به‌وسیله وجود مبارکش، حق را از باطل جدا می‌نماید».
وی ابراز کرد: این شبهه باعث شد عده زیادی از امامت امام رضا(ع) منحرف شوند؛ اما با به دنیا آمدن امام جواد(ع) گروه کثیری از واقفیه به امامت امام رضا(ع) ایمان آوردند و به تشیع راستین بازگشتند، از همین رو بود که امام هشتم(ع) ولادت امام جواد(ع) را بزرگترین برکت‌ها برای جامعه شیعی دانستند.
این مدرس حوزه بیان کرد: آری با تولد امام جواد(ع) شیعه از مسیر انحراف به سمت واقفیه و یا هر مذهب انحرافی دیگری نجات یافت.
انتهای پیام

captcha