(18+) فعل حرام را حلال نمی‌کند
کد خبر: 3798301
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

(18+) فعل حرام را حلال نمی‌کند

کانون خبرنگاران نبأ ــ جنگ و تهاجم فرهنگی، مانند هر جنگ دیگری دارای تاکتیک‌ها و ترفندهایی است که بتواند طرف مقابل را به راحتی از پا در بیاورد؛ یکی از این فریب‌های دشمن عبارت (18+) است که ناخودآگاه افراد بالای 18 سال را برای خواندن مطالب یا دیدن فیلم‌ها یا تصاویر حرام تبرئه و افراد کمتر از این سن را کنجکاو می‌کند و این در حالی است که طبق آموزه‌های دین مبین اسلام، فعل حرام به‌واسطه بالا رفتن سن فرد حلال نمی‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با عبور از دوران کودکی و نوجوانی، دیگر نوبت به انتخاب‌ها و تصمیم‌های بزرگ برای ادامه زندگی فرا می‌رسد، اما در این مسیر مین‌هایی کاشته شده‌اند که عملا مانع پیشرفت ایمان انسان هستند.
جنگ و تهاجم فرهنگی، مانند هر جنگ دیگری دارای تاکتیک‌ها و ترفندهایی است که بتواند طرف مقابل را به راحتی از پا در بیاورد؛ یکی از این فریب‌های دشمن عبارت (18+) است که ناخودآگاه افراد بالای 18 سال را برای خواندن مطالب یا دیدن فیلم‌ها یا تصاویر حرام تبرئه و افراد کمتر از این سن را کنجکاو می‌کند و این درحالی است که طبق آموزه‌های دین مبین اسلام، فعل حرام به‌واسطه بالا رفتن سن فرد حلال نمی‌شود.
به دستور قرآن کریم محافظت از نگاه یک امر واجب و مورد تأکید است؛ خداوند در آیه 30 سوره نور می‌فرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏‌تر است زيرا خدا به آنچه مى‌كنند، آگاه است» و در آیه 31 همان سوره می‌فرماید «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ ...ﻭ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﮕﻮ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻭ ﺑﻨﺪﻧﺪ...». بنابراین، نه تنها 18 ساله شدن مجوزی برای دیدن مطالب حرام در فضای مجازی نیست بلکه هر انسان بالغ مکلف است محافظت از نگاه داشته باشد تا به این وسیله ایمانش را بیمه کند.
اما یک مثال قرآنی دیگر داستان حضرت موسی(ع) و دختر شعیب(ع) است که در متون تفسیری به صراحت به آن اشاره شده؛ طبق آیه 26 از سوره القصص «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ؛ یکی از آن دو دختر گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام می‌كنى هم نيرومند و هم در خور اعتماد است»؛ دختر شعیب(ع) حضرت موسی(ع) را فردی قوی و امین خواند. شعیب(ع) پرسید قوی بودن او را با آوردن دلو آب دانستم اما از کجا می‌گویید او امین است؟ دختر شعیب گفت وقتی جلوی موسی به راه افتادم تا مسیر خانه را نشان دهم او گفت از پشت سر من حرکت کنید و هرگاه اشتباه رفتم با انداختن سنگ مسیر درست را نشانم دهید.
از این روایت تفسیری می‌توان دریافت حفظ قوه دیداری و بلکه قوه شنیداری تا چه حد نزد خداوند با ارزش و تحسین شده است. لذا، پایبندی به شئونات اخلاقی و مراقبت از نگاه چه در سنین بالای 18 سال و چه قبل از آن، همگی ارزش‌هایی هستند که انسان‌های وارسته‌ای همچون حضرت موسی(ع) به درستی رعایت می‌کردند. امروز در فضای مجازی نیز می‌بایست حفظ نگاه و امین بودن مورد الگوی هر فرد مؤمن به تعالیم قرآنی و قوانین الهی قرار گیرد.
حنانه سفرگر
انتهای پیام
captcha