نماز؛ جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس
کد خبر: 3798314
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
مبلغ حوزوی تأکید کرد:

نماز؛ جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه آنچه که بیش از همه در ادیان و دستورات الهی می‌درخشد امر به نماز در محتوای تمامی ادیان الهی بوده است، گفت: بهترین راه وصول به قرب الهی و جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس، اقامه نماز به‌ویژه نماز صبح است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه، 24 اسفندماه در دومین نشست دانشجویی «نماز و گام دوم انقلاب» که در بین‌الحرمین کربلای معلی برگزار شد، با بیان اینکه بیانیه گام دوم نقطه‌ عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: این بیانیه ابعاد مختلفی دارد که یک بعد آن نگاه واقع‌بینانه به شرایط امروز است.
وی بیان کرد: لازم است همه‌ محافل علمی، حوزوی و دانشگاهی این متن را به عنوان یک متن قابل مطالعه، مباحثه، تحقیق و پژوهش و قابل بسط و توسعه نگاه کنند؛ در واقع این مفاهیم باید کاملاً تبیین شود چراکه تبیین مفاهیم عالی‌ای که در این بیانیه به کار برده شده؛ برای نسل فعلی و آینده لازم است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این بیانیه کاملاً ترسیم و مشخص می‌کند که تمدن اسلامی امری دست‌یافتنی است و تنها نیازمند حرکتی جهادی و عزمی راسخ است.
لطفیان سرگزی با شرح فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب، گفت: نماز عامل تزکیه و تربیت است؛ نماز حفظ تعادل در برابر خوبی‌ها و بدی‌ و عاملی سازنده است که پایداری و مقاومت انسان را در فراز و نشیب‌های زندگی حفظ می‌کند و بهترین بازدارنده از گناه و فساد است.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت با بیان اینکه نمازهای جمعه و جماعت بالاترین استعانت و کمک‌خواهی است، اظهار کرد: نمازهای جمعه و جماعت نمودی از وحدت و یگانگی امت اسلامی است و حس مسئولیت، تقوا و پرهیزکاری، خداترسی و حق‌شناسی را در انسان زنده می‌کند.
وی ادامه داد: برای برپا کردن نماز به‌عنوان آئین امت اسلام و جذب افراد به نماز عواملی همچون پاکیزگی مکان برگزاری نماز جماعت، استفاده از امام جماعتی که وابستگی به جناح‌های سیاسی نداشته، دارای حسن سابقه، خوش‌اخلاق، خوش‌برخورد، خوش‌بیان و نافذ که قدرت جذبه بیشتری دارد و نحوه فعالیت‌های فرهنگی در مسجد و... مؤثر هستند.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با بیان اینکه آنچه که بیش از همه در ادیان و دستورات الهی می‌درخشد امر به نماز در محتوای تمامی ادیان الهی بوده است، گفت: بهترین راه وصول به قرب الهی و جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس، اقامه نماز به‌ویژه نماز صبح است.
لطفیان سرگزی بیان کرد: محافظت از نماز و مراقبت از وقت آن موجب تقرب به خدا می‌شود که در اثر این تقرب انسان از امیال نفسانی و غرایز حیوانی رهایی پیدا می‌کند. در کتاب «جامع‌السعادات» اثر محمد مهدی نراقی، معنای باطنی که روح نماز و حقیقت آن است هفت چیز دانسته شده که عبارتند از اخلاص و قصد قربت، حضور قلب، فهمیدن معنای آنچه می‌گوید، تعظیم، هیبت، امیدواری و رجاء.
وی اظهار کرد: نمازخانه یا مسجد دانشگاه بایستی پاکیزه و با امکانات فصلی مناسب باشد، همچنین محل وضوخانه باید پاکیزه و تمیز باشد. در برنامه‌ریزی کلاس‌های درسی از سوی دانشگاه، در اوقات نماز هیچ کلاسی حتی جبرانی واقع نشود و با صدای اذان تمام افراد به‌سوی مسجد یا نمازخانه هدایت شوند.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha