پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 3798344
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن برگزار می‌شود

گروه اندیشه ــ پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم در حوزه مطالعات اعجاز قرآن، در پنج محور «مباحث نظری اعجاز قرآن»، «اعجاز علمی قرآن»، «اعجاز لفظی قرآن» و «سیستم‌های قرآن و قرآن کاوی رایانشی» برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ اندیشه کلامی اعجاز قرآن که از مجادلات کلامی اندیشمندان مسلمان در قرون اولیه برآمده، ریشه در آیات متعدد و متنوع قرآن دارد، اگرچه برخی اندیشمندان معاصر به تامّلی دوباره در دلالت آیات بر معجزه بودن قرآن روی‌ آورده‌اند. همچنین وجه اعجاز قرآن از آغاز تاکنون، معرکه آراء گوناگون بوده است. اینکه قرآن از چه جهت و به خاطر کدام ویژگی معجزه است و بشر عادی نمی‌تواند مانند آن را ارائه دهد، همواره از مسائل چالش برانگیز بوده است.
از سوی دیگر تنوع موضوعاتی که قرآن از آن سخن گفته و چند وجهی بودنِ مسائلِ آن، استفاده از روش میان‌رشته‌ای در مطالعات قرآنی را ضروری می‌سازد که خود، گاه زمینه‌ساز مباحث اعجاز است. ضمن آنکه نگاه سیستمی به آیات قرآن با تکیه بر این مبنا که قرآن مجموعه‌ای هماهنگ است که تضاد و تناقضی در آن نیست، اهمیت مطالعه سیستم‌های قرآن را برای فهم بهتر این کتاب آشکار می‌سازد. پیشرفت تکنیک‌های هوش مصنوعی در کاوش و تحلیل متن نیز ابزارهای جدیدی را فراهم آورده که می‌توان از آن برای بررسی کمّی برتری‌های قرآن در مقایسه با سایر متون و همچنین فهم بهتر قرآن استفاده نمود.
یکی از روی‌کردهای ارزشمند در بحث اعجاز قرآن، نگاه فازی به همه پژوهش‌های انجام شده در این حوزه است که به صورت صفر و یکی به دعاوی مطرح شده درباره اعجاز قرآن نمی‌نگرد؛ بلکه احتمال درستی هر یک از این دعاوی را معتبر شمرده و با تجمیعِ احتمالاتِ درستیِ ادعاهایی که به صورت روشمند بیان شده، به طور اجمالی بر حقّانیت این کتاب یعنی فوق بشری بودن یا بی‌نظیر و غیرقابل تقلید بودن آن اطمینان می‌یابد.
در همین راستا انجمن علمی اعجاز قرآن ایران با همکاری پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی در قالب همایش اعجاز قرآن با دعوت از پژوهشگران در حوزه مطالعات اعجاز قرآن، در پنج محور به بحث و تبادل نظر می‌پردازد که عبارت از «مباحث نظری اعجاز قرآن»، «اعجاز علمی قرآن»، «اعجاز لفظی قرآن» و «سیستم‌های قرآن و قرآن کاوی رایانشی» هستند.
پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم در تاریخ دهم مهرماه سال 1398، در دانشگاه شهید بهشتی، برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای حضور در همایش و ارسال مقالات می‌توانند به نشانی اینترنتی http://conf.sbu.ac.ir/index.php/5thconfejaz/5thconfejaz/schedConf/cfp مراجعه کنند.

همچنین، مقالات برگزیده در مجله بین‌المللی پژوهشکده اعجاز قرآن با عنوان Journal of Quranic Interdisciplinary Studies به زبان انگلیسی چاپ می‌شود.
انتهای پیام

captcha