افراد مجهول‌الهویه تحت حمایت بهزیستی از حمایت بیمه سلامت برخوردار می‌شوند
کد خبر: 3798348
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
در پی تفاهم‌نامه بیمه سلامت و بهزیستی کشور؛

افراد مجهول‌الهویه تحت حمایت بهزیستی از حمایت بیمه سلامت برخوردار می‌شوند

گروه سلامت ــ در پی تفاهم‌نامه سازمان بیمه سلامت و بهزیستی کشور افراد مجهول‌الهویه برای خدمات بیمارستانی از حمایت بیمه سلامت برخوردار می‌شوند.

افراد مجهول الهویه تحت حمایت بهزیستی از حمایت بیمه سلامت برخوردار می‌شوندبه گزارش ایکنا، طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه سلامت با اعلام حمایت بیمه سلامت از افراد مجهول‌الهویه در پی توافق با بهزیستی اظهار کرد: امضای این تفاهم‌نامه به معنای پوشش بیمه افراد مجهول‌الهویه نیست بلکه پرداخت حمایتی در سر تخت است.
وی درباره بودجه در نظرگرفته شده برای حمایت‌های بیمه افراد مجهول الهویه افزود: بودجه اختصاصی برای این منظور نداریم و فقط ردیف بودجه حمایتی مربوط به مددجویان افزایش یافته که حدود ۱۰ میلیارد تومان است.
موهبتی با بیان اینکه توسعه پوشش بیمه از وظایف اصلی سازمان بیمه سلامت است گفت: تاکنون ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند.
وی بیان کرد: افراد مجهول‌الهویه فاقد اسناد هویتی هستند و صدور دفترچه بیمه برای آنان میسر نبود. گاهی بیمارستان‌ها افراد مجهول‌الهویه را نمی‌پذیرفتند و گاهی که می‌پذیرفتند هزینه‌های آنان را نمی‌توانستند، پرداخت کنند. شروع کار حمایت‌های بیمه‌ای افراد مجهول‌الهویه از نوزادان مجهول الهویه بود.
موهبتی اضافه کرد: با این وجود مشکل بستری افراد مجهول‌الهویه گروه‌های مختلفی از جمله سالمندان را دربرمی‌گرفت.
رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: بنابراین نظامی طراحی شد تا بتوانیم بدون آنکه دفترچه صادر کنیم با معرفی‌نامه‌ای که مستقیما از سوی ادارات بهزیستی برای بیمارستان‌ها صادر می‌شود، آنان بستری شوند.
موهبتی افزود: این معرفی‌نامه برای هر بار مراجعه می‌تواند صادر شود و تا سه ماه اعتبار دارد. طی این سه ماه با کمک قوه قضائیه، اسناد هویتی برای این افراد صادر می‌شود و می‌توان برای آنان دفترچه بیمه صادر کرد.
رئیس سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: تفاهم‌نامه یک ساله است، اما این مسئله به آن معنا نیست که تمایلی به تمدید آن نداریم بلکه مشکلات بودجه‌ای وجود دارد.
در همین رابطه حید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی نیز با بیان اینکه طی سه ماه تلاش می‌شود هویت افراد مجهول الهویه پیدا شود یا با همکاری ثبت احوال برای آنان هویت ایجاد شود، گفت: شیرخواران، بیماران روان، معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی و مبتلایان به ضایعه نخاعی مجهول الهویه از مشکلات پیش روی بهزیستی هستند.
وی افزود: این افراد به دلیل اینکه کد ملی ندارند، کد بیمه نیز به آنان تعلق نمی‌گیرد و اگر نیاز به بستری پیدا کنند، یا به دلیل هزینه‌های زیاد از خدمات مناسب بهره مند نمی‌شوند یا از حضور آن‌ها در بیمارستان اجتناب می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: با امضای تفاهم نامه بهزیستی با سازمان بیمه سلامت، تسهیلاتی برای مراکز نگهداری شبانه روزی و شیرخوارگاه‌ها فراهم می‌شود تا به افراد مجهول الهویه خدمات بیمارستانی ارائه شود.
قبادی دانا بیان کرد: بر این اساس مراکز نگهداری دارای معلولان مجهول الهویه در سال ۹۸ می‌توانند با خیال آسوده‌تر، کار بستری آنان در بیمارستان را انجام دهند.
وی ادامه داد: عمده افراد مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی، نگهداری می‌شوند که اغلب آنان با حکم قاضی ارجاع داده شده‌اند. خدمات سرپایی افراد مجهول الهویه تحت پوشش بیمه نیست و امیدواریم این خدمات نیز پوشش مناسبی پیدا کند.
انتهای پیام
captcha