شعر پروین اعتصامی درک درستی از اصلاح جامعه دارد
کد خبر: 3798388
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

شعر پروین اعتصامی درک درستی از اصلاح جامعه دارد

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه آوازه پروین اعتصامی از مرزهای ایران فرا رفته است، گفت: شعر پروین درک درستی از اصلاح جامعه دارد.

شعر پروین اعتصامی درک درستی از اصلاح جامعه دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته، 25 اسفندماه در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تبریز، با بیان اینکه آوازه پروین اعتصامی از مرزهای ایران فرا رفته است، گفت: شعر پروین درک درستی از اصلاح جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه پروین یک استثنا بود، گفت: قرن‌ها بود تاریخ ایران تجربه شاعر بزرگ زن را تجربه نکرده بود و پروین اعتصامی این کمبود دیرینه را با حضور خود جبران کرد و بر غنای ادب ایرانی افزود.

جوادی ادامه داد: با وجود اینکه قالب‌های شعر پروین بیشتر سنتی بود، ولی از لحاظ مضمون و محتوا به شعر مدرن دنیا و آثار کلاسیک نیز آشنایی داشت و از آن‌ها الهام می‌گرفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تبریز نام بلندی در عرصه دانش دارد، گفت: مراقب باشیم تا نام تبریز بلند و بلند آوازه بماند.

وی گفت: همه ما مسئولان یک وظیفه داریم و آن این است که اگر از این شهر غافل شویم و روح نقد و نقادی همچنین پژوهش را فراموش کنیم دیگر معلوم نیست که ۱۰۰ سال دیگر نامی از این آوازه باشد و یا نه.

جوادی بیان کرد: البته امروز به‌مناسبت سالروز تولد پروین اعتصامی گردهم آمدیم و اگر قرار بود روز تولد همه شعرای تبریز حضور داشتیم، باید هر روز در تبریز بودم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جامعه‌ اصلاح نمی‌شود مگر اینکه روح شفقت و مهربانی بین مردم ساری و جاری باشد و ابیات پروین اعتصامی آینه‌ای است که درد و رنج درونی او را که ناشی از درد بیرونی جامعه است، نشان می‌دهد به طوری که اگر چنین روحی‌ بین مردم رواج نداشته باشد حتی اگر عدالت محض هم باشد، نمی‌توان انتظار اصلاح داشت.

جوادی بیان کرد: پروین اعتصامی شاعری بود که از لحاظ مضمون و محتوای قالب شعر مدرن آشنایی داشت و از آن‌ها الهام می‌گرفت.

انتهای پیام

captcha