تجملات؛ مهم‌ترین مانع صله‌رحم
کد خبر: 3798521
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

تجملات؛ مهم‌ترین مانع صله‌رحم

گروه اجتماعی ــ طلبه سطح سه حوزه علمیه با اشاره به اینکه تجمل‌گرایی و چشم‌ و هم‌چشمی سبب کاهش صله‌رحم شده است، اظهار کرد: امروزه به علت گرانی و تجمل‌گرایی کسی که وضع مالی خوبی ندارد به خاطر اینکه توان پذیرایی از مهمان را ندارد به دیدن کسی نیز نمی‌رود و حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود که این امر مورد پسند اسلام نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا هاشمی، کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، درخصوص مقوله صله ارحام گفت: زمانی که می‌خواهیم خداوند را صدا بزنیم از آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» استفاده می‌کنیم که این آیه مهمترین ویژگی خدا یعنی بخشندگی و مهربانی را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند مهربان است و از ما مهربانی را می‌خواهد، ادامه داد: منظور از این مهربانی یعنی اینکه با هم‌نوع خود خوش‌رفتاری کرده و در همه زمینه‌ها مراقب اطرافیان‌ باشیم به‌طور مثال یک فروشند این مهربانی را با انصاف در قیمت اجناسش رعایت می‌کند.

هاشمی با اشاره به اینکه برای دستیابی به این مهربانی باید با نزدیکان خود ارتباط داشته باشیم، گفت: این ارتباط انواعی دارد، گاهی فقط با یک تلفن و احوال‌پرسی این رابطه برقرار می‌شود، گاهی در حد سرکشی است اما گاهی فراتر از این بحث‌ها بوده و باید به وابستگان و نزدیکانمان کمک مالی، معنوی و یا حتی مشاوره فکری دهیم، پس صله‌رحم فقط به این محدود نمی‌شود که به منزل بستگان برویم بلکه این کار یکی از شاخصه‌های صله رحم است.

وی با بیان اینکه واژه رحم در اصل به معنی خویشاوندی است، گفت: رحم از نظر عرف و لغت شامل همه خویشاوندان از زن و مرد، از دور و نزدیک خواهد شد، گرچه آن‌ها که نزدیک‌تر هستند، در مورد صله رحم نسبت به آن‌ها تأکید بیشتری شده است.

صله رحم در آیات و روایات
این کارشناس مذهبی گفت: در دین اسلام به صله رحم سفارش شده است و در روایات داریم که صله رحم کنید حتی در حد یک سلام که این امر حداقل صله رحم بوده و حداکثر آن کمک مالی و عاطفی به خویشاوندان است.

هاشمی به دو حدیث از پيامبر اکرم(ص) در رابطه با صله رحم اشاره کرد و گفت: از ائمه و امامان احادیث و روایات بسیاری در این زمینه به جای مانده است به‌طور مثال حضرت محمد(ص) در حدیثی می‌فرماید: «اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَاصْطِناعُ الْمَعْروفِ وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَصِلَةُ الرَّحِم ِتُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛»، (صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش‌بختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى‌كند.)، همچنین رسول خدا  در حدیث دیگری می‌فرماید: «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللّه ِ وَالْيَوْمِ الآْخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ؛»، (هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.)

برکات صله رحم
کارشناسی‌ارشد روانشناسی افزایش رزق و روزی، افزایش طول عمر، مهربانی خداوند با بنده، در امان ماندن از گناه و پاداش اخروی را از جمله برکات مادی و معنوی صله رحم دانست و در رابطه با برکات روانی این امر پسندیده، گفت: زمانی که یکی از وابستگان دچار مشکلاتی شوند و بدانند که بین دوستان، آشنایان و یا فامیل کسی وجود دارد که می‌تواند به او تکیه کند و یک پشتوانه مالی و فکری دارد به یک آرامش ذهنی می‌رسد ودر صورتی که این امید و احساس در فرد وجود نداشته باشد قطعاً مقاوت در برابر مشکلات برای افراد سخت خواهد شد.

آسیب‌های امروزی برای صله رحم
طلبه سطح سه حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم این است که در اوج امکانات ارتباطی بازهم در ارتباط ضعیف هستیم. یعنی اینکه اکنون که تلفن همراه و انواع شبکه‌های اجتماعی را در اختیار داریم از این راه‌های ارتباطی برای دل‌جویی از آشنایان و صله رحم استفاده نمی‌کنیم. در واقع بی‌ارزش شدن صله رحم در جامعه کنونی ما از آثار آخرالزمان است که قطع این امر پسندیده سبب کوتاهی عمرها شده است.

تجمل‌گرایی مانعی مهم برای صله رحم
هاشمی با اشاره به اینکه تجمل‌گرایی و چشم‌وهم‌چشمی سبب کاهش صله‌رحم شده است، اظهار کرد: امروزه به علت گرانی و تجمل‌گرایی کسی که وضع مالی خوبی ندارد به خاطر اینکه توان پذیرایی از مهمان را ندارد به دیدن کسی نیز نمی‌رود و حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود که این امر مورد پسند اسلام نیست.

وی تجمل‌گرایی را مهم‌ترین عامل قطع صله رحم برشمرد و گفت: نوروز مظهر صله رحم است پس با ساده برگزار کردن این مهمانی‌ها به ترویج دین اسلام و این امر پسندیده دامن بزنیم. در جلسات دوستانه خود را مشغول فضای مجازی و یا تلوزیون نکنیم بلکه پای درد دل دوستان و فامیل بنشینیم و به رفع مشکلات مالی و معنوی آن‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام

captcha