طرح همسان‌سازی قبور متوقف شد/ اجرای طرح آرامش بهاری در 30 امامزاده
کد خبر: 3798630
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

طرح همسان‌سازی قبور متوقف شد/ اجرای طرح آرامش بهاری در 30 امامزاده

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اعلام خبر اجرای طرح آرامش بهاری در 30 بقعه و امامزاده استان به طرح همسان‌سازی قبور اشاره و تاکید کرد: این طرح از دوره مدیریت بنده در چند ماهه اخیر متوقف شده است.

طرح همسان‌سازی قبور متوقف شد/ اجریا طرح آرامش بهاری در 30 امامزادهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان قم امروز 26 اسفندماه در نشست خبری طرح آرامش بهاری برای ایام نوروز گفت: این طرح طبق روال چند سال قبل امسال نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: این طرح از چند جهت حائز اهمیت است؛ یکی به علت ایام نوروز که مردم سال خود را در کنار قرآن و اهل‌بیت(ع) اغاز می‌کنند و از طرف دیگر هم پرداختن به مباحث فرهنگی و معنوی و خدماتی و رفاهی جزء وظائف این اداره است.

اسکندری با بیان اینکه این طرح  در شش بقعه شاخص استان از جمله حرم موسی مبرقع، کوه خضر نبی، امامزاده جعفر زواریون در جاده اراک، امامزاده عبدالله قلعه چم و حرم حضرت معصومه(س) به عنوان محور بقاع همچنین مسجد مقدس جمکران اجرا خواهد شد افزود: خیمه‌های معرفت در این بقاع برپا می‌شود همچنین در 30 بقعه دیگر نیز طرح مذکور اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه حرم موسی مبرقع بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) از بقاع محوری است و زائران زیادی از شیعیان کشورهای عراق و پاکستان و افغانستان به زیارت این حرم مطهر می‌آیند تصریح کرد: در جمکران و حرم مطهر به صورت مشترک با تولیت این دو مرکز طرح را اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیروهای اوقاف متصدی این طرح‌ها بودند افزود: اما امسال براساس سیاست‌های جدید اوقاف به این سمت رفته‌ایم که تصدی‌گری را کنار و تنها سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشیم و حمایت کنیم و کار به صورت مردمی دنبال شود.

اسکندری افزود: بیشتر امور اوقاف در چشم‌انداز آینده فعالیت مردمی و مشارکت آنان در کارهای اوقاف است زیرا در هر جا کارها را به مردم سپردیم نتائج بهتری به دست آمده است و در طرح آرامش بهاری هم در این راستا گام بر می‌داریم.

وی افزود: جلسات توجیهی برای مجریان این طرح برگزار شده همچنین دستورالعمل‌ها و شیوه‌های فعالیت تدوین شده است تا در این راستا فعالیت شود همچنین تور قم گردی با هدف زیارت امامزادگان در استان با مشارکت شهرداری انجام می‌شود و راویانی نیز برای این کار آموزش دیده‌اند.

اسکندری بیان کرد: 80 مبلغ در بقاع مستقر می‌شوند تا در راستای تور قم گردی و معرفی بقاع فعالیت کنند و مجموع عوامل دخیل در این طرح، 400 نفر خواهند شد.

وی با بیان اینکه شروع طرح از 28 اسنفدماه و خاتمه آن نیز 15 فروردین ماه سال 98 خواهد بود اظهار کرد: برنامه‌هایی برای جذب کودکان و نوجوانان و جوانان طراحی شده و تاکید بر این است که جوائز صرفا ایرانی باشد و از جوائز غیرایرانی به هیچ وجه استفاده نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم جزء وظائف همه مسئولان است تصریح کرد: همه باید خدمتگزار این مردم خوب باشند که در ایامی مانند 22 بهمن از خود اقتدار مثال زدنی را به نمایش گذاشتند.

وی از برپایی غرفه‌های مشاوره اجتماعی و دینی و مذهبی و ... خبر داد و افزود: تلاش ما بر این است تا رضایت مردم در این ایام که موالید ماه رجب و مناسبت نوروز است جلب شود.

اسکندری همچنین در مورد گرانی قبر در امامزادگان بیان کرد: فضاهای امامزادگان در اختیار اوقاف است و نه همه قبرستان‌های استان که ما هم براساس شیوه و دستورالعمل تعیین شده اقدام به دریافت مبلغی  برای تامین هزینه‌های بقاع می‌کنیم که در طول سال هم هیچ تغییری ندارد و تابع ارز و تحولات اقتصادی نیست و این فرایند در سال 98 هم حفظ خواهد شد.

وی افزود: مبلغ مصوبی که در این کمیته‌ها در نظر گرفته می‌شود عمدتا صرف هزینه خود بقاع می‌شود که یکی از آن، اجرای طرح تسطیح و همسان‌سازی در محوطه امامزادگان شریف بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در دوره‌ای فروش قبر  در امامزادگان ممنوع ولی با مصوبه دیوان عدالت اداری نقض شد تصریح کرد: ما اجازه دفن جدید در قبرستان‌های داخل شهر نداده‌ایم مگر کسانی که قبلا قبری خریده بودند گرچه براساس ابلاغیه دیوان عدالت اداری مجاز به فروش قبر هستیم.

اسکندری با بیان اینکه طرح همسان سازی قبور در دوره مدیریت چندماهه بنده تعطیل شده است تصریح کرد: در صورتی که همه خانواده مالکان قبور مراجعه و درخواست همسان سازی داشته باشند انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در طول ایام نوروز 16 هزار نفر ظرفیت برای پذیرش مردم و زوار داریم و در برخی بقاع نیز فضاهای اضطراری برای بارندگی و ... تعبیه خواهد شد.

انتهای پیام

captcha