معرفی بقعه امامزاده سیدعنا پاتاوه
کد خبر: 3798838
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

معرفی بقعه امامزاده سیدعنا پاتاوه

گروه اجتماعی ــ آستان مقدس سیدعنا(عنایت الله) در وسط قبرستان متروکه قدیم از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا واقع شده است.

معرفی بقعه سیدعنا پاتاوه

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، بقعه متبرکه سیدعنا(عنایت الله) در وسط قبرستان متروکه قدیم در ضلع شمال روستای سیدعنا که گاه منج هم نام می‌برند، از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا که بیش از 5 کیلومتر با زیارتگاه محمود طیار و 100 کیلومتر با شهر سی سخت فاصله دارد، واقع شده است.
روستای عنا
روستای عنا از شمال به دشت بز و ده پائین و جاده اصلی شهنیز به دوبند دلی تنگو از جنوب به روستای دوراه و کوه دلی تنکو و رودخانه نیلوفر، از مشرق به رودخانه شهنیز و کوه کهر و از مغرب به روستای دلی تنگو و روستای درب کلات(محل آستان مقدس امامزاده محمود طیار) محدود است. کوه شورم در ضلع شمالی و جنوب غربی و رودخانه خرسان در فاصله 200 متری روستا روان است.
بنای قدیمی بقعه
بنای بقعه به‌ نقل ازمحلیان قدیمی بوده که به علت متروکه بودن عمارت آن در سال 1326(ه.ق) توسط شخص خیری به نام کربلایی علی کرم ساکن سمیرم با سنگ و گچ بازسازی و بازپیرایی شد بنحوی که شخصاً گچ معدن را پخت کرده و پس از تافتن و کوبیدن، عمارت 4*4 متری بر روی مقبره احداث کرده است.
توضیحاتی درخصوص بنای جدید بقعه
بنای جدید در سال 1370(ه.ش) توسط اهالی روستای مزبور پس از تسطیح قسمتی از قبور اطراف بقعه و تخریب عمارت قدیم با وسعتی بیشتر با سنگ و سیمان احداث و بر فراز آن گنبدی کلاه خودی کوتاه استوار شده است.در زیر آن مرقد مطهر که در سال‌های اخیر ضریح چوبی در ابعاد 1*1.5*1 متر توسط شخص خیری از روستای قلعه سوخته چهارمحال بختیاری که آن را بر بار قاطر به این مکان حمل کرده بود، بر روی مقبره نصب شده است.
شجره‌نامه امامزاده
درباره شجره و نسب این بزرگوار سند متقن و معتبری ملاحظه نشده، بنا به قول روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای یکی از فرزندان امامزاده محمود طیار(در فاصله 5 کیلومتری) است.
انتهای پیام

captcha